AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Del Skrevet 20. februar 2018 Har tenkt litt på å studere tannpleie, men ikke dersom lønna er lavere enn sykepleiere.. Noen som har peiling?:) Anonymkode: 8cb16...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Del Skrevet 20. februar 2018 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tannpleier Anonymkode: 85a31...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #3 Del Skrevet 21. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tannpleier Anonymkode: 85a31...855 Uff, ser nå at tannpleiere tjener ELENDIG. Mye dårligere enn sykepleiere til og med.. Sykt. Anonymkode: 8cb16...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jilt Skrevet 21. februar 2018 #4 Del Skrevet 21. februar 2018 Er 460 000 virkelig så "ELENDIG"? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #5 Del Skrevet 21. februar 2018 Relativt lavtlønnet. Ser du nevner andre bachelorutdanninger (sykepleie) det er jo bra lønnet, på lik linje med andre kommunale jobber som politi og lærer. Tannpleier, dyrepleier, helsefagarbeider osv er ikke like bra betalt som de førstnevnte. Men sikkert en ålreit jobb Anonymkode: 13e73...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #6 Del Skrevet 21. februar 2018 Min mor er selvstendig næringsdrivende tannpleier og tjener rundt 700-800 000 i året. Så er ikke bare dårlig lønn i det yrket Anonymkode: 739a5...34f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Del Skrevet 22. februar 2018 12 timer siden, Jilt skrev: Er 460 000 virkelig så "ELENDIG"? De tjener absolutt ikke 460 000! Fant lønna deres på en tannpleierside, og etter 10 års ansennitet har de kanskje 450 000. Anonymkode: 8cb16...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #8 Del Skrevet 23. februar 2018 På 21.2.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev: Uff, ser nå at tannpleiere tjener ELENDIG. Mye dårligere enn sykepleiere til og med.. Sykt. Anonymkode: 8cb16...acd En tannpleier har ikke en høgskoleutdanning. Har du ikke fått med deg det?🙄 Anonymkode: 01310...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #9 Del Skrevet 23. februar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: En tannpleier har ikke en høgskoleutdanning. Har du ikke fått med deg det?🙄 Anonymkode: 01310...c69 Er du ironisk? Tannpleier er en tre-årig utdannelse ved universitetet. Anonymkode: 53a7a...3e3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #10 Del Skrevet 18. november 2018 Tannpleier er 3 år på universitetet, bachelorgrad. Mange vet dessverre ikke dette 🙄 Offentlig (den offentlige tannhelsetjenesten) er lønna tilsvarende som sykepleier, vernepleier osv. dvs startlønn på 383.000 ca. med 0 års ansiennitet. Jobber du privat (som ansatt) er vel begynnerlønna på 440.000 pr år med 0 års ansiennitet. Det som er fint med tannpleiaryrket er at men kan jobbe som selvstendig næringsdrivende, noe jeg gjør. Da blir lønna mye bedre. Jeg tjener rundt 750.000 i året. Mandag-fredag. Jobber kun dagtid. Anbefaler absolutt yrket om du vil jobbe med mennesker, liker detaljer og vil unngå turnus. Anonymkode: 21b54...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #11 Del Skrevet 18. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tannpleier er 3 år på universitetet, bachelorgrad. Mange vet dessverre ikke dette 🙄 Offentlig (den offentlige tannhelsetjenesten) er lønna tilsvarende som sykepleier, vernepleier osv. dvs startlønn på 383.000 ca. med 0 års ansiennitet. Jobber du privat (som ansatt) er vel begynnerlønna på 440.000 pr år med 0 års ansiennitet. Det som er fint med tannpleiaryrket er at men kan jobbe som selvstendig næringsdrivende, noe jeg gjør. Da blir lønna mye bedre. Jeg tjener rundt 750.000 i året. Mandag-fredag. Jobber kun dagtid. Anbefaler absolutt yrket om du vil jobbe med mennesker, liker detaljer og vil unngå turnus. Anonymkode: 21b54...fb2 Kan jeg spørre deg hvordan du har gått frem for å bli selvstendig næringsdrivende? Jeg er sykepleier men snuser litt på tannpleie-yrket. Liker å jobbe med mennesker, men på en mindre alvorlig og stressende måte enn som sykepleier. liker godt praktiske detaljer og det estetiske. Kunne godt tenke meg å jobbe for meg selv!!🙂 Anonymkode: 53a7a...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #12 Del Skrevet 29. november 2018 På 18.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre deg hvordan du har gått frem for å bli selvstendig næringsdrivende? Jeg er sykepleier men snuser litt på tannpleie-yrket. Liker å jobbe med mennesker, men på en mindre alvorlig og stressende måte enn som sykepleier. liker godt praktiske detaljer og det estetiske. Kunne godt tenke meg å jobbe for meg selv!!🙂 Anonymkode: 53a7a...3e3 Det var en klinikk som la ut stilling som tannpleier, og skrev i annonsen at de ønsket tannpleier som drev for seg selv. Jeg har inntrykk av at deg blir mer og mer vanlig for tannpleiere å vær selvstendig næringsdrivende. Flere på kullet mitt er det. Jeg har både vært ansatt i der private (da fikk jeg fastlønn + 10% provisjon) og ansatt i det offentlige (kun fastlønn), men nå er jeg altså selvstendig. Å opprette enkeltpersonsforetak er gjort på noen minutter, og da er du klar til å begynne å jobbe. Det kan være greit med regnskapsfører (jeg betaler rundt 10-12.000 i årer for min) itillegg må man selv legge av penger til skatt, pensjon, feriepenger osv. Det kan også være lurt å ha sykeforsikring. Vil absolutt anbefale det 🙂 spør om du lurer på noe mer Anonymkode: 21b54...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #13 Del Skrevet 29. november 2018 På 18.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre deg hvordan du har gått frem for å bli selvstendig næringsdrivende? Jeg er sykepleier men snuser litt på tannpleie-yrket. Liker å jobbe med mennesker, men på en mindre alvorlig og stressende måte enn som sykepleier. liker godt praktiske detaljer og det estetiske. Kunne godt tenke meg å jobbe for meg selv!!🙂 Anonymkode: 53a7a...3e3 Hvis man begynner å regne på hva det koster med full sykeforsikring, ubetalt ferie, pensjon... så er 750k i praksis ikke så langt unna lønna som er oppgitt over ved ansettelse. Tenk deg godt om før du blir selvstendig næringsdrivende! Du må i alle fall vite hva du går til. Du kan bli nødt til selv å skaffe vikar hvis du blir syk etc. Du må IKKE sammenligne bruttoinntekt som ansatt vs selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 16643...641 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #14 Del Skrevet 29. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man begynner å regne på hva det koster med full sykeforsikring, ubetalt ferie, pensjon... så er 750k i praksis ikke så langt unna lønna som er oppgitt over ved ansettelse. Tenk deg godt om før du blir selvstendig næringsdrivende! Du må i alle fall vite hva du går til. Du kan bli nødt til selv å skaffe vikar hvis du blir syk etc. Du må IKKE sammenligne bruttoinntekt som ansatt vs selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 16643...641 Det er sant. En må passe på at det i kontrakten ikke står at en må skaffe vikar selv, at man ikke må betale noe for sjukedager osv. Men jeg har mye bedre økonomi nå sammenlignet med da jeg var ansatt. Keg betaler 10-12.000 til regnskapsfører, 15.000 i sykeforsikring. Ellers sparer jeg pensjon i fond og setter av 50% skatt slik at jeg har feriepenger når juni kommer likevel har jeg rundt 10-15000 med utbetalt i mnd enn da jeg var ansatt Anonymkode: 21b54...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #15 Del Skrevet 29. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant. En må passe på at det i kontrakten ikke står at en må skaffe vikar selv, at man ikke må betale noe for sjukedager osv. Men jeg har mye bedre økonomi nå sammenlignet med da jeg var ansatt. Keg betaler 10-12.000 til regnskapsfører, 15.000 i sykeforsikring. Ellers sparer jeg pensjon i fond og setter av 50% skatt slik at jeg har feriepenger når juni kommer likevel har jeg rundt 10-15000 med utbetalt i mnd enn da jeg var ansatt Anonymkode: 21b54...fb2 15 000 i sykeforsikring? For full dekning har du en sats på 9,3%. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-4-kap.8-premiesatser-for-tillegg-til-sykepenger-for-selvstendig-næringsdrivende-og-forsikring-for-tilleggssykepenger-for-frilansere Det er ikke sånn at en bedrift ønsker å ha selvstendig næringsdrivende i stedet for ansatte for å gi masse ekstra penger til de som jobber der, de gjør det fordi det er økonomisk og praktisk fordelaktig for bedriften. Jeg tviler ikke på at du har mer utbetalt nå enn da du var ansatt, men spørsmålet er om du faktisk er dekket like godt ved sykdom, graviditet, avslutning av arbeidsforholdet, syke barn, nedsatt funksjonsevne, pensjon (setter du av nok?) etc som du ville vært som ansatt. Eller rettere sagt - om det ekstra du har utbetalt i måneden dekker opp for ekstrakostnadene ELLER du mener det er verdt det for deg uansett, siden du satser på at du ikke blir syk, for eksempel. At du virkelig har skjønt forskjellen mellom å være ansatt og selvstendig næringsdrivende. Dette er det mange som ikke har, selv om det ikke er sikkert at det gjelder deg. Jeg lærte selv dette på den bitre måten (selv om det kunne blitt langt verre - jeg ble heldigvis ikke syk eller gravid!), som selvstendig næringsdrivende i en lignende bransje. I ettertid har jeg skjønt at kontrakten min sannsynligvis var ulovlig, og at både jeg og arbeidsgiver ville fått store problemer hvis skatteetaten hadde funnet ut av det. Alt bare for at arbeidsgiver skulle spare arbeidsgiveravgift og diverse andre kostnader. Jeg var uten tvil den tapende part, jeg tjente ikke engang bra. Jeg lærte i alle fall en viktig lekse angående forskjellen mellom å være ansatt vs selvstendig næringsdrivende. Mener å huske at man sier at hvis man skal kunne sammenligne lønn til ansatt vs selvstendig næringsdrivende, må man plusse på 40% på lønna til den som er ansatt? Anonymkode: 16643...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #16 Del Skrevet 29. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at en bedrift ønsker å ha selvstendig næringsdrivende i stedet for ansatte for å gi masse ekstra penger til de som jobber der, de gjør det fordi det er økonomisk og praktisk fordelaktig for bedriften De ønsker selvstendig næringsdrivende, for da får de en samarbeidspartner som selv gjør alt for å møte opp på jobb, i motsetning til de som så altfor vel kjenner sine rettigheter og prøver å utnytte dem til egen fordel. Anonymkode: f8589...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #17 Del Skrevet 20. august 2019 Hvordan er løpet dom selvstendig næringsdrivende som tannpleier ? Må du starte eget firma og kontor eller selger du dine tjenester hvordan foregår dette? Anonymkode: 56345...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #18 Del Skrevet 20. september 2019 On 11/18/2018 at 9:53 AM, AnonymBruker said: Tannpleier er 3 år på universitetet, bachelorgrad. Mange vet dessverre ikke dette 🙄 Offentlig (den offentlige tannhelsetjenesten) er lønna tilsvarende som sykepleier, vernepleier osv. dvs startlønn på 383.000 ca. med 0 års ansiennitet. Jobber du privat (som ansatt) er vel begynnerlønna på 440.000 pr år med 0 års ansiennitet. Det som er fint med tannpleiaryrket er at men kan jobbe som selvstendig næringsdrivende, noe jeg gjør. Da blir lønna mye bedre. Jeg tjener rundt 750.000 i året. Mandag-fredag. Jobber kun dagtid. Anbefaler absolutt yrket om du vil jobbe med mennesker, liker detaljer og vil unngå turnus. Anonymkode: 21b54...fb2 Hei hvordan startet du som selvstendig næringsdrivende? Har du kun leid en stol hos en allerede etablert klinikk eller har du din egen privat praksis/ klinikk med alt av utstyr? Hilsen en som lurer på om tannpleier er veien å gå Anonymkode: 56345...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå