AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Min mann har et turnusyrke, der han jobber tredelt turnus, med mye overtid, og annenhver helg. Feriene er typisk den travleste perioden, så ofte må han ta ferie i september etc i stedet. Vi har to barn sammen, på 3 år, og 2 mnd. Han tjener godt i denne jobben, ca 800 000 inkl overtid og skifttillegg. Jeg hater at han jobber mye kveld, og ikke minst helg. Og overtid... Er egentlig møkka lei generelt, men vet jo at det er mange som lever helt fint med at den ene parten i forholdet jobber turnus. Nå har han muligheten til å å få en fleksibel dagjobb, som attpåtil følger skoleåret, slik at han får fri i alle skoleferier. MEN han går da betydelig ned i lønn, til ca 560 000. Vi er ikke avhengig av lønnen egentlig, men må jo kutte litt på hverdagsluksusen. Selv har jeg en statlig jobb med fleksitid, der jeg tjener ca 500 000. Arbeidsoppgavene er nok kjekkere i den nye, fleksible jobben. Hva ville dere gjort? Anonymkode: f107e...b98
TulleJenny Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Ville absolutt valgt fleksibel jobb og gå ned i lønn. 7
Meadow Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Helt klart valgt den nye jobben. Han kan jo ta ekstravakter hvis det blir for mye ferie. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Jeg ville også valgt fleksibel dagjobb i småbarnsperioden. Har mannen mulighet til å gå tilbake til en godt betalt turnusjobb når barna blir litt større? Anonymkode: 5e983...718 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 Hadde uten tvil valgt den fleksible jobben. Jeg har nylig gjort det samme selv Anonymkode: 7149f...76a 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 Med små barn hadde jeg nok ønsker alternativ 2. Men nå er ungene store og jeg har våte drømmer om at mannen skal få seg reisejobb eller turnusjobb. 1: han tjener kun 430.000 i året 2: er hjemme HVER BIDIGE kveld Usunt å gå slikt oppå hverandre som vi gjør. Jeg trener, går tur med venninner, kafé, besøk for å komme litt fra han. Han sitter bare hjemme. Anonymkode: d483b...9e1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 8 minutter siden, Meadow skrev: Helt klart valgt den nye jobben. Han kan jo ta ekstravakter hvis det blir for mye ferie. Det har jeg ikke tenkt på engang, men det er jo helt sant! Det er nok muligheter for ekstravakter ja! Anonymkode: f107e...b98 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Ville valgt løsning 2. Samboer har vært i litt lignende situasjon, og jeg merker at han har det mye bedre og er mer avslappet når han er hjemme nå. Selv om han har litt mindre penger inn, så så jeg raskt at penger ikke er alt, man skal ha det bra også Man lever jo bare en gang. Anonymkode: 9d59b...326 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville også valgt fleksibel dagjobb i småbarnsperioden. Har mannen mulighet til å gå tilbake til en godt betalt turnusjobb når barna blir litt større? Anonymkode: 5e983...718 Det kan hende at han kan gå tilbake ja. Kanskje han må ta noen kurs for at ikke kunnskapen skal bli utdatert. Men ja, er litt sliten og lei av at han ikke kan bidra på nettene med ungene fordi han er på jobb eller har jobbet sent og skal på tidligvakt osv osv.. Anonymkode: f107e...b98
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 Helt klart jobb nr 2. Samboeren min tok samme valg og gikk ned fra ca 800 000 i året til litt over 430 000 for å følge drømmen. Vi klarer oss fint Er utrolig fint å ha fri samtidig! Anonymkode: 5100f...8a4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #11 Skrevet 20. februar 2018 Hadde definitivt tatt den nye jobben. Jeg gjorde det samme selv, gikk fra å jobbe som operasjonssykepleier i tredelt turnus med annen hver helg og mange helligdager, til å jobbe på legekontor. Gikk skrekkelig mye ned i lønn (syns jeg selv), men vi vil heller leve litt stramt og ha tid til hverandre som en familie Jeg så en dokumentar en gang om rike barn som var oppvokst med barnepasser, og samtlige hadde gitt fra seg mye luksus for å ha foreldrene hjemme litt oftere. Ikke helt sammenlignbart da, for jeg ble ikke rik som opr.spl heller Men valgte familielivet, det var egentlig ikke noe diskusjon en gang. Både mannen, barna og jeg selv er veldig glad for det. Anonymkode: 6003f...024 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #12 Skrevet 20. februar 2018 Er det umulig å beholde den gamle jobben og gå ned i stilling? Og slippe overtid og helg? Hvis ikke ville jeg ha bytter, eller prøvd å finne en tilsvarende jobb som han har med god lønn men mindre stillingsprosent. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Evnt søke perm fra jobben og prøve den andre i mens? Synes kvalitetstid med familien er viktigere enn peng og ville selv ha valgt å bytte jobb. Anonymkode: ce11b...59d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #13 Skrevet 21. februar 2018 Absolutt tatt den nye jobben. Penger er ikke verdt tiden med barna sine og familien, syns jeg Anonymkode: c20d6...aea 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #14 Skrevet 21. februar 2018 Hvorfor ikke beholde den godt betalte jobben han har, men så søke om redusert stilling en periode mens ungene er små? å gå bare natt og kveld en periode f. Ex kan jo være supert når man har små barn. Forutsatt at det er noe han takler. Da har han mulighet til å øke på når som helst og samtidig ha perioder der han jobber mer om det er behov for det økonomisk. har gått 9 delt turnus i 60% stilling en periode og jobbet da mindre totalt ( du får kun jobbe 35 t/ule i turnus) enn en dagjobb. Nattillegg og kveldstillegg utgjør jo også endel. Anonymkode: 03e6d...9a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #15 Skrevet 21. februar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det umulig å beholde den gamle jobben og gå ned i stilling? Og slippe overtid og helg? Hvis ikke ville jeg ha bytter, eller prøvd å finne en tilsvarende jobb som han har med god lønn men mindre stillingsprosent. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Evnt søke perm fra jobben og prøve den andre i mens? Synes kvalitetstid med familien er viktigere enn peng og ville selv ha valgt å bytte jobb. Anonymkode: ce11b...59d Ja, det er nok tilnærmet umulig. Det er et veldig mannsdominert miljø, hvor det er tradisjon for mye overtid og lange dager. Det hadde i hvert fall vært svært upopulært. Grunnlønnen er heller ikke spesielt god, det er all overtiden og tilleggene for helligdager etc som betaler seg.. Anonymkode: f107e...b98
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #16 Skrevet 21. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke beholde den godt betalte jobben han har, men så søke om redusert stilling en periode mens ungene er små? å gå bare natt og kveld en periode f. Ex kan jo være supert når man har små barn. Forutsatt at det er noe han takler. Da har han mulighet til å øke på når som helst og samtidig ha perioder der han jobber mer om det er behov for det økonomisk. har gått 9 delt turnus i 60% stilling en periode og jobbet da mindre totalt ( du får kun jobbe 35 t/ule i turnus) enn en dagjobb. Nattillegg og kveldstillegg utgjør jo også endel. Anonymkode: 03e6d...9a2 De får ikke lov til å jobbe bare kveld/natt i denne jobben. Og de er konstant underbemannet, slik at han hadde nok endt opp med å jobbe tilnærmet like mye på tross av redusert stilling. Anonymkode: f107e...b98
Vera Vinge Skrevet 21. februar 2018 #17 Skrevet 21. februar 2018 Jeg hadde absolutt valgt en fleksibel jobb, så lenge dere får det økonomiske til å gå rundt. Mannen min kunne fint fått en bedre betalt jobb, men måtte da ha regnet med mye mer overtid. Nå har han en vanlig 8-16 jobb, med litt overtid i blant, og det er det virkelig verdt i småbarnsfasen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #18 Skrevet 21. februar 2018 Luksusproblem med andre ord. Og enkelt valg. Anonymkode: ac54b...8e0
Biloba Skrevet 21. februar 2018 #19 Skrevet 21. februar 2018 Synes det høres ut som turnusen hans går urimelig mye ut over familielivet deres i forhold til at dere ikke er avhengige av den ekstra inntekten og den mest tidkrevende jobben heller ikke har de beste arbeidsoppgavene. 1
Arkana Skrevet 21. februar 2018 #20 Skrevet 21. februar 2018 Hvis dere ikke trenger den ekstra lønnen for å ha det bra økonomisk ville jeg glatt valgt fleksibilitet. Nå er mannen min i den heldige posisjon at han har både høy lønn og fleksibilitet, og den fleksibiliteten er verdt veldig mye, særlig nå som vi har barn. For oss hadde ikke høyere lønn vært verdt å miste den ekstra ferien og fleksibiliteten han har nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå