Gå til innhold

Ta master samtidig som man jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å ta en master. Per i dag har jeg fast jobb. Vet man kan ta videreutdanning via jobb, men er usikker på master. 

Kan man kombinere jobb og master? Noen erfaringer eller anbefalinger?

Anonymkode: 5606c...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar master 50% ved siden av full jobb, mannen min tar erfaringsbasert master 100% ved siden av full jobb. Det går. Vanskelig å disiplinere seg, men det er jo hjemmeoppgaver osv så vi kommer oss greit gjennom med over gjennomsnittet karakterer. Jeg får lønnet utdanningspermisjon i forbindelse med jobben. Har 4-5 obligatoriske samlinger i løpet av året. 

Anonymkode: d2007...19b

Skrevet (endret)

Oooo... Det begynte jeg med. Endte ikke bra. Har aldri levert. Alt det slitet med innledende prøver, eksamener, forarbeid og undersøkelser -også fikk jeg ikkenoe ut av det allikevel. Bortkastet tid og energi.

Mange som har en mastergrad i skuffen, så jeg vet jeg ikke er alene om det.

Det er som å ha to jobber, og den ene krever spesielt mye intellektuellt av deg. Man blir jæskla sliten, det går ut over humøret og det kan gå ut over familielivet.

Studiepermisjon anbefales.

Endret av Tøytigern
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tar master 50% ved siden av full jobb, mannen min tar erfaringsbasert master 100% ved siden av full jobb. Det går. Vanskelig å disiplinere seg, men det er jo hjemmeoppgaver osv så vi kommer oss greit gjennom med over gjennomsnittet karakterer. Jeg får lønnet utdanningspermisjon i forbindelse med jobben. Har 4-5 obligatoriske samlinger i løpet av året. 

Anonymkode: d2007...19b

Gled dere til dere skal begynne å skrive...

Skrevet

Jeg tok master ved siden av full jobb, gikk fint. Brukte fire år (50% progresjon). Jeg tok til og med ekstra studiepoeng ved siden av. Det er slitsomt, og du kommer til å angre regelmessig, men til slutt vil det være verdt det. Jeg har gått opp 120 000 i lønn. 

Anonymkode: 870c8...a43

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på deg selv, jobben og faget om du klarer det eller ikke.

Anonymkode: 12c00...ee1

• Liker 2
Skrevet

Enig med AB over. Det kommer helt an på både hvilken jobb du har, og faget du skal ta, og livet ditt ellers. 

Noen fag er MYE mer jobb enn andre. Det er vel gjort ganske mange undersøkelser som viser at de som tar språk jobber rundt 25 timer i uken med studiene... mens man i andre fag er oppi 60-70 timer i uken. 

Noen jobber er mer slitsomme enn andre. Er du mentalt kjørt etter en dag på jobben, skal det noe til å sette seg ned med et studie, om du har et av de harde studiene. 

Har du barn, har du gjerne mindre tid enn om du er barnløs. Hvordan kommer du til å takle å miste fritid til studier? Kommer du til å bli nedkjørt om du må kutte ut ting som gir deg energi og glede i hverdagen til fordel for studier etter jobb? 

Anonymkode: c679f...c54

Skrevet

Kommer helt an på jobben, og hvilket fag man skal ta. Hadde aldri i livet gått i nåværende jobb, siden 11-12 timers arbeidsdager ikke er uvanlig + private forpliktelser. Men en jobb med vanlig arbeidstid, så skulle jeg nok fått til en av masterne som ikke er blant de hardeste hvertfall. 

Anonymkode: b44fa...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...