Gå til innhold

En "venn" sendte sms til meg for å "oppdatere facebooken"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en "venn" på facebook som spurte om jeg kunne hjelpe han med en kode, så jeg spurte hva slags kode det var og han sa det var for å oppdatere facebook. Jeg fikk deretter en sms på mobilen fra Facebook der det sto at koden var tilbakestilling av facebook-passordet var XXXXX eller at jeg kunne tilbakestille passordet ved å trykke på linken XXXXX.

Jeg spurte om han prøvde å lure meg men han sa at det var til HANS facebook og ikke til min..

men stemmer dette, kan han tilbakestille/oppdatere SIN facebook ved å sende kode til min mobil som han bruker? eller prøver å lure meg?

Anonymkode: 1726e...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha byttet passord på facebooken min for sikkerhets skyld...

Anonymkode: a64cf...daf

• Liker 5
Skrevet

Lukter lureri. Da må han ha registrert sin Facebook med ditt telefonnr. Bytt passord på Facebook profilen din asap! 

Anonymkode: 58a70...e36

• Liker 3
Skrevet

Med mindre han har ditt mobilnummer registrert på sin FB (rimelig usannsynlig, vil jeg tro) så lurer han deg. Ga du ham koden? I såfall ville jeg regnet med at han har tilgang til din FB nå. Bytt passord!

Anonymkode: cf46a...876

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lukter lureri. Da må han ha registrert sin Facebook med ditt telefonnr. Bytt passord på Facebook profilen din asap! 

Anonymkode: 58a70...e36

ok, men hvorfor trenger jeg å bytte passord? jeg har ikke sagt koden til han.

skjønner heller ikke hva han skal med min facebook, han kjenner meg jo ikke i virkeligheten og vi har bare snakka et par ganger

Skrevet

Hvis du ikke ga ham koden trenger du ikke foreta deg noe - annet enn å innse at han ikke er en god "venn". Han ville vel snoke, da? 

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo legge til venner som kan hjelpe personen for å komme inn på profilen sin, hvis man blir utestengt. 

Anonymkode: ab76a...9d0

• Liker 4
Skrevet

162D0486-FF56-4697-A30C-563FBFE1BD3A.thumb.png.6dddb22367db85c4802e91429986e9ad.png

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo legge til venner som kan hjelpe personen for å komme inn på profilen sin, hvis man blir utestengt. 

Men vi snakket sammen gjennom messenger så han var jo innlogga

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men vi snakket sammen gjennom messenger så han var jo innlogga

Ok. Ikke gi bort passordet ditt. 

Skrevet

jeg har heller ikke fått noen melding om at jeg er hans "betrodde kontakt"

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har heller ikke fått noen melding om at jeg er hans "betrodde kontakt"

Så ikke gi bort koder/passord etc.

Gjest Sjokoladeknask
Skrevet

Er glad jeg ikke er på Fb lenger. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, men hvorfor trenger jeg å bytte passord? jeg har ikke sagt koden til han.

skjønner heller ikke hva han skal med min facebook, han kjenner meg jo ikke i virkeligheten og vi har bare snakka et par ganger

Så lenge du ikke har fulgt linken eller bekreftet koden, og ikke har gitt ham koden, trenger du ikke bekymre deg. Men det han forsøkte var å få deg til å bytte ditt eget passord.... Til et han hadde valgt. Så jeg ville vært skeptisk til vedkommende i framtiden.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

162D0486-FF56-4697-A30C-563FBFE1BD3A.thumb.png.6dddb22367db85c4802e91429986e9ad.png

Da ville de gjort det som det står nederst her: Gitt beskjed til de kontaktene som var lagt til... Når T.S ikke har fått noen sånn beskjed, og ikke vet at hun er den betrodde kontakten, er det "vennen" til T.S som har spekulert i dette.

Man får beskjed om at en person ønsker tilsendt en kode fra Facebook, først. Da kan man oppgi koden. 

Men en annen trenger aldri tilgang til DIN profil for å tilbakestille sitt eget passord...

Skrevet

Man velger vel heller ikke en person man "bare har snakket med et par ganger og ikke kjenner i virkeligheten" som sin betrodde kontakt. Han prøvde å lure deg til å gi ham tilgang til din FB-konto. Kontrollbehov? 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får man som sagt en melding fra Facebook om at vedkommende ønsker at du skal assistere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...