Gå til innhold

Er dette greit? (Valp 9 uker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt valpen i 1,5 uke nå, så den er blitt kjent med hus og hage. Ble fort husvarm. Men jeg har forstått det slik at valper ikke skal gå tur? Jeg går ikke tur på asfalt i bånd.. bare bort til postkassen eller nærmeste lekepark (200 meter maks). 

Men det jeg begynte med for et par dager siden var å slippe valpen løs i hagen/lekeparken. Den løper, hopper og leker.. dette er på gress. men er redd dette blir for mye siden de ikke skal gå tur? Kan slippe den 10-40 minutter x2-3 ganger til dagen. Men den stopper jo og sniffer/biter på ting osv også.. så er jo ikke bånngass hele tiden. Etter jeg begynte med dette er valpen mye roligere inne, biter ikke så mye og sover mer i løpet av dagen. Men er så redd jeg overbelaster han? Er en labrador valp forresten. :-) 

Anonymkode: 858d3...4ea

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt valpen i 1,5 uke nå, så den er blitt kjent med hus og hage. Ble fort husvarm. Men jeg har forstått det slik at valper ikke skal gå tur? Jeg går ikke tur på asfalt i bånd.. bare bort til postkassen eller nærmeste lekepark (200 meter maks). 

Men det jeg begynte med for et par dager siden var å slippe valpen løs i hagen/lekeparken. Den løper, hopper og leker.. dette er på gress. men er redd dette blir for mye siden de ikke skal gå tur? Kan slippe den 10-40 minutter x2-3 ganger til dagen. Men den stopper jo og sniffer/biter på ting osv også.. så er jo ikke bånngass hele tiden. Etter jeg begynte med dette er valpen mye roligere inne, biter ikke så mye og sover mer i løpet av dagen. Men er så redd jeg overbelaster han? Er en labrador valp forresten. :-) 

Anonymkode: 858d3...4ea

Du svarte egentlig på spørsmålet ditt selv. :-) når valpen både er roligere inne, biter mindre og sover mer så høres det ut som det fungerer helt topp for den lille. Du vil merke det om den blir overstimulert, da ville reaksjonen vært motsatt av det den er nå. 

Valper skal ikke gå tur bare for å gå tur slik man gjør med voksne, hver tur ut skal være enten for å gjøre fra seg eller for å oppleve verden/miljøtrenes. Men det betyr ikke at den ikke kan gå et stykke, du må bare følge dens tempo og utholdenhet. :-) min kunne fint bæres når den var sliten, så det var ikke noe problem her. Akkurat det blir nok litt verre for deg etter hvert. 😄

Anonymkode: 9826b...a65

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke latt den hærje 40 min om gangen. 10-15 min er nok 😊

• Liker 2
Skrevet

Små valper trenger ikke mosjon. Men det som er svært viktig for en liten valp er sosialisering (treffe fremmede hunder og fremmede folk nærmest daglig som de får omgås så lenge at de faktisk blir kjent med og trygge på dem) samt miljøtrening (bli kjent med og trygg på de omgivelsene de skal bo i - støvsuger, anleggesmaskiner, trafikk, svaner, lek fra skolebarn, kjøre bil osv osv).

Derfor måler vi ikke tur med valp verken etter antall minutter eller antall meter, men etter antall inntrykk. Går du i skogen hvor du knapt treffer noen så kan du f.eks gå lenger og være ute lenger enn om du går i en travel park/turområde/nabolag hvor det er masse biler, ender, joggere, hunder, barn osv. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk ikke noe særlig tur med min retrievervalp den første tiden, men jeg lot henne utforske og leke både innendørs og utendørs. 
Vi ble kjent med de som kjøpte broren til min lille valp og de fikk herje på så mye de orket når vi traff hverandre. Hundene tok selv pauser når de trengte en lur. 

Etterhvert gikk jeg litt mer tur. Jeg ble tipset om å gange valpens alder med 5 for å få turlengde:
2 mnd gammel valp kan gå 10 min tur i slengen, 3 mnd kan gå 15 min, osv.

Miljøtrening er viktig, men det aller viktigste å huske på er å sosialisere hunden din med andre hunder som du VET er snille hunder. Er du usikker på en fremmed hund sitt kroppsspråk, la heller være å hilse. Dette er for å unngå at valpen skal få uheldige opplevelser som kan gjøre den usikker og redd, jeg snakker dessverre av erfaring :-/

Ellers står det mange fine tips her:

https://www.fjellanger.net/les-og-laer/sosialisering-og-miljoetrening/
http://www.turid-rugaas.no/valpen.html

Lykke til, du har mye kjekt foran deg! <3 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...