Gå til innhold

Mammografi er d vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ta mammografi å hører mye skremmende om dette. At det er så vondt

Er det noen her som har Gått igjenom det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt to ganger. Det gikk helt greit. Det er veldig raskt overstått. Tror det er veldig individuelt, noen synes det er vondt, jeg syntes bare det var litt ubehagelig. Pust godt. Lykke til! 

Anonymkode: 49c93...1b5

Skrevet

Jeg synes det var vondt. Men heldigvis raskt overstått

Skrevet

Jeg har tatt en gang i året i mange år. Det var litt ubehagelig før jeg fikk barn, da hadde jeg veldig tett brystvev så de fikk nesten ikke til det. Lettere etter at jeg har ammet tre barn.

Du må stå og vri deg i litt rare posisjoner, mens to plastflater klemmer brystet mest mulig flatt for å få tatt bilde. Det er en automatisk funksjon som klemmer, og den har innebygd stopp så den går aldri for langt. Virker som den klarer å måle på noe vis. Du må vanligvis ta 4 bilder: pupp klemmes flat horisontalt x2 og pupp klemmes flat nesten vertikalt x2.

Jeg har aldri opplevd at det er direkte smertefullt. Så jeg synes det går helt fint, gruer meg ikke overhode. Jeg har aldri tatt med veldig ømme bryster rett før mens, da hadde jeg kanskje byttet time.

Anonymkode: f0a0a...844

Skrevet

Det er vondt fordi brystet klemmes sammen, men det varer jo ikke mer enn noen sekunder hver gang, så det gikk egentlig fint. 

Anonymkode: 9b557...e6b

Skrevet
43 minutter siden, steinbukk00 skrev:

Det er et sant helvete. Når de prøver å klemme store faste pupper flate... 

Anonymkode: 8a5db...acd

Skrevet

Jeg mener at noen minutter klem og ubehag er verd å potensielt oppdage kreft!! Og ikke alle brystforandringer ses på ultralyd. Mammografi er viktig.

skal du sitte der etterpåklok full av kreft for at du hoppa over mammografiundersøkelsen fordi den var ubehagelig? 

Skrevet
44 minutter siden, steinbukk00 skrev:

Det er ikke vondere enn du gjør det til dersom du har uopererte bryst. Det som kommer etterpå om ikke alter normalt er betydelig mer vondt. 

Unødvendig syting fra mange.

Anonymkode: d131c...b5d

• Liker 1
Skrevet

Synes det var grusomt vondt! (Har store pupper) De klemmer jo flate puppene omtrent, man har jo kjertler der som er faste. 

Anonymkode: 13e49...0b3

Skrevet
Akkurat nå, Cyndaquil skrev:

Jeg mener at noen minutter klem og ubehag er verd å potensielt oppdage kreft!! Og ikke alle brystforandringer ses på ultralyd. Mammografi er viktig.

skal du sitte der etterpåklok full av kreft for at du hoppa over mammografiundersøkelsen fordi den var ubehagelig? 

Merkelig at noen skal svare på noe helt annet enn hovedinnlegget. Ingen, hverken TS eller de som har svart, har nevnt noe om å droppe mammografien. Hvorfor nevner da du det? Svar heller på spørsmålet, enn å avspore med slikt som ingen har snakket om. 

Anonymkode: 13e49...0b3

• Liker 14
Skrevet

Jeg syns ikke det var vondt men jeg har silikon da, så de kunne jo ikke klemme så sinnsykt hardt, og jeg måtte ta ultralyd etterpå for å være sikker på at de fikk med alt.

Anonymkode: 005ed...09a

Skrevet

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men onkelen min er lege i USA og han sier at jeg aldri må ta mammografi. Selv om man kanskje finner kreft litt tidligere ved å ta mammografi så er det så mye stråling ved en slik undersøkelse at flere ender opp med å utvikle kreft av å ta mammografi. Så det går liksom opp i opp, flere kvinner som mest sannsynlig aldri ville fått brystkreft får det grunnet mammografi. Jeg kjenner heller ofte på brystene mine etter forandringer og klumper enn å ta en slik undersøkelse.

Anonymkode: 95c7d...109

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt, bare ubehagelig. Har ikke født, og har veldig stramme pupper, så det var mye styr for å manøvrere dem på plass. Tips: Ikke stå på tå/strekk deg på noe tidspunkt, plutselig blir du låst der og det er litt ekkelt. På pupp nummer to sørget jeg for å ha hele fotsålen i bakken, og da gikk det greit. Celleprøven derimot var vond, men varte bare et tidels sekund. Innsetting av spiral feks var mye verre enn alt dette til sammen. 

Anonymkode: d4cd9...691

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men onkelen min er lege i USA og han sier at jeg aldri må ta mammografi. Selv om man kanskje finner kreft litt tidligere ved å ta mammografi så er det så mye stråling ved en slik undersøkelse at flere ender opp med å utvikle kreft av å ta mammografi. Så det går liksom opp i opp, flere kvinner som mest sannsynlig aldri ville fått brystkreft får det grunnet mammografi. Jeg kjenner heller ofte på brystene mine etter forandringer og klumper enn å ta en slik undersøkelse.

Bla bla bla, dummeste jeg har hørt, det er minimalt med stråling i en mammografiundersøkelse. 

Anonymkode: 9b557...e6b

• Liker 5
Skrevet

Men stråling er det jo uansett. Det er skummelt å ikke vite hva en sier ja til. 

Anonymkode: 9beeb...59d

Skrevet

Altså det er helt sinnsykt vondt. Men gjør ikke vondt etterpå da. Du overlever, som alle andre. 

Anonymkode: e2ccc...935

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For kvinner med tett vev og mye kjertler er det veldig vanskelig å kjenne selv og finne endringer i klumper. Det innrømte også radiologen sist.

Dessuten er det bra å finne kulene før de er blitt følbart store. Jeg har flere i familien som har fått oppdaget tidlig brystkreft gjennom mammografi screeningprogrammet.

Skrevet

https://www.dagbladet.no/kultur/skades-av-mammografi/60725676

Den uavhengige evalueringen av det norske mammografiprogrammet er grundig og bruker anskuelige tall for å vise effekter og bivirkninger av programmet. Rapporten finner at for hver kvinne som reddes av å dø av brystkreft, vil fem andre kvinner varig skades ved å få brystkreft. Det er ingen effekt av screening på totaldødelighet. Det vil si at norske kvinner lever ikke lengre på grunn av mammografiscreening. Dette er oppsiktsvekkende tall som bør føre til en bred debatt om fremtiden for mammografiprogrammet.

Anonymkode: 005ed...09a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men stråling er det jo uansett. Det er skummelt å ikke vite hva en sier ja til. 

Anonymkode: 9beeb...59d

Stråling, fra mamografi? Du må lese deg opp før du uttaler deg. De bruker nemlig ikke røntgenstråler om du tror det. Og ikke er det strålebehandling heller.  :raven:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For kvinner med tett vev og mye kjertler er det veldig vanskelig å kjenne selv og finne endringer i klumper. Det innrømte også radiologen sist.

Dessuten er det bra å finne kulene før de er blitt følbart store. Jeg har flere i familien som har fått oppdaget tidlig brystkreft gjennom mammografi screeningprogrammet.

Det viktigste poenget med mamografi er å finne unormaliteter lenge før unormalitetene er merkbare med palpering. 

Når kvinnen kjenner noe unormalt på utsiden har ting kommet langt, unødvenig langt. 

Anonymkode: d131c...b5d

Skrevet

Hvor ofte og fra hvilken alder skal man egentlig ta mamografi?

Anonymkode: 7e28b...a2e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...