AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Hvordan er folks erfaring med parterapi? Vi har slitt litt i forholdet den siste tiden. Etter at minstemann på 2 kom til verden har vi hatt lite tid for oss selv. Har besteforeldre på begge sider boende langt unna og ikke mye venner som har tid / lyst å stille opp. Vurderte tidligere å skaffe oss barnevakt men samboer har vært skeptisk da hun mener det tar lang tid for en barnevakt å bli kjent med barna . Når svigermor var på besøk for en måneds tid siden hadde vi avtalt å ta en tur ut og spise men dagen før avlyste samboer uten grunn. Jeg ble kjempeskuffet selvfølgelig og litt irritiert. De siste dagene har stemningen vært dårlig hjemme og vi snakker nesten ikke sammen. Har prøvd å spørre henne noe er galt men får ikke noe fornuftig svar. Sliter generelt litt med kommunikasjonen i perioder, vi krangler ikke men stenger oss heller inne og har vanskelig for å snakke om følelser. Har litt lyst å forsøke å overtale henne til parterapi for å få hjelp å løse opp i kommunikasjonen og passe på at vi ikke sklir helt fra hverandre. Men er ganske redd for reaksjonen når jeg skal foreslå det. Noen andre i lignende situasjon som har fått greit utbytte av parterapi eller har noen gode tips til hvordan jeg får henne med på dette? Anonymkode: c8252...2ac
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Du sier at du vil, og ikke spør henne hva hun ønsker. Si at dere trenger dette, og mønstrene dere har idag kan ikke fortsette. Bestill time på familievernkontor, og gå uansett om hun blir med eller ikke. Jeg har positiv erfaring, såfremt man har et felles mål. De første gangene var det litt kjipt, fordi det ble problemorientert. Jeg ble helt utmattet av det. Men så kom jeg med en bestilling om at jeg ønsket fokus på hvordan vi kunne være mer kjærester i hverdagen, og hvordan endre kommunikasjonsmønster på en mer positiv måte. Etter det får jeg mer ut av det, han og. Stemningen er lettere hjemme. Anonymkode: c7ea9...434
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #3 Skrevet 21. februar 2018 Anbefales på det varmeste☺ Noen ganger så kommer man inn i mønstre som man trenger hjelp fra terapeuter til å komme ut av. Selv om man tror man vet hva man må endre på og hvem som må jobbe med seg selv. Så får man seg noen overraskelser. Noen ganger så forstår man ikke helt problemene sine. Og trenger hjem til å forstå hvordan man påvirker den andre. Hvilken rolle en selv spiller. Kanskje har man oppdaget store forskjeller i måten å se verden på. Eller i personlighet, som bare var søtt i starten, men som etterhvert blir et uoverkommelig problem. Da må man ha hjelp fra en terapeut til å snakke om det. Er man heldig får man skikkelig tak på se underliggende temaene sine og får jobbet godt med de. Jeg ville sagt at JEG føler JEG trenger hjelp til å kommunisere bedre med deg. JEG er redd for at vi skal gli fra hverandre og vil ha hjelp av en terapeut. JEG opplever at det er dårlig stemning og er redd for hvordan det påvirker familien vår. Hold kun fokus på deg selv og hva du føler og opplever. Ikke kom med beskyldninger og tål at hun er uenig med deg. Spør om hun kan bli med på familievernkontoret for din skyld. Gjør det tydelig at du skal dit uansett. Og bestill time og gå dit uansett om hun blir med eller ikke. Husk å gi det er god sjanse. Mange avslutter for tidlig fordi de ikke opplever at ting endrer seg med en gang. Eller de skjønner ikke fokuset til terapeuten. Ting tar tid og terapi er en prosess! Lykke til ts! Anonymkode: b4a00...290 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #4 Skrevet 21. februar 2018 Prep-samlivskurs har fått mye gode resultatet. Det arrangeres av Modum eller sertifiserte kursholdere, og er ikke terapi eller utlevering av personlige forhold, men øvelser og verktøy for å bedre kommunikasjon og konflikthåndtering. De selger også en DVD, som jeg skal bestille. Sikkert ikke så bra som et kurs, men prisen blir under 400 og man får da en intro til viktige teknikker og et skritt i riktig retning om man trenger mer grundig veiledning. Vi har heller ikke gode barnevaktmuligheter, men det hjelper å gjøre hyggelige avbrekk fra hverdagsrutinen som å grille i hagen sammen, eller ta et glass hvitvin under middagshvilen en lørdag, eller ha datenight hjemme med noe ekstra godt når poden er i seng. Man må ikke alltid ut av hjemmet. Anonymkode: 0469b...222
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå