Gå til innhold

Far ønsker mer samvær, men følger ikke opp det han har

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ikke lage det så langt som det er forklarer jeg litt.

mor og far til ei lita jente på rett over 2 år har aldri bodd i sammen.

Han bestilte time hos familievernkontoret da hun var noen mnd gammel, der han bla krevde 50/50 deling.

han startet med samvær 1 dag i uken i 1 time ( far sa selv at han ikke ønsket mer)  nesten hver gang sa han at han ikke kom da han var syk

etter en stund ble det 2 dager i uken i 1 time ( igjen far som ikke ønsket mer ) mye fravær pga han var syk her også 

har økt og økt og til nå har han henne 1 dag i uken i 2 timer.

for ca 4 mnd siden spurte jeg far om han kunne tenke seg 1 dag til evt prøve overnatting, da svarte far nei pga han trenger også litt fri.

saken er den at han sier til andre at mor er sååå slem med han som ikke får se sin datter noe og at han skal ta dette til retten om mor ikke endrer på samværsordningen.

far vet at han har fri rettshjelp og at mor må betale, far betaler ikke bidrag for jenta og samværet er så som så. 

For noen uker siden sa far til mor at han hadde omgangssyken og ikke kunne hente jenta, men han var på jobb og skulle hente bilen på reprasjon ca 1,5 timer unna. 

Jenta klamrer seg fast i mor ved overleverelse og hylskriker, nekter og være med far.

far spør aldri om hva hun leker med hjemme, hvordan det går med henne i barnehagen, få øke samværet eller noe. Det han vet er det mor forteller han da jenta skal hjem. 

Jeg står fast her nå og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, synes selv at jeg er villig til og gi han mye, men at han ikke ønsker det jeg tilbyr han.

hva kan/ bør jeg gjøre nå ? 

Anonymkode: 65ef5...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til familievernkontoret, krev samvær hos Deg til barnet er trygg på far, dokumenter at han ikke følger opp også krever du bidrag inn via nav. Hva han sier til andre får du ikke kontrollert dessverre. 

• Liker 5
Skrevet

Dokumenter samværet og det at han avlyser, slik at du har dette i bok om det skulle bli rettsak. Han er ikke en primær omsorgsperson for barnet og heller ikke en som er stabil for barnet. Ta barnebidrag via nav, hvis du ikke har behov for pengene så kan det spares til barnet med disse.

Anonymkode: 0592d...533

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for svar,  vi hadde samvær hjemme hos oss den første tiden, så startet vi med at far skulle ta med seg jenta og det fungerte fint en liten periode. Men etter en stund ble hun helt fra seg da hun så far ogdet ser nesten ut som at hun får panik da hun vet at hun skal være med han hjem.

dokumenterer alt som blir sakt av både mor og far. Også det at hun ved flere anledninger har kommet hjem fra samvær med avføring i bleia og er ganske rød, dette kommer jeg til og fortsette med..

prøvde meg på å få barnebidraget gjennom nav, han slapp unna da han vist nokk tjener for lite, litt rart med tanke på en 100% stilling. 

HI

Skrevet

Sa du til nav at han jobber 100%? Virker merkelig at du ikke får barnebidrag. 

Anonymkode: 0592d...533

• Liker 1
Skrevet

Ja, men han har sendt inn papirer på at han jobber redusert, vet ikke hvordan han har klart det. Jeg trodde vertfall at 7-15 var 100% og vel så det.

HI

Skrevet

Selvfølgelig får du skylden, han vil jo ikke fremstå som den dusten han er.  Alle vet jo hvor slemme alenemødre er som nekter stakkars far og ha kontakt med sitt kjære barn ... 

Du skal ikke gjøre noen ting, Ikke ta kontakt eller gjør noe for å få til mer samvær.

Dersom han ikke kommer til avtalt tid, så ikke vær hjemme neste gang - vil han ta det videre så må han avtale med familievernkontoret etc.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men han har sendt inn papirer på at han jobber redusert, vet ikke hvordan han har klart det. Jeg trodde vertfall at 7-15 var 100% og vel så det.

HI

Det skal ikke ha noe å si at han jobber redusert. Bb blir uansett utregnet fra en 80% stilling om man jobber mindre  

Anonymkode: 020c7...698

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle far ha fri rettshjelp og mor måtte betale dersom det ble en rettssak?  Det er riktig at der er fri rettshjelp for de som har lav inntekt, men denne begrenser seg til KUN 5 timer. 

Du bør notere opp alt samvær far har med barnet over en periode, f.eks. 6 mnd.  Så kontakter du familievernkontoret og ber dem innkalle far til felles møte.  Legg fram fakta, og si at nå er det på tide at han betaler bidrag i forhold til hans reelle kostnader for barnet. 
Jeg kan forstå at far kan slite med papparollen når dere aldri har bodd sammen, og han ikke har deltatt fra starten.  Barnet er tydeligvis svært knyttet til deg, og det må være vanskelig å da være en bra nok pappa.  Om dette er fars problem håper jeg at han tar temaet opp på møtet.   

Det beste for barnet er selvfølgelig at barnet får både mor og far inn i livet sitt. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, xinnia skrev:

Selvfølgelig får du skylden, han vil jo ikke fremstå som den dusten han er.  Alle vet jo hvor slemme alenemødre er som nekter stakkars far og ha kontakt med sitt kjære barn ... 

Du skal ikke gjøre noen ting, Ikke ta kontakt eller gjør noe for å få til mer samvær.

Dersom han ikke kommer til avtalt tid, så ikke vær hjemme neste gang - vil han ta det videre så må han avtale med familievernkontoret etc.

Hadde hvert morro og høre fars sin side av denne saken.

Anonymkode: 4b950...245

Skrevet

Far har selv sakt at han skal redusere arbeidet, evt slutte i jobben noe mor ikke har råd eller mulighet til i disse dager.

Selvfølgelig forstår jeg også at det kan være vanskelig, han har fått så mange tilbud av mor og takker nei til hvert eneste. Jeg mener selfølgelig at det er viktig at begge foreldre er viktige for barn og det er derfor jeg ønsker og øke samværet så far skal få mer tid med jenta, dette har jeg sakt til far flere ganger.

Skrevet

HI over 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...