AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Ja... Da er jeg gravid (hatt 1 MA og 3 SA) for 5. gang. Er 3-4 uker på vei ca. Fått resept på Albyl-E og Klexane nå. Etter telefonsamtalen gråt jeg. Er så dårlig med slikt. Piller går fint, og det går greit å ta blodprøver og slikt, men her skal jeg sette nåler på MEG SELV. Vet at det er for min egen del slik at jeg får beholde barnet. Jeg har noen antistoffer i blodet mitt som gyno tror kan være grunnen til abortene. De skal settes i magen. Hvordan gjøres det om man får beholde barnet og magen blir stor? Noen som har erfaring her? Takk! Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Kan partneren din lære seg å sette dem? Er ofte enklere å sette på andre. Er selv sykepleier og veldig vant med sprøyter og injeksjoner - men å sette Fragmin på meg selv etter en operasjon det gikk bare ikke. Syntes det var helt forferdelig å stikke meg selv. Sprøytene går også an å sette i underhudsfettet f.eks. i låret, men det vil jm/gyn vise deg når den tid kommer - hvis du skal fortsette med sprøytene Anonymkode: a0391...b9e 3
Tøytigern Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja... Da er jeg gravid (hatt 1 MA og 3 SA) for 5. gang. Er 3-4 uker på vei ca. Fått resept på Albyl-E og Klexane nå. Etter telefonsamtalen gråt jeg. Er så dårlig med slikt. Piller går fint, og det går greit å ta blodprøver og slikt, men her skal jeg sette nåler på MEG SELV. Vet at det er for min egen del slik at jeg får beholde barnet. Jeg har noen antistoffer i blodet mitt som gyno tror kan være grunnen til abortene. De skal settes i magen. Hvordan gjøres det om man får beholde barnet og magen blir stor? Noen som har erfaring her? Takk! Anonymkode: d8309...a5e Du kan avtale tid på legekontoret så setter personalet disse sprøytene for deg. Du trenger ikke legetime. Den samme som tar blodprøver kan sette disse. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Jeg er på mitt 2. Klexane-barn nå. Setter sprøyta i et tilfeldig sted med underhudsfett på sideflesk/hofte. Det var ikke noe problem å finne en liten valk selv dagen før termin. Jeg skal sette to om dagen på annenhver side forøvrig. Et lite obs: snakk med legen om hva du skal gjøre når det nærmer seg termin. Du får ikke epidural om du har tatt klexane de siste 24 timene (var iallefall beskjeden jeg fikk). Anonymkode: b4de3...06a 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan partneren din lære seg å sette dem? Er ofte enklere å sette på andre. Er selv sykepleier og veldig vant med sprøyter og injeksjoner - men å sette Fragmin på meg selv etter en operasjon det gikk bare ikke. Syntes det var helt forferdelig å stikke meg selv. Sprøytene går også an å sette i underhudsfettet f.eks. i låret, men det vil jm/gyn vise deg når den tid kommer - hvis du skal fortsette med sprøytene Anonymkode: a0391...b9e Han er verre enn meg... Men får la sjokket «legge» seg og starte på de pillene og manne meg opp. Eventuelt manne mannen opp Greit å lese at dere som er eksperter på dette området sliter på dere selv, da føles det ikke så gale at jeg friker. Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 4 timer siden, Tøytigern skrev: Du kan avtale tid på legekontoret så setter personalet disse sprøytene for deg. Du trenger ikke legetime. Den samme som tar blodprøver kan sette disse. Kan man dette? Legekontoret mitt tar 100 kroner for blodprøver, og de er ikke åpne lørdag og søndag... men på sykehuset er det jo folk på jobb alltid, er det mulig å få til noe der? Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er verre enn meg... Men får la sjokket «legge» seg og starte på de pillene og manne meg opp. Eventuelt manne mannen opp Greit å lese at dere som er eksperter på dette området sliter på dere selv, da føles det ikke så gale at jeg friker. Anonymkode: d8309...a5e Hehe nei ikke tenk på det! Jeg vet om flere sykepleiere som bare ikke klarer å stikke seg selv Jeg har ingen problemer med å få sprøyter av andre, eller sette på andre - har aldeles ikke noe sprøyteskrekk! Men det å stikke meg selv gikk bare ikke. Ble fysisk uvel av tanken Anonymkode: a0391...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på mitt 2. Klexane-barn nå. Setter sprøyta i et tilfeldig sted med underhudsfett på sideflesk/hofte. Det var ikke noe problem å finne en liten valk selv dagen før termin. Jeg skal sette to om dagen på annenhver side forøvrig. Et lite obs: snakk med legen om hva du skal gjøre når det nærmer seg termin. Du får ikke epidural om du har tatt klexane de siste 24 timene (var iallefall beskjeden jeg fikk). Anonymkode: b4de3...06a I mine øyne er du en superhelt. Blir så imponert. Jeg er redd for å bomme, treffe rett inn i blodet, gjøre mer skade enn godt, osv. Hvordan komme over den frykten? Hvis du hadde den... skal nok ikke ha problemer med valker, alle kan nok klare det. Shit jeg er pingle ass... Håper jeg kan komme på sykehuset hver dag jeg Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe nei ikke tenk på det! Jeg vet om flere sykepleiere som bare ikke klarer å stikke seg selv Jeg har ingen problemer med å få sprøyter av andre, eller sette på andre - har aldeles ikke noe sprøyteskrekk! Men det å stikke meg selv gikk bare ikke. Ble fysisk uvel av tanken Anonymkode: a0391...b9e Kjenner jeg svimler litt bare av tanken selv. Må finne en løsning. Jeg hadde håpet at jeg kunne stikke bort på sykehuset her borte, der er det jo alltid sykepleiere. Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 Jeg forstår at tanken er ekkel, men når du har gjort det en gang så har du kommet over sperren. Det er virkelig ikke ille. Og dra ut for å få noen til å sette den hver eneste dag, blir mye mas for deg. Du får ikke satt den i en blodåre, for den skal bare i underhudsfettet, ikke i muskelen. Det er egentlig ikke mulig å gjøre feil. Dette klarer du! Anonymkode: eba93...e22 1
Meley Skrevet 20. februar 2018 #11 Skrevet 20. februar 2018 Du kjenner ingen som jobber i helsevesenet? Sykepleier, helsefagarbeider med medisindelegering, ambulansearbeider? Hvis du gjør det så spør om de kan komme og hjelpe deg de første gangene. Til du lærer det og føler deg trygg på at du klarer det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #12 Skrevet 20. februar 2018 Mannen tok det i begynnelsen, han syntes det var helt greit, jeg så på for å venne meg til tanken. Så gikk dagene, det var snakk om flere sprøyter om dagen,og hverdagen var travel. Og til slutt stod satt jeg sprøyter på meg selv med en hand mens jeg pusset tennene med den andre (nesten). Innimellom er det bare å gjøre det, ikke å tenke så mye. Nå foretrekker jeg å sette sprøyter selv, da har jeg full kontroll. Anonymkode: 90dc6...92d 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #13 Skrevet 21. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at tanken er ekkel, men når du har gjort det en gang så har du kommet over sperren. Det er virkelig ikke ille. Og dra ut for å få noen til å sette den hver eneste dag, blir mye mas for deg. Du får ikke satt den i en blodåre, for den skal bare i underhudsfettet, ikke i muskelen. Det er egentlig ikke mulig å gjøre feil. Dette klarer du! Anonymkode: eba93...e22 Tanker er oftere verre enn virkeligheten prøver jeg å si til meg selv... Man takler jo det meste. Akkurat det tenker jeg også, stress for meg og stress for den stakkaren som må "stille opp" hel tiden. Det går greit en gang eller tre, men vi snakker HVER dag i månedsvis! Det er mer enn en vennetjeneste. Tenker også at siden de "gir" dette ut på apotek, lar folk gjøre dette på seg selv, så kan det jo ikke være farlig. Virker som folk stikker seg titt og ofte uten at man hører om dødsfall av den grunn. Det hadde vel ikke vært lov å gjøre det på seg selv om det KUNNE være sjanse for at det kunne ende dårlig. Sånn tenker jeg. Norge er trygt sånn, vi passes mye på om hva vi får lov og ikke lov til å gjøre mot oss selv Takk takk for støtten! Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #14 Skrevet 21. februar 2018 12 timer siden, Meley skrev: Du kjenner ingen som jobber i helsevesenet? Sykepleier, helsefagarbeider med medisindelegering, ambulansearbeider? Hvis du gjør det så spør om de kan komme og hjelpe deg de første gangene. Til du lærer det og føler deg trygg på at du klarer det selv. Jeg har en nabo som er sykepleier. Men føler ikke jeg kjenner henne godt nok til å "renne ned dørene" hos henne daglig i månedsvis. Men noen må hjelpe meg de første gangene hvertfall... Også hadde det jo vært veldig fint å kunne gjøre det selv siden en kanskje har lyst å reise bort en helg eller feriere på alle disse månedene - kan ikke drasse med meg en ekstra sprøye-assistent Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #15 Skrevet 21. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen tok det i begynnelsen, han syntes det var helt greit, jeg så på for å venne meg til tanken. Så gikk dagene, det var snakk om flere sprøyter om dagen,og hverdagen var travel. Og til slutt stod satt jeg sprøyter på meg selv med en hand mens jeg pusset tennene med den andre (nesten). Innimellom er det bare å gjøre det, ikke å tenke så mye. Nå foretrekker jeg å sette sprøyter selv, da har jeg full kontroll. Anonymkode: 90dc6...92d La oss fint bare si at mannen her i heimen ikke hadde syntes dette var "helt greit" Jeg får prøve som deg - bare takle det og ta tannpuss som distrahering Veldig sant! Bare gjør det, ikke tenk. Tanketom. Så "frike" litt etterpå i noen sekunder... Kontroll er jeg veldig fan av, blitt kalt kontrollfrik - så kanskje jeg må takle dette. Og hva gjør man vel ikke for denne babydrømmen som har pågått i "evigheter"... Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #16 Skrevet 21. februar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja... Da er jeg gravid (hatt 1 MA og 3 SA) for 5. gang. Er 3-4 uker på vei ca. Fått resept på Albyl-E og Klexane nå. Etter telefonsamtalen gråt jeg. Er så dårlig med slikt. Piller går fint, og det går greit å ta blodprøver og slikt, men her skal jeg sette nåler på MEG SELV. Vet at det er for min egen del slik at jeg får beholde barnet. Jeg har noen antistoffer i blodet mitt som gyno tror kan være grunnen til abortene. De skal settes i magen. Hvordan gjøres det om man får beholde barnet og magen blir stor? Noen som har erfaring her? Takk! Anonymkode: d8309...a5e Du lærer deg teknikken raskt. Vær glad for at det ikke er diabetes du får og må stikke deg selv resten av livet. Pust med maven, du klarer dette fint. Anonymkode: 56d85...edb 1
Biloba Skrevet 21. februar 2018 #17 Skrevet 21. februar 2018 Du blir raskt en racer på å sette sprøyter, det er bare litt skummelt de første gangene. Som prøverører ble jeg proff, hadde også Klexane og det ble aldri noen problemer med det. Mannen kan hjelpe deg hvis han er ok med det, men det beste er for de fleste å hoppe i det for å erfare hvor enkle sprøytene er i bruk. I verste fall kan hjemmesykepleie hjelpe, men det er mye bedre for alle parter om du bare gjør det selv. Jeg ble "glad i" sprøytene mine, de var mitt nødvendige hjelpemiddel for å få barnet mitt. Fikk til og med gode følelser da jeg fant gamle, ubrukte sprøyter i en boks fra den tiden☺ 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #18 Skrevet 21. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lærer deg teknikken raskt. Vær glad for at det ikke er diabetes du får og må stikke deg selv resten av livet. Pust med maven, du klarer dette fint. Anonymkode: 56d85...edb Det er nettopp det, jeg er heldig som bare må gjøre dette i en kort periode, verre for de som trenger det daglig for å leve. Takk skal du ha - skal gjøre mitt ytterste Anonymkode: d8309...a5e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #19 Skrevet 21. februar 2018 1 time siden, Biloba skrev: Du blir raskt en racer på å sette sprøyter, det er bare litt skummelt de første gangene. Som prøverører ble jeg proff, hadde også Klexane og det ble aldri noen problemer med det. Mannen kan hjelpe deg hvis han er ok med det, men det beste er for de fleste å hoppe i det for å erfare hvor enkle sprøytene er i bruk. I verste fall kan hjemmesykepleie hjelpe, men det er mye bedre for alle parter om du bare gjør det selv. Jeg ble "glad i" sprøytene mine, de var mitt nødvendige hjelpemiddel for å få barnet mitt. Fikk til og med gode følelser da jeg fant gamle, ubrukte sprøyter i en boks fra den tiden☺ Imponert over dere som tar dette så "lett". Det å stikke seg med sprøyte er galskap. Inni hodet mitt er sprøyten gigantisk, jeg har kun hørt at jeg skal stikke meg med sprøyte og det er alt jeg trenger for å overdrive og frike litt. Mannen min er ikke OK med dette, så er "on my own" her. Føles litt voldsomt å ta av tiden til mennesker som faktisk trenger hjemmesykepleie bare fordi jeg er pingle Veldig fint å lese slike historier, det føles som det er mulig for meg også og oppnå det da... Godt å høre at det ordnet seg for deg! Anonymkode: d8309...a5e
Biloba Skrevet 21. februar 2018 #20 Skrevet 21. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Imponert over dere som tar dette så "lett". Det å stikke seg med sprøyte er galskap. Inni hodet mitt er sprøyten gigantisk, jeg har kun hørt at jeg skal stikke meg med sprøyte og det er alt jeg trenger for å overdrive og frike litt. Mannen min er ikke OK med dette, så er "on my own" her. Føles litt voldsomt å ta av tiden til mennesker som faktisk trenger hjemmesykepleie bare fordi jeg er pingle Veldig fint å lese slike historier, det føles som det er mulig for meg også og oppnå det da... Godt å høre at det ordnet seg for deg! Anonymkode: d8309...a5e Nålene er kjempetynne, mange av stikkene har jeg ikke kjent engang. Jeg hadde en sprøytetype som var litt vond til det ene forsøket, da iset jeg ned huden et øyeblikk før jeg stakk, så var det greit, det også. Det er bare fantasien som lager litt problemer for deg, med en gang du får testet litt og ser at det er lett, blir det bedre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå