Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg som er psykiatrisk sykepleier ønsker fremfor alt å få seg jobb på en av de 3 regionale sikkerhetsavdelingene vi har i Norge, men blir aldri innkalt til intervju engang.

Jeg mener det kommer av at hun kun har erfaring fra aldershjem, og at det kreves en litt annen erfaring for å jobbe med farlige pasienter. Hun selv mener at siden hun er psykiatrisk sykepleier burde det holde.

Noen som vet hva som kreves for å jobbe med denne typen pasienter?

Anonymkode: baa91...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veit ikke, men de som lyser ut slike stillinger veit. Jeg anbefaler å ringe dem og spørre neste gang det lyses ut en aktuell stilling. Hva ser dere etter, hvilken erfaring bør man ha, osv. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne av meg som er psykiatrisk sykepleier ønsker fremfor alt å få seg jobb på en av de 3 regionale sikkerhetsavdelingene vi har i Norge, men blir aldri innkalt til intervju engang.

Jeg mener det kommer av at hun kun har erfaring fra aldershjem, og at det kreves en litt annen erfaring for å jobbe med farlige pasienter. Hun selv mener at siden hun er psykiatrisk sykepleier burde det holde.

Noen som vet hva som kreves for å jobbe med denne typen pasienter?

Anonymkode: baa91...d74

Det synes jeg er merkelig. Har hun utdanning som psykiatrisk sykepleier så er jo hun kvalifisert for stillingen. Men arbeidsgiver står jo fritt til å velge den personen han eller hun mener er best egnet til jobben. 

Jeg vet at de ofte søker etter menn på slike sikkerhetsavdelinger. Med tanke på at menn er undertallig på slike arbeidsplasser (helsevesenet er en sektor med overtall av kvinnelige ansatte) og at pasientene er ofte menn. Derfor ønsker de ofte menn på slike avdelinger. 

Skrevet

Jeg kan godt forstå arbeidsgiver, en utdanning er bare en grunnpilar, også videreutdanning. Det er stor forskjell på å ha jobbet på aldershjem og å ha relevant erfaring fra psykiatrien. Å ha en utdanning gjør deg kvalifisert på papiret, men ikke nødvendigvis i praksis. Hva gjør at hun ønsker å jobbe på RS? Hva gjør henne godt kvalifisert når hun mangler nødvendig praksis etter videreutdanningen? Hvorfor har hun ikke jobbet i psykiatrien tidligere? Hun bør søke seg jobb på psykiatrisk sykehus, gjerne en akuttpost eller psykosepost. Takler hun ikke det er RS helt feil sted å være. Er hun flink, trives og gjør det bra har hun en sterkere søknad neste gang. Jeg kjenner flere som har jobbet både på RS og lokal sikkerhet, det er folk med lang erfaring fra psykiatrien, god fysikk og gode referanser. 

Anonymkode: 191cc...34d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet som tilkallingsvikar på RSA. Ufaglært, ung kvinne. Fikk jobb med en gang, og mange vakter. Kjenner flere i samme situasjon, 

Er venninnen din egnet? Veit egnethet vektlegges i stor grad.

Anonymkode: c9e9a...eef

Skrevet

En annen søker hadde vel bedre kvalifikasjoner. Verre er det ikke.

Anonymkode: 986fa...f97

Skrevet

Det er vel bare å innse at de færreste er egnet til å jobbe med de farligste. 

Anonymkode: 371d8...f0f

Skrevet

Vil tro at det er lurt å ha jobbet på en psyk vad før man går løs på de verste av de verste? Mest sannsynlig så er det erfarne psyk.spl som søker seg videre som kommer først i køen. Jeg ville heller aldri ha vurdert en psyk.spl uten relevant ert til en slik avd om jeg var avd.spl. 

Anonymkode: cd48b...d32

Skrevet

At hun ikke er innkalt til intervju skyldes trolig at de har hatt mange nok søkere som er bedre kvalifisert enn henne. Å ha kvalifiserende utdanning er én ting; erfaring er en annen. Det er ikke akkurat usannsynlig at det finnes 4-5 søkere med erfaring fra psykiatrien hver gang disse jobbene utlyses. 

Det hun bør gjøre neste gang hun søker, er å be om utvidet søkerliste. Det har man rett til som søker på offentlige stillinger, da man er part i saken. På den utvidede søkerlisten ser man hvem andre som søker, alderen deres og hvilken utdanning og yrkeserfaring de har.

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis er det så mange andre søkere med relevant utdanning og erfaring at hun ikke har blitt vurdert som en aktuell søker. Det er ikke slik at alle som er formelt kvalifiserte automatisk blir innkalt til intervju. Men hun må be om utvidet søkerliste, som nevnt tidligere. 

Anonymkode: 7f02c...cce

Skrevet

Jeg har arbeidet på en av landets sikkerhetsavdelinger i flere år. Personlig egnethet og arbeidserfaring veier tungt ved ansettelsesprosesser. Dersom hun ikke har noen arbeidserfaring innefor fagfeltet fra andre psykiatriske institusjoner, fengsel, rus etc, stiller hun dessverre ikke like sterkt som de som har dette, selv om hun har videreutdannigen. Den er det ganske mange som har i dag, og det er gjerne mange godt kvalifiserte ved sikkerhetsavdelingene. Hun bør forsøke å skaffe seg annen relevant arbeidserfaring enn sykehjemmet, så stiller hun sterkere ved senere anlednigner. Evt kan hun søke sommerjobb for å få en fot innefor. 

Anonymkode: eae6d...e65

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...