Gå til innhold

Takke nei til medarbeidersamtale.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har vi fått innkallelse til medarbeidersamtale. Jeg ønsker ikke å delta i medarbeidersamtale, og vil gjerne takke nei. Men er redd for at det kan skape negative konsekvenser...

NOen som har takket nei? Ble det konsekvenser?

Anonymkode: 01bdb...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en grunn for en sånn samtale. Som regel får man tilbakemelding på jobben sin og. Så det er ikke særlig lurt og si nei. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei? 👀 da er du helt merkelig, om det vil få negative konsekvenser? Jeg som leder hadde tenkt mitt iallefall. 

Anonymkode: dda0b...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du takke nei? 

Anonymkode: 94ed8...fce

Fordi jeg ikke har tillit til sjefen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi fått innkallelse til medarbeidersamtale. Jeg ønsker ikke å delta i medarbeidersamtale, og vil gjerne takke nei. Men er redd for at det kan skape negative konsekvenser...

NOen som har takket nei? Ble det konsekvenser?

Samtalen er lovpålagt. Nekter du så er det nesten ensbetydende med at du ikke er interessert i å samarbeide med leder.

Anonymkode: 2ebde...24d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du vel egentlig bare skaffe deg en ny jobb så fort som mulig? Det der kommer antakelig til å gå på tverke før eller senere, og det er nok mer sannsynlig at det går på din bekostning som ansatt enn på sjefens bekostning.

Gå på den medarbeidersamtalen, men sørg for å ha en klar strategi i forkant for hva DU vil ha ut av den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Jeg ville ikke takket nei til samtalen, med mindre du er på vei ut av firmaet innen svært kort tid eller har et annet jobbtilbud på hånden. Men skjønner godt du ikke ønsker å ha samtalen om du ikke har tillit til din sjef. Er det et alternativ å spørre om lov til å ha med en kollega feks? Jeg ville følt det som en trygghet, om man er redd for at samtalen vil bli ubehagelig på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da kan du be om å få ha med tillitsvalgt og/eller verneombud. Evt representant fra HR.

Anonymkode: 2f16e...92d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En medarbeidersamtale er ikke et tilbud til deg, for din skyld. Det er noe man er pliktig å gjennomføre, både som leder og som medarbeider. Det er ikke for din skyld, det er for bedriftens skyld. De skal kartlegge både hvordan du har det på jobb, og gi tilbakemeldinger til deg på jobben du gjør, hva du bør forbedre, osv, og de skal få feedback fra deg på hva DE kan gjøre bedre. 

Så nei, de fleste steder kan du ikke "takke nei", nei, du har plikt til å stille opp. 

Anonymkode: 3239a...563

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint tanke nei, samtalen er ikke lovpålagt. 

Anonymkode: d31e7...e6a

Ikke i norsk lov, nei, men bedriften kan helt fint ha egne regler utover det som er lovpålagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i norsk lov, nei, men bedriften kan helt fint ha egne regler utover det som er lovpålagt. 

Det vet jeg, men flere skrev at det er lovpålagt og det stemmer ikke. 

Anonymkode: d31e7...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En medarbeidersamtale er ikke et tilbud til deg, for din skyld. Det er noe man er pliktig å gjennomføre, både som leder og som medarbeider. Det er ikke for din skyld, det er for bedriftens skyld. De skal kartlegge både hvordan du har det på jobb, og gi tilbakemeldinger til deg på jobben du gjør, hva du bør forbedre, osv, og de skal få feedback fra deg på hva DE kan gjøre bedre. 

Så nei, de fleste steder kan du ikke "takke nei", nei, du har plikt til å stille opp. 

Kommer helt an på hvordan dette er formulert i personalhåndboken. Klart, man skaper nok ikke noe godt klima ved å si nei, men i mange jobber er det erfaringsmessig slik at tilbakemeldinger man gir ikke tas tak i uansett - det går inn det ene øret, og ut det andre, og selv mange måneder etter samtalen opplever man ingen forbedring. Slike medarbeidersamtaler er dessverre altfor ofte derfor bortkastet tid i en allerede hektisk hverdag. 

Anonymkode: 13046...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjennomføre samtalen og si minst mulig? Jeg gjorde det på sist samtale, sa med en gang da jeg kom inn på kontoret til sjefen at dette kom til å gå veldig fort, for jeg hadde egentlig ikke noe spesielt å ta opp.

Anonymkode: 0b5b1...878

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du jo endelig sjansen til å ta opp dette med sjefen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er lovpålagt å gi tilbud om, arbeidstaker er ikke lovpålagt å akseptere tilbudet.

Når det er sagt hadde jeg stilt uansett, men sørget for referat.

Anonymkode: e889a...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...