AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Del Skrevet 20. februar 2018 Hei. Jeg har hatt et problem en stund som jeg ikke har gått til legen med. Når noe skjer som virkelig får meg til å le, så klarer jeg ikke å puste. Jeg prøver å ta både store og små åndedrag, men ingenting hjelper. Sistgang dette skjedde prøvde jeg så hardt å få tilbake pusten at jeg kastet opp. Det føles ut som at jeg er vei på til å dø hver gang, og det er EKSTREMT ubehagelig. Den måten jeg kan beskrive det best på er at det føles ut som at jeg kveles, og at ingenting jeg gjør vil la meg få tilbake pusten. Samboer prøver alltid å roe meg ned ved å si: Pust rolig. ta små åndedrag, men det hjelper heller ikke. Jeg har også hatt samme pusteproblem ett par ganger under vann. Det har aldri skjedd ellers enn når jeg ler mye eller er under vann. Hvorfor skjer dette? Er det hyperventilering eller panikkangst? Er det noe jeg kan gjøre som hjelper annet enn å ta små åndedrag? Har du hatt noe lignende? Jeg får vondt bare av å tenke på dette, jeg ville heller blitt slått hardt opptil flere ganger enn å oppleve disse episodene igjen. Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Del Skrevet 20. februar 2018 Dytter Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Del Skrevet 20. februar 2018 Du må snakke med legen. Anonymkode: 63f01...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Del Skrevet 20. februar 2018 Nei det er ikke panikkangst. Anonymkode: 4c0d6...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Del Skrevet 20. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei det er ikke panikkangst. Anonymkode: 4c0d6...7ae Hva er det da? TS Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Del Skrevet 20. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det da? TS Anonymkode: cf42b...9be Det vet jeg ikke,men hyperventilering som kommer i forbindelse med latter er ikke panikkangst. Anonymkode: 4c0d6...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Del Skrevet 20. februar 2018 Du kan få panikk av å føle at du ikke får til å puste, men panikkANGST mener jeg er noe annet. Jeg har angst som resulterer i panikk, f.eks. Men jeg lurer på hva du mener med korte åndedrag. Det er jo slik du begynner å hyperventilere, så det er ingen god idé. Ved å trekke pusten dypt og sakte, stopper hyperventilering. Men det er kanskje det du sliter med, å få til å puste dypt? Høres ut som du har best av å gå til legen, i det minste for å få en forståelse av mekanismene bak. Anonymkode: e83af...061 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #8 Del Skrevet 21. februar 2018 Hmm.. Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #9 Del Skrevet 21. februar 2018 Pust gjennom nesa. Da får du ikke inn så mye luft. Anonymkode: 01af6...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #10 Del Skrevet 21. februar 2018 Tror iallefall ikke det er panikk angst, det har jeg hatt en periode i livet og godt i behandling for, synes alikevel du bør ta en tur til legen. Anonymkode: ad2f9...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #11 Del Skrevet 21. februar 2018 Kan det være astma? Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #12 Del Skrevet 22. februar 2018 Dy1tter Anonymkode: cf42b...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 22. februar 2018 #13 Del Skrevet 22. februar 2018 Panikkangst er når man er så preget av angst at man ikke oppfatter noe rundt seg. Man er helt opphengt i en ting, som gjerne blir gigantisk. F.eks hvis man har angst for edderkopper, og man blir så opphengt i denne edderkoppen at man ikke merker om man velter og knuser et glass, og edderkoppen (som egentlig er bitteliten) blir på størrelse med en elefant og man tenker at den kommer til å drepe deg så fort den får sjansen. Det går an å hyperventilere når man ler, men det er ingen angstfølelse. Derimot kan følelsen av å hyperventilere gi deg flere symptomer som man gjerne også kan få ved angst: økt puls, kvelningsfornemmelser, vanskeligheter med å puste osv. Små åndedrag fungerer sjeldent på hyperventilasjon. Kroppen vil veldig gjerne puste veldig fort og veldig overfladisk når man hyperventilerer, og man må prøve å gjøre nettopp det motsatte: Puste dypt og rolig. Symptomene man opplever i forbindelse med hyperventilering (svimmelhet osv) kommer ofte fordi man puster ut for mye CO2. Å puste i en pose (det har du sikkert sett på TV) vil være nyttig, ettersom man puster inn en del av CO2-en som man puster ut, og jevner ut O2/CO2-balansen. Å sitte med hodet mellom knærne, og puste rolig fungerer greit for min del. Eventuelt så er det også nyttig å begynne noe tungt fysisk, som gjør at kroppen "må" fokusere på å puste ordentlig, slik som stjernehopp eller løping. Hvis du hyperventilerer på grunn av fysisk aktivitet så anbefales så klart ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #14 Del Skrevet 22. februar 2018 1 time siden, Nuttery skrev: Panikkangst er når man er så preget av angst at man ikke oppfatter noe rundt seg. Man er helt opphengt i en ting, som gjerne blir gigantisk. F.eks hvis man har angst for edderkopper, og man blir så opphengt i denne edderkoppen at man ikke merker om man velter og knuser et glass, og edderkoppen (som egentlig er bitteliten) blir på størrelse med en elefant og man tenker at den kommer til å drepe deg så fort den får sjansen. Det går an å hyperventilere når man ler, men det er ingen angstfølelse. Derimot kan følelsen av å hyperventilere gi deg flere symptomer som man gjerne også kan få ved angst: økt puls, kvelningsfornemmelser, vanskeligheter med å puste osv. Små åndedrag fungerer sjeldent på hyperventilasjon. Kroppen vil veldig gjerne puste veldig fort og veldig overfladisk når man hyperventilerer, og man må prøve å gjøre nettopp det motsatte: Puste dypt og rolig. Symptomene man opplever i forbindelse med hyperventilering (svimmelhet osv) kommer ofte fordi man puster ut for mye CO2. Å puste i en pose (det har du sikkert sett på TV) vil være nyttig, ettersom man puster inn en del av CO2-en som man puster ut, og jevner ut O2/CO2-balansen. Å sitte med hodet mellom knærne, og puste rolig fungerer greit for min del. Eventuelt så er det også nyttig å begynne noe tungt fysisk, som gjør at kroppen "må" fokusere på å puste ordentlig, slik som stjernehopp eller løping. Hvis du hyperventilerer på grunn av fysisk aktivitet så anbefales så klart ikke det. Det er ikke panikkangst nei. Panikkangst er en anfall som kommer plutselig og er ikke nyttet til en konkret situasjon/ting. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/ Anonymkode: 4c0d6...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 22. februar 2018 #15 Del Skrevet 22. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke panikkangst nei. Panikkangst er en anfall som kommer plutselig og er ikke nyttet til en konkret situasjon/ting. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/ Anonymkode: 4c0d6...7ae Nei, jeg vet det. Men når man har panikk-angst så blir man så opphengt i situasjonen at man ikke enser noe annet. Forsåvidt var det jeg skrev omtrent direkte avskrift fra Humlevolls bok "Helt - Ikke stykkevis og delt" 7. utgave, fra kapittelet om angstlidelser - beklager om jeg ordla meg uklart. Sitat "4. Panikk: På dette nivået oppfatter ikke individet stort annet enn sin egen angst. Persepsjonsfeltet er redusert til en detalj, som tilgjengjeld blir forstørret til det ugjenkjennelige - eller at fokus blir rettet mot oppsplittede detaljer. Styrken av denne oppsplittingen øker stadig. Det blir massive dissosiasjoner særlig i forhold til selvet - og oppsplittingen av de integrerende egofunksjoner (bevissthet, hukommelse, personlig identitet og persepsjon av omgivelsene) oppleves som en enorm trussel mot omverdenen. Observerbar atferd: Personen er rådvill og intenst selvoppslukt. Det er en følelse av uvirkelighet, tankeflukt, forvirring og frykt. Lindrende atferd brukes automatisk i stor grad. Den enorme energien som panikken skaper må benyttes og kan mobilisere raseri. Personen kan gå hvileløst, løpe eller flykte - uten å vite hvorhen. Enkelte makter ikke å snakke, andre setter i gang en voldsom ordflom. På grunn av oppsplittingen av selvet kan det skje en hurtig reorganisering av selvet i tilnærmet psykotisk retning".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå