Gå til innhold

Telemark valgte å avlive rådyr istedet for å hjelpe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/telemark/radyr-satte-hodet-fast-i-botte-1.13925224

Ett stakkars lite rådyr fikk hodet fast i en foringsmaskin, myndighetene klarte ikke komme nært nok til å få tatt av bøtta. Så istedet for å bedøve, så valgte de heller å skyte den.

Noe så bortkastet og hjerteløst !

Syns dere dette var en grei måte å gjøre det ?

Anonymkode: ce618...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn synes jeg det er her i Norge, mye lettere å skyte dyrene enn å prøve å hjelpe dem. Synes ikke det er greit, det må da være en enkel sak å bedøve rådyret og så fjerne bøtta? Vi har generelt et dårlig syn på dyrs egenverdi her i landet, og det synes jeg er trist. 

Anonymkode: c1c59...930

• Liker 3
Skrevet

Ja? Vi dreper tusenvis av friske dyr hver eneste dag, selv om vi ikke må. Hver gris du spiser er et friskt, levende dyr som har like stor livslyst som det rådyret, men det drepes slik at du kan spise bacon eller kjøtt, selv om du kunne enkelt levd uten å spise kjøtt. Dette gjelder majoriteten av mennesker, de kan leve og trives på et kosthold uten kjøtt, men alle er fornøyd med å drepe tusenvis av dyr fordi de har lyst, ikke fordi det er nødvendig.

Vi liker å se på oss selv som sivliserte mennesker som er imot unødvendig bruk av vold, men vi driver fortsatt å dreper flere tusenvis av uskyldige dyr, som ønsker å leve, hver dag. Tar jeg min 3 år gamle friske hund, dreper den og spiser dem får jeg bot/ fengsel og blir sett på som et monster. Gjør man det samme med en gris er det helt greit. Selv om de er like intelligente, like sosiale, har begge personligheter og særegenheter. De er levende dyr og vi dreper tusenvis av dem hver dag. Fordi vi har lyst 

Anonymkode: e042c...5c4

• Liker 8
Skrevet

Spørsmålet er hvor vellykket det hadde vært å bedøve. Hvor godt tåler rådyr bedøvelse? Hadde man risikert at dyret døde av sjokk i stedet? Hva med infeksjonsfare ifbm såret etter bedøvelsespilen? 

Anonymkode: aa101...9be

• Liker 14
Skrevet

Rådyr har en lei tendens til å reagere dårlig på å bli bedøvd. Er de bedøvd er de jo fortsatt våkne, men kan ikke komme seg bort. De stresser også fort, å flere dør derfor av hjertestopp ved håndtering.  

Anonymkode: 6e483...21d

• Liker 13
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rådyr har en lei tendens til å reagere dårlig på å bli bedøvd. Er de bedøvd er de jo fortsatt våkne, men kan ikke komme seg bort. De stresser også fort, å flere dør derfor av hjertestopp ved håndtering.  

Anonymkode: 6e483...21d

Dyrevelferden er viktigst og noen ganger er det best å avlive.

Anonymkode: 293bf...a5e

• Liker 10
Skrevet

Som sagt over. Rådyr tåler lite stress, så man rissikerer at dyret får hjertestopp. Da er det bedre å skyte den sånn at kjøttet kan brukes. 

Anonymkode: 375f7...c8a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt over. Rådyr tåler lite stress, så man rissikerer at dyret får hjertestopp. Da er det bedre å skyte den sånn at kjøttet kan brukes. 

Anonymkode: 375f7...c8a

Er det sånn med elg også? De er alltid kjapt ute med å skyte elger syns jeg.

Anonymkode: 0ab5d...f2a

Skrevet

Slemt å gi hele Telemark skylden...

Anonymkode: 54fd7...3f3

Skrevet

Rådyr blir veldig lett stresset, og det kan ta flere minutter fra dyret blir truffet til det er bedøvd. 
Deretter tar det flere timer for å våkne helt igjen, og igjen kan dyret bli stresset. 
Dyret må dermed overvåkes i trygge omgivelser for at det ikke skal skade seg under oppvåkning. 
Bruk av boks på rådyr er definert som dårlig dyrevelferd. Bedøvelse har høy dødelighet. 

I tillegg er det ikke mange som har kompetanse og utstyr for bedøving, noe som gir mer stress for dyret da man må vente på kompetente folk, og man må også gjette seg fram til hva som er riktig dose på dyret, da både for lite og for mye vil øke dødeligheten. 
Så jeg vet ikke helt hva jeg synes er mest hjerteløst, det å utsette dyret for store mengder stress og høy dødelighet (som ikke nødvendigvis går raskt), eller en kjapp human avliving... 

Anonymkode: 5a881...8c5

• Liker 4
Skrevet

Er vel greiere enn å bli tatt av rovdyr 

Anonymkode: 95d50...8bd

Gjest N-Nøff
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Vi dreper tusenvis av friske dyr hver eneste dag, selv om vi ikke må. Hver gris du spiser er et friskt, levende dyr som har like stor livslyst som det rådyret, men det drepes slik at du kan spise bacon eller kjøtt, selv om du kunne enkelt levd uten å spise kjøtt. Dette gjelder majoriteten av mennesker, de kan leve og trives på et kosthold uten kjøtt, men alle er fornøyd med å drepe tusenvis av dyr fordi de har lyst, ikke fordi det er nødvendig.

Vi liker å se på oss selv som sivliserte mennesker som er imot unødvendig bruk av vold, men vi driver fortsatt å dreper flere tusenvis av uskyldige dyr, som ønsker å leve, hver dag. Tar jeg min 3 år gamle friske hund, dreper den og spiser dem får jeg bot/ fengsel og blir sett på som et monster. Gjør man det samme med en gris er det helt greit. Selv om de er like intelligente, like sosiale, har begge personligheter og særegenheter. De er levende dyr og vi dreper tusenvis av dem hver dag. Fordi vi har lyst 

"Du kunne enkelt levd uten å spise kjøtt"? Du veit jo ikke hva du snakker om engang. Det er mange som har kjøtt som eneste proteinkilde, fordi de er intolerante (f.eks.) mot veganske og vegetarianske proteinkilder. Så skal du komme her, på din høye hest (pun intended) og frata dem det? 

Skrevet

Bra at dette ikke er følelsesbasert.

Anonymkode: aaa7f...dc3

• Liker 1
Skrevet

Spørs hva slags liv rådyret hadde fått etterpå. Mulig det var det mest riktige å avlive det. Synes det er verre at man ønsker å utrydde ulven for å redde sauen som bøndene er så glad i at de sender den på et slakteri til en grusom død.

Anonymkode: 0d6e8...6d2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rådyr blir veldig lett stresset, og det kan ta flere minutter fra dyret blir truffet til det er bedøvd. 
Deretter tar det flere timer for å våkne helt igjen, og igjen kan dyret bli stresset. 
Dyret må dermed overvåkes i trygge omgivelser for at det ikke skal skade seg under oppvåkning. 
Bruk av boks på rådyr er definert som dårlig dyrevelferd. Bedøvelse har høy dødelighet. 

I tillegg er det ikke mange som har kompetanse og utstyr for bedøving, noe som gir mer stress for dyret da man må vente på kompetente folk, og man må også gjette seg fram til hva som er riktig dose på dyret, da både for lite og for mye vil øke dødeligheten. 
Så jeg vet ikke helt hva jeg synes er mest hjerteløst, det å utsette dyret for store mengder stress og høy dødelighet (som ikke nødvendigvis går raskt), eller en kjapp human avliving... 

Anonymkode: 5a881...8c5

Takk. Jeg vet lite om rådyr (og vilt i det hele tatt), men selv jeg vet at det ikke "bare er å bedøve" i hytt og pine. 

Anonymkode: 216d5...e83

Skrevet

Rein og ulv blir jo bedøvet for å sette på sporing, så det må jo være mulig å bedøvelse et rådyr som er fanget. Tror de bare tar den enkle utveien. 

Skrevet

Synes det er riktig å avlive det. Har selv vært med å avlive alvorlig skadde dyr

Anonymkode: 155a3...45f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er riktig å avlive det. Har selv vært med å avlive alvorlig skadde dyr

Anonymkode: 155a3...45f

Hvorfor ikke bedøve? Dyret var ikke skadet. 

Skrevet
12 timer siden, Tvist skrev:

Rein og ulv blir jo bedøvet for å sette på sporing, så det må jo være mulig å bedøvelse et rådyr som er fanget. Tror de bare tar den enkle utveien. 

Rein og ulv er ikke rådyr... Det er helt ulike arter, som kan ha helt ulik reaksjon på bedøvelse. På samme måte som at tilogmed innad i hundeverden er det noen raser som tåler narkose veldig mye dårligere enn andre hunderaser, og derfor oftere ender med å bli avlivet fremfor at man går for operasjon. 

Anonymkode: aa101...9be

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veganer... så hvor du ville med det innlegget vet jeg ikke.

Anonymkode: ce618...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...