AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Hei, jeg går til psykolog og har noen familiemedlemmer i livet mitt som sliter med sitt. Disse personene blir tatt opp i timene mine og jeg lurer på om jeg er underlagt taushetsplikt her? Jeg leste at man skal ikke si videre informasjon man har fått i kraft av å være helsepersonell eller yter helsehjelp utenfor arbeidssted og -tid. Dette med taushetsplikt skremmer meg så veldig! Anonymkode: 8f17e...11b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Om du er underlagt taushetsplikt? Nei- du kan si hva du vil om hvem du vil. Psykologen derimot har taushetsplikt. Er det noe veldig graverende (eks overgrep mot barn) du forteller om disse personene er psyk. Pliktig å melde videre. Anonymkode: 8ef72...cdd 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er underlagt taushetsplikt? Nei- du kan si hva du vil om hvem du vil. Psykologen derimot har taushetsplikt. Er det noe veldig graverende (eks overgrep mot barn) du forteller om disse personene er psyk. Pliktig å melde videre. Anonymkode: 8ef72...cdd Jeg glemte å nevne at jeg er helsepersonell... Anonymkode: 8f17e...11b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg går til psykolog og har noen familiemedlemmer i livet mitt som sliter med sitt. Disse personene blir tatt opp i timene mine og jeg lurer på om jeg er underlagt taushetsplikt her? Jeg leste at man skal ikke si videre informasjon man har fått i kraft av å være helsepersonell eller yter helsehjelp utenfor arbeidssted og -tid. Dette med taushetsplikt skremmer meg så veldig! Anonymkode: 8f17e...11b Høyst uvanlig at du som helsepersonell har fått tilgang til helseinformasjon om familiemedlemmer. Er dette tilflytt deg som helsepersonell på lovlog måte? Alt uansett hva eller om hvem du har fått opplysninger om i kraft av å være helsepersonell har du taushetsplikt om, ikke 99,9 % men 110 %. Jeg håper psykologen din melder fra om at du som helsepersonell bryter taushetsplikten, for det har de nemlig muligheter til. Og når du prater til psykologen om taushetsbelagt info, hvem andre plaprer du til? Respektløst overfor dem du er betrodd informasjon om. Anonymkode: a1720...922
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høyst uvanlig at du som helsepersonell har fått tilgang til helseinformasjon om familiemedlemmer. Er dette tilflytt deg som helsepersonell på lovlog måte? Alt uansett hva eller om hvem du har fått opplysninger om i kraft av å være helsepersonell har du taushetsplikt om, ikke 99,9 % men 110 %. Jeg håper psykologen din melder fra om at du som helsepersonell bryter taushetsplikten, for det har de nemlig muligheter til. Og når du prater til psykologen om taushetsbelagt info, hvem andre plaprer du til? Respektløst overfor dem du er betrodd informasjon om. Anonymkode: a1720...922 Altså nå er det snakk om ting som jeg har opplevd av nære familiemedlemmer som har vært involvert i f.eks å oppdra meg. Jeg har ikke fått denne informasjonen fordi jeg er helsepersonell, det er informasjon jeg har fått ellers. Anonymkode: 8f17e...11b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså nå er det snakk om ting som jeg har opplevd av nære familiemedlemmer som har vært involvert i f.eks å oppdra meg. Jeg har ikke fått denne informasjonen fordi jeg er helsepersonell, det er informasjon jeg har fått ellers. Anonymkode: 8f17e...11b Du har ikke taushetsplikt om det. Anonymkode: bf7e5...de1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 Om dette er opplysninger du har som ikke har noe med deg som helsepersonell å gjøre, så har du ikke taushetsplikt. Om dette bare er familiemedlemmer, venner el så kan du selvfølgelig prate om dem. Anonymkode: dc40a...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså nå er det snakk om ting som jeg har opplevd av nære familiemedlemmer som har vært involvert i f.eks å oppdra meg. Jeg har ikke fått denne informasjonen fordi jeg er helsepersonell, det er informasjon jeg har fått ellers. Anonymkode: 8f17e...11b Du har da ikke taushetsplikt om annet enn det som angår jobben din. Anonymkode: 8a237...0b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå