AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #21 Del Skrevet 20. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok nettopp opp matematikk R1, og dette er kalkulatoren jeg brukte; https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kontor/kontormaskiner/kalkulatorer/kalkulator-941068/?gclid=EAIaIQobChMIzbTxqfe02QIVxRwbCh1qBgPHEAAYASAAEgIlyvD_BwE Den har alt du trenger, og er veldig enkel i bruk. Av dataprogrammer trenger du kun Geogebra (i R1-matte). Mulighetene du har, er.. 1. T-matte, etterfulgt av R1 matte. 2. T-matte, etterfulgt av S1 + S2 (S2 og S2 tilsvarer til sammen R1). 3. Starte direkte på R1-matte, og evt. ta opp P1/P2 om du må forbedre karakterene dine. På VGS tok jeg P1 + P2. Etter videregående trengte jeg R1 for å kunne gå studiet jeg ville inn på, og hoppet dermed direkte over på R-matte fra P-matte. Personlig vil jeg anbefale deg å ta T-matte, etterfulgt av R-matte. Jeg tok R-matte gjennom sonans. De hadde et forkurs for oss som jeg brukte en god stund på å komme meg gjennom - dette kurset var beregnet for oss som hadde dårlig mattegrunnlag fra før. Uten det hadde det mest sannsynlig ikke gått så bra. Du trenger t-matten for å gjøre overgangen til rmatte lettest mulig. Tro meg, du vil ikke begynne å slite med enkle, grunnleggende ting da du starter på r-matte, og antageligvis har langt mer kompliserte ting du skal lære deg! Og om du skal ta opp t-matte og r-matte uten lærer, er du ihvertfall avhengig av å ha et godt grunnlag hvis du skal ta r-matte. Vil forresten anbefale deg og i det minste ta matten som et nettkurs via sonans. Du kommer til å føle deg helt fortapt hvis du ikke har noen å få hjelp fra da du står fast med matten. Det stemmer at P1 og P2-karakterene dine kommer til å bli værende på vitnemålet ditt, selv om du velger å ta T-matte og R-matte nå etter VGS. Du har mest sannsynlig et samfunnsfaglig vitnemål (som meg), og hvis du vil at Tmatte og Rmatte-karakterene dine skal _erstatte_ p-matte karakterene dine, må du bytte fullstendig om til et realfaglig vitnemål. Jeg valgte å beholde mitt samfunnsfaglige vitnemål, og r1-karakteren min kom da som en ekstra karakter på vitnemålet uten at noe annet ble fjernet. Anonymkode: 3159d...d9c Wow her var det mye nyttig info! Tusen takk:) hva er grunnen til at du valgte å beholde samf.vitnemål? Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #22 Del Skrevet 20. februar 2018 Ang. kalkulator; lærerne min fortalte oss i klassen at det bare var tull og begynne å kjøpe dyre, gigantiske kalkulatorer med avanserte funksjoner. Den jeg linket til er billig og har alt du trenger! Når du skal begynne å tegne grafer etc., gjøres dette på Geogebra (pc), som man også bruker på eksamen. Anbefaler deg sterkt å ta R-matte gjennom en privatskole, med mindre du kjenner noen som er veldig flinke i matte, og kan hjelpe deg flere ganger i uka. Hopper du rett over på R-matte uten å ta T-matte først, vil jeg anbefale deg å forhøre deg med ulike privatskoler (sonans etc) om det er noe mulighet å få tilgang på kun forkurset dems. Du kommer til å være sjanseløs hvis du hopper direkte over fra P-matte, uten noe kunnskap imellom, og appåtil skal ta opp matten helt uten hjelp fra fagpersoner. Jeg snakker av erfaring - fu vil ikke gjøre det mot deg selv! Anonymkode: 3159d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #23 Del Skrevet 20. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow her var det mye nyttig info! Tusen takk:) hva er grunnen til at du valgte å beholde samf.vitnemål? Anonymkode: 06c6e...a52 Hvis jeg skulle ha bytta til et realfaglig vitnemål, måtte jeg bytta alle de «samfunnsfaglige» valgfagene mine (engelsk, tysk, økonomi, husker ikke om det var flere) mot realfaglige valgfag (kjemi, fysikk, biologi, sikkert flere). Det hadde blitt veldig dyrt, og veldig mye arbeid! Jeg tok jo både Rmatte, kjemi 1+2 og fysikk 1 i ettertid, men måtte ha et realfag til (over to år, eks biologi 1 + biologi 2) for at alle de samfunnsfaglige karakterene mine skulle bli byttet ut med realfagene. Men jeg hadde ganske gode karakterer i de fagene fra før, så det fungerte fint for meg og bare legge ekstra fag til vitnemålet! P Anonymkode: 3159d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #24 Del Skrevet 20. februar 2018 Quote Det stemmer at P1 og P2-karakterene dine kommer til å bli værende på vitnemålet ditt, selv om du velger å ta T-matte og R-matte nå etter VGS. Du har mest sannsynlig et samfunnsfaglig vitnemål (som meg), og hvis du vil at Tmatte og Rmatte-karakterene dine skal _erstatte_ p-matte karakterene dine, må du bytte fullstendig om til et realfaglig vitnemål. Dette er feil. Har selv 1T + R1 og samfunnsfaglig vitnemål. Det er heller ikke lov å ha vitnemål med P1 + 1T, får feil når de prøver å skrive det ut. Dersom man kunne ha alle disse fagene ville de som er god i matte ta alle versjoner av matematikkfaget og fått realfagspoeng gratis. Anonymkode: 96341...88c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #25 Del Skrevet 20. februar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Har selv 1T + R1 og samfunnsfaglig vitnemål. Det er heller ikke lov å ha vitnemål med P1 + 1T, får feil når de prøver å skrive det ut. Dersom man kunne ha alle disse fagene ville de som er god i matte ta alle versjoner av matematikkfaget og fått realfagspoeng gratis. Anonymkode: 96341...88c Vel, jeg har både P1 og R1-matte på mitt vitnemål (tok P2 i utlandet, så fikk på en måte fritak for det - fikk det godkjent, men ingen karakter). Da har jeg misforstått. Men der jeg vet, er at samfunnsfaglige valgfag ikke kan erstattes av realfag (dvs. at faget fjernes), med mindre man omgjør hele vitnemålet til et realfaglig vitnemål. Anonymkode: 3159d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #26 Del Skrevet 20. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang. kalkulator; lærerne min fortalte oss i klassen at det bare var tull og begynne å kjøpe dyre, gigantiske kalkulatorer med avanserte funksjoner. Den jeg linket til er billig og har alt du trenger! Når du skal begynne å tegne grafer etc., gjøres dette på Geogebra (pc), som man også bruker på eksamen. Anbefaler deg sterkt å ta R-matte gjennom en privatskole, med mindre du kjenner noen som er veldig flinke i matte, og kan hjelpe deg flere ganger i uka. Hopper du rett over på R-matte uten å ta T-matte først, vil jeg anbefale deg å forhøre deg med ulike privatskoler (sonans etc) om det er noe mulighet å få tilgang på kun forkurset dems. Du kommer til å være sjanseløs hvis du hopper direkte over fra P-matte, uten noe kunnskap imellom, og appåtil skal ta opp matten helt uten hjelp fra fagpersoner. Jeg snakker av erfaring - fu vil ikke gjøre det mot deg selv! Anonymkode: 3159d...d9c Veldig glad for en billig kalkulator. Skal ta med meg denne informasjonen! Tusen takk 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har både P1 og R1-matte på mitt vitnemål (tok P2 i utlandet, så fikk på en måte fritak for det - fikk det godkjent, men ingen karakter). Da har jeg misforstått. Men der jeg vet, er at samfunnsfaglige valgfag ikke kan erstattes av realfag (dvs. at faget fjernes), med mindre man omgjør hele vitnemålet til et realfaglig vitnemål. Anonymkode: 3159d...d9c 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Har selv 1T + R1 og samfunnsfaglig vitnemål. Det er heller ikke lov å ha vitnemål med P1 + 1T, får feil når de prøver å skrive det ut. Dersom man kunne ha alle disse fagene ville de som er god i matte ta alle versjoner av matematikkfaget og fått realfagspoeng gratis. Anonymkode: 96341...88c Må nok ringe utdanningsdirektoratet imorgen for å være sikker! Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobleplast_ Skrevet 20. februar 2018 #27 Del Skrevet 20. februar 2018 Du trenger bare å ta 1T eller 1P i tillegg til R1. Kravene til spesialisering er at du har to fordypningsfag; altså to fag fra samme programområde som går over to år. Du kan helt fint ha 1t og R1 på vitnemålet selv om du har valgt SSØ som hovedprogramområde. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #28 Del Skrevet 20. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Vel, jeg har både P1 og R1-matte på mitt vitnemål (tok P2 i utlandet, så fikk på en måte fritak for det - fikk det godkjent, men ingen karakter). Da har jeg misforstått. Men der jeg vet, er at samfunnsfaglige valgfag ikke kan erstattes av realfag (dvs. at faget fjernes), med mindre man omgjør hele vitnemålet til et realfaglig vitnemål. Anonymkode: 3159d...d9c Det Ab over skriver er riktig, du må ha to fordypningsfag, resten kan du kombinere slik du vil. Jeg har f.eks 4 fag fra samfunnsfag (psykologi 1 + 2 og sosialkunnskap og sosialantropologi), har også 1T + R1, kjemi 1 + 2 og fysikk 1. Med dette har jeg et samfunnsfaglig vitnemål. Anonymkode: 96341...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bottega Skrevet 20. februar 2018 #29 Del Skrevet 20. februar 2018 I 1p og 2p matte så behøver du ikke kalkulator, da bruker man geogebra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 20. februar 2018 #30 Del Skrevet 20. februar 2018 Går ut i fra at du er klar over det TS, men siden du søker sent kan du gå under 23/5-regelen. Da er det kun 6 fag + realfagene som teller inn på snittet. Er du god i matte og tror du kan klare det på egenhånd hadde jeg droppet å betale i dyre dommer for nettkurs. Det er så mange ressurser på nett, fra forum hvor man kan spørre om hjelp til sider med lassevis av gratis undervsining. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #31 Del Skrevet 21. februar 2018 9 timer siden, Duckie skrev: Går ut i fra at du er klar over det TS, men siden du søker sent kan du gå under 23/5-regelen. Da er det kun 6 fag + realfagene som teller inn på snittet. Er du god i matte og tror du kan klare det på egenhånd hadde jeg droppet å betale i dyre dommer for nettkurs. Det er så mange ressurser på nett, fra forum hvor man kan spørre om hjelp til sider med lassevis av gratis undervsining. Jepp klar over at jeg går under 23/5 regelen. Derfor er jeg også litt forvirra ang.matte. Mulig det gjelder andre regler for meg, og at jeg må ta 1p, 2p og R1 Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 21. februar 2018 #32 Del Skrevet 21. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jepp klar over at jeg går under 23/5 regelen. Derfor er jeg også litt forvirra ang.matte. Mulig det gjelder andre regler for meg, og at jeg må ta 1p, 2p og R1 Anonymkode: 06c6e...a52 Neida, det er fortsatt som vi har beskrevet lengre opp. I beregningen vil de enten ta med 2P eller R1 (eller S1), så du tjener ingenting på å ta begge disse. Du må enten ta 1P+ R1 1P + S1 + S2 1T + R1 eller 1T + S1 + S2 Du må rett og slett se på hvilken kombinasjon du tror du kan klare å få best karakterer i. 6 kan være vanskelig, så personlig hadde jeg valgt R1 fordi det blir en eksamen mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #33 Del Skrevet 21. februar 2018 27 minutter siden, Duckie skrev: Neida, det er fortsatt som vi har beskrevet lengre opp. I beregningen vil de enten ta med 2P eller R1 (eller S1), så du tjener ingenting på å ta begge disse. Du må enten ta 1P+ R1 1P + S1 + S2 1T + R1 eller 1T + S1 + S2 Du må rett og slett se på hvilken kombinasjon du tror du kan klare å få best karakterer i. 6 kan være vanskelig, så personlig hadde jeg valgt R1 fordi det blir en eksamen mindre. Hvis dette stemmer er jeg utrolig glad. Da tar jeg 1P og R1 eller 1P og S1+S2, og heller gjør oppgaver i 1T boka som noen over foreslo. Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 21. februar 2018 #34 Del Skrevet 21. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis dette stemmer er jeg utrolig glad. Da tar jeg 1P og R1 eller 1P og S1+S2, og heller gjør oppgaver i 1T boka som noen over foreslo. Anonymkode: 06c6e...a52 Helt sikker. Du kan jo se her. Første året velger man mellom 1P og 1T. De har like mange timer og er dermed likeverdige. Andre året står 2P oppført, med mindre man tar S eller R matte, da går 2P ut. S og R matte har begge flere timer enn 2P. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #35 Del Skrevet 21. februar 2018 17 minutter siden, Duckie skrev: Helt sikker. Du kan jo se her. Første året velger man mellom 1P og 1T. De har like mange timer og er dermed likeverdige. Andre året står 2P oppført, med mindre man tar S eller R matte, da går 2P ut. S og R matte har begge flere timer enn 2P. Såå bra! Ringte forresten videregående jeg gikk på, utdanningdir. Eksamenkontoret og samordna opptak, ble henvist med diverse nummere til diverse folk uten at noen kunne svare meg! Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisje Skrevet 21. februar 2018 #36 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Skal ikke stille spørsmål ved at du må ta alle de der fagene, selv om jeg ikke skjønner 100% hvorfor. Men vil absolutt anbefale https://campus.inkrement.no/ her blir alle emnene i boka grundig gjennomgått, og jeg synes selv videone er veldig hjelpsomme (tar R1 nå). Lykke til! Endret 21. februar 2018 av nisje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #37 Del Skrevet 21. februar 2018 Hvorfor tar du ikke en gratis rådgivningstime på Sonans? De kan alt, og hjelper deg med å regne ut hva du må ta opp for å få et visst snitt, og har også full kontroll på alt dette med timesantall og hva som er godtatte fagkombinasjoner. Anonymkode: 3159d...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #38 Del Skrevet 22. februar 2018 8 timer siden, nisje skrev: Skal ikke stille spørsmål ved at du må ta alle de der fagene, selv om jeg ikke skjønner 100% hvorfor. Men vil absolutt anbefale https://campus.inkrement.no/ her blir alle emnene i boka grundig gjennomgått, og jeg synes selv videone er veldig hjelpsomme (tar R1 nå). Lykke til! Tusen takk. Hvorfor vet jeg ikke selv, er det jeg fikk beskjed om på skolen... Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #39 Del Skrevet 22. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tar du ikke en gratis rådgivningstime på Sonans? De kan alt, og hjelper deg med å regne ut hva du må ta opp for å få et visst snitt, og har også full kontroll på alt dette med timesantall og hva som er godtatte fagkombinasjoner. Anonymkode: 3159d...d9c Jeg bor ikke i Oslo. Langt å reise Anonymkode: 06c6e...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #40 Del Skrevet 22. februar 2018 Fikk forresten svar fra Samordna opptak. Er som dere sa, trenger altså ikke å ta alle fagene! 1P og R1 holder! Hurraaa!!! Lettelse.. Anonymkode: 06c6e...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå