Gå til innhold

svigers er så formelle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familien til min samboer er veldig hyggelige og snille folk. Har ingenting å utsette på dem, men nå er jeg litt usikker på hva som er vanlig blant andre. 

De er åpenbart fra den "riktige" siden av byen og har en del penger. Jeg kommer fra distriktet og er vant til at folk kommer innom på middag uten at alt trenger å være så voldsomt og flott oppdekket. Hver gang jeg er på besøk hos svigers virker det som de har gjort i stand til kongelig besøk. Jeg er vant til å ha det litt løsere og ledig..

Setter selvfølgelig pris på oppvartningen, men det blir så voldsomt. Går det ikke an å ha det litt enkelt av og til?

Jeg bruker vanligvis å ha med vertinnegave når jeg er bedt på middag hos folk jeg ikke treffer så ofte. 

Men når det gjelder nærmeste familie..som jeg anser min svigerfamilie å være etter at vi fikk barn, synes jeg det blir litt vel formelt å skulle ha med blomster eller annen gave hver gang vi er på middagsbesøk der. (Vi er nesten naboer)

Men jeg blir litt usikker..når de alltid tar med blomster når de kommer på middag hos oss. Min svigermor er også nøye på å takke for seg dagen etter.  Det er vel forventet at jeg begynner slik også?

Burde jeg tilpasse meg dem, og begynne å gjøre veldig mye ut av middagsbesøk, alltid ta med gave og takke for middagen også dagen etter? Jeg syns det blir litt slitsomt om det skal være slik med nær familie rett og slett.. får litt prestasjonsangst og vil jo ikke bli sett på som uhøflig.

Jeg syns det er hyggelig gjort, men ønsker å ha det litt mindre formelt..jeg er vant til å takke for meg når jeg går. Og ikke enda en gang dagen etter. Hva er vanlig når det gjelder nær familie egentlig?

Anonymkode: f4e5d...e94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke vanlig å ha med blomster eller gaver når man er på middag hos familien!  Litt rart å takke for seg dagen etter også. Jeg synes dine svigers er i overkant formelle ja. Du trenger da ikke gjøre det samme. Hva sier mannen din da? Og etter hvert vil vel dette roe seg, kan jeg tenke meg. Er dere nettopp blitt et par/blitt samboere kanskje?  Jeg synes du bare skal være som du er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver gjør som han ønsker. 

Om svigers liker å ha det litt flott og fancy når de inviterer, gjør de det. Om de liker å ha med vertinnegave, og takke for seg dagen etter, gjør de det. 

Så kan du gjøre sånn du vil når det er du som inviterer. Jeg har ikke med vertinnegaver, og sier takk for meg når jeg drar fra selskapet. Du må da ikke begynne med noe mer om du ikke vil. 

Anonymkode: 50842...c3f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna bor dere? 

Å ha med vertinnegave er nok noe man hovedsakelig gjør første gang man er på middag, ikke hver gang. Er det slik at man må reise litt, så blir jo middagene i seg selv gjort litt mer ut av - da kan man ikke bare "stikke innom".

Jeg kommer fra en familie der jeg vet at min svoger anser oss som litt "formelle". Han er fra et veldig avslappet og "bohemsk" hjem, mens vi er oppvokst på Oslo vest. Min oppvekst er jo i mine øyne helt normal, mens han synes det er "stivt", veldig oppdekket osv. Men han har jo min søster som sin partner, så det er jo bare å spørre henne om det er noe han er usikker på...

Anonymkode: 7525f...05d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har litt av det samme, men kanskje ikke så  "ille" med mine svigers. Samboer er fra høyt utdannet familie, min familie og jeg er "arbeidere". Det virker som om det er viktig for svigers å være sånn, at det på en måte er slik "høyere, sivliserte" mennesker oppfører seg og viser til andre hvordan de er høyere og mer siviliserte. Samboer har generelt en kaldere familie der det ikke er så mye tøys og varme når vi er på besøk. Det er litt som å være på besøk til sjefen sin, ikke familie og venner. For min del er det helt greit det, jeg forsøker gjøre en ekstra innsats når vi ses og jeg regner med de gjør en ekstra innsats for å akseptere den "bondske og uraffinerte" kjæresten til sønnen deres :P 

Samboeren min ble faktisk overrasket da han møtte min familie, hvor varme de var, hvor koselig vi hadde det. Han hadde en liten aha- opplevelse. Han visste ikke at det var mulig å ha det slik med familie, da han vokste opp med en mer kjøligere familie som forventet (selv om de ikke sa det direkte) at han skulle "bli noe" og prestere. Samboeren besøker nå mine foreldre oftere enn egne, fordi han ikke føler seg like velkommen eller akseptert hos de som med mine foreldre. 

Ellers så er det jo å høre med kjæresten din hva han tenker om vertinnegave til foreldrene hans osv. Han vet vel best hvilke "regler" som gjelder for dere

Anonymkode: ccf30...9ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Muskath skrev:

Det er da ikke vanlig å ha med blomster eller gaver når man er på middag hos familien!  Litt rart å takke for seg dagen etter også. Jeg synes dine svigers er i overkant formelle ja. Du trenger da ikke gjøre det samme. Hva sier mannen din da? Og etter hvert vil vel dette roe seg, kan jeg tenke meg. Er dere nettopp blitt et par/blitt samboere kanskje?  Jeg synes du bare skal være som du er.

Enig :) Nei han bryr seg overhodet ikke om å ta med blomster osv. Han er vant til å komme dit og bli vartet opp. Vi har  vært samboere i 2 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg har litt av det samme, men kanskje ikke så  "ille" med mine svigers. Samboer er fra høyt utdannet familie, min familie og jeg er "arbeidere". Det virker som om det er viktig for svigers å være sånn, at det på en måte er slik "høyere, sivliserte" mennesker oppfører seg og viser til andre hvordan de er høyere og mer siviliserte. Samboer har generelt en kaldere familie der det ikke er så mye tøys og varme når vi er på besøk. Det er litt som å være på besøk til sjefen sin, ikke familie og venner. For min del er det helt greit det, jeg forsøker gjøre en ekstra innsats når vi ses og jeg regner med de gjør en ekstra innsats for å akseptere den "bondske og uraffinerte" kjæresten til sønnen deres :P 

Samboeren min ble faktisk overrasket da han møtte min familie, hvor varme de var, hvor koselig vi hadde det. Han hadde en liten aha- opplevelse. Han visste ikke at det var mulig å ha det slik med familie, da han vokste opp med en mer kjøligere familie som forventet (selv om de ikke sa det direkte) at han skulle "bli noe" og prestere. Samboeren besøker nå mine foreldre oftere enn egne, fordi han ikke føler seg like velkommen eller akseptert hos de som med mine foreldre. 

Ellers så er det jo å høre med kjæresten din hva han tenker om vertinnegave til foreldrene hans osv. Han vet vel best hvilke "regler" som gjelder for dere

Anonymkode: ccf30...9ef

Heller en varm, bondsk og uraffinert familie som er inkluderende og koselig å være sammen med :):) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er foreldrene til stefaren min. Faren hans holder til og med tale i helt «vanlige» søndagsmiddager. Kler seg opp i dress og greier. Jeg får nesten angst av å være der, alt er så stivpyntet og formelt! 

Anonymkode: 81f1c...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er foreldrene til stefaren min. Faren hans holder til og med tale i helt «vanlige» søndagsmiddager. Kler seg opp i dress og greier. Jeg får nesten angst av å være der, alt er så stivpyntet og formelt! 

Anonymkode: 81f1c...e83

Tale å greier!!! Håhå

lurer på om disse folkene vet at kongen faktisk liker «putt i panne»!!!

Anonymkode: 1f922...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt med min svigerfamilie, de er også fra vestkanten. I starten synes jeg det var litt slitsomt, spesielt dette med meldingen dagen etterpå, den kommer både når vi har vært hos dem og når de har vært hos oss. Jeg er ikke vant til slikt da jeg kommer fra et sted der Sodd blir sett på som festmat ;) Men, etter nesten 15 år med svigerfamilien så bryr jeg meg ikke lenger. De er veldig koselige mennesker som jeg vet setter stor pris på meg selv om jeg ikke er så stiv på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Ser jeg ikke er alene😂😂Slik var mine tidligere svigerforeldre. Pyntet i dress og greier på søndagen, hvit duk og nypusset sølvtøy hver gang.  Hver gang han snakket, så kremtet svigers og snakket høyt og tydlig, som en tale. Du hørte tydelig at han hadde øvd og planlagt middagssamtalen. Bare slapp av og vær deg selv, tror det er det beste. De er helt sikkert glad i deg nett som du er. Det skader aldri å ta med blomster, så bare ta det med. Det er hyggelig å få da, de setter nok pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine svigerforeldre høres mer formelle ut en jeg er vant til i alle fall. Tenker hvis du fortsetter med det jeg ser på som normal høflighet; altså hilse når man kommer, takke for maten etter middag og takke for besøket når de/ dere drar så holder det. 

Hvis du begynner meg vertinnegaver, blomster eller annet kan det sikkert bli vanskelig å slutte. Bedre å la være fra starten av så er det slik de vil lære deg å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hva som er vanlig - ingenting er vanlig, og ingenting er uvanlig. Og ingenting er rett, eller feil. Alle familier er ulike. Så man må finne en god kombinasjon mellom å være seg selv, og å møte andre. 

Ta med en liten oppmerksomhet når dere kommer på besøk, for meg er det normal høflighet når andre gjør det samme. Jeg tar ofte med noe hjemmebakst til mine foreldre og svigerforeldre, da jeg vet det blir verdsatt. Send en takk for god mat og godt selskap dagen etter (det koster virkelig ingenting og er noe jeg alltid praktiserer). Men server din og mannens mat, og inviter på deres måte, når det er deres tur. 

Du viser da at du respekterer deres måte. Men samtidig er besøk hos dere på deres måte. Det er først hvis de legger seg opp i sistnevnte, jeg vil si de er unormale. 

Og jeg forstår ikke alles behov for å snakke ned om andres måte å være på, og hva som er normalt og ikke.... Da kan man vel diskutere hvem som egentlig ikke evner å se andre enn seg selv. 

Anonymkode: 08dff...735

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha kjørt uformell stil hos meg når de kom, så fikk de velge selv om de tok med blomster og takket på nytt dagen etter. Så ville jeg tatt med blomster til dem, fordi det er hva de synes er hyggelig og normalt. Og kanskje tatt kontakt med melding eller telefon dagen etter. Når man kommer inn i en "ny kultur" så må alle jenke seg litt. Om det er viktig for svigermor, så kan man gidde. Min svigermor setter stor verdi i å sende og få bursdagskort i posten. Så det kan vi gidde.

Anonymkode: aaceb...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i en familie som svigerfamilien din. Når min mor inviterer til middag (feks kjøttkaker) midt i uka eller på søndagsmiddag tar vi ikke med blomst, vin eller gave. Er det derimot middag en lørdag tar vi med noe, og de samme gjør mine søsken og foreldre. Ettersom jeg har blitt eldre setter jeg mer og mer pris på gamledagse søndagsmiddager med hvit duk og sølvtøy, selv om vi ikke har dette så ofte. Vi er foresten ikke mer formelle enn at vi like gjerne tar søndagsmiddagen samlet med grilling av pølser på bål. Vi er en familie som er sikkert over snittet glad i store middager der vi pynter bord som til fest, og jeg vet at nye familiemedlem er litt overrasket over hvordan vi er, men de senker skuldrene når latteren ruger og de ser at vi ikke er stivsnippa. Pynter oss litt på søndagsmiddager med skjorte på menn og gjerne en kjole til oss damene, dress brukes kun til jul, dåp osv. 

Anonymkode: 880a4...802

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...