AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Hvordan er det å bo i ei bygd? Det varierer utifra hvem du er, hvem naboene dine er, og hvor du bor hen. Det som spiller en rolle er kulturen, småsamfunnet. Men jeg skal ta opp et problem, og det er nettopp det lille samfunnet som ofte oppstår. Den lille boblen, som folk aktivt oppsøker og ønsker å bli en del av. "Nå er vi bygdinger, dere!". Den greia der. For det første: NEI, du er ikke bygding bare fordi du ble lei av storbyen og ville bli bygding. Bare fordi du flyttet til bygda. Du er fortsatt bymenneske, og det gjenspeiler seg i absolutt alt du foretar deg. Siden vi bor på bygda, får alle det med seg, også. Det er vel det som kalles "Bygdetrollet" Dette gjør du feil: 1: Du kjører 100 meter til skole og barnehage, fordi du ikke gidder å gå. Om det er pur latskap, eller om du er redd for å bruke skoene som kostet de 5300 kroner, det er uvisst, men: Ja - folk ser ned på deg, ja, folk legger merke til det og ja - folk ler av deg og synes at du er teit. Er det teit i seg selv? Ja, det er det. Men du passer ikke inn her. Vil du passe inn? Bruk beina og slutt å sosse rundt. Bygdinger hater sosser, ikke noe du kan gjøre med det uansett hvor dumt og urettferdig det er. 2: Du skriker ut om ikke skiløypene skal lages snart!????!?!? (!??? osv), FULLSTENDIG BLOTTET FOR VITEN om at det faktisk er FRIVILLIGE som bruker sin EGEN TID på å lage skiløyper, det er innmari mye jobb, koster penger, og det et overhodet IKKE er noe du kan sitte på ræva di i det alt for dyre, stygge, funkishuset ditt og kreve at de skal gjøre. Ikke mas om det! Ikke spør om det! Ikke etterlys det! Du skal utelukkende prise deg lykkelig for at det skjer, dersom det skjer. Vil du ha nye skiløyper umiddelbart etter det har falt 10 centimeter snø? Så gå og lag dem sjøl! Ja, for på bygda så gjør vi faktisk ting SJØL. Vi maser ikke på andre og forventer at enkelte er dine undersåtter. Du er ikke konge. 3: Du lar bikkja di drite overalt - når du vil, hvor du vil. Alltid og uansett. Hundeposer finnes ikke i din verden, og siden du ene og alene eier hele bygda (tror du) så kan du selvfølgelig bare la hunden drite akkurat der det passer den. Du sørger for at, og er ivrig i arbeidet med, å sørge for at absolutt alle grøftekanter er gule av hundepiss, og brune av hundedritt. Man skulle nesten tro det var heltidsjobben din, med overtid, intet smusstillegg siden du ikke tar i en bæsjepose engang. Likevel maser du på naboen, når han er ute og bare prøver å fikse litt i hagen i ro og fred, og at han BARE MÅÅÅ ha sånne lapper på søppelkassa som sier at den kan brukes som offentlig hundebæsjeposeboks. Bruker du den? Nei, du gjør ikke det, men da fikk du i hvert fall plaget naboen din litt. 4: Du bruker naboen sin hage som leikeplass for ungene dine. Det er ikke et område du eier, og det er ikke greit, men du gjør det likevel. Hvorfor? Du kan jo ikke snakke til ungene dine, det er barnemishandling. 5: Du slipper hunden løs. Du er jo PÅ LANDET, hallo? Selvfølgelig skal hunden løpe løs I andres hage. Hunder kommer først, av alt, hele tiden. Og hvis den dreper naboens kjæledyr kan du vel bare le litt av det eller snakke det bort, så forsvinner det. 6: Du bidrar til baksnakking og mobbing, av voksne altså. Det er voksne mennesker (i alle fall hvis man tar utgangspunkt i antall år levd) som driver med dette her. Du ønsket deg bort til et bygdesamfunn tilsvarende "Barna i Bakkebygrenda", men klarer det liksom ikke helt? Det blir ikke særlig idyllisk, hm? Du bare mååå opprette klikker og baksnakke andre, for alle veit jo at hvis du skal høyt opp og bli konge over bygda, må du dytte andre ned og lyve om dem. 7: Du binder hunden din utenfor skolen og barnehagen. I porten, selvfølgelig, så alle som skal inn der må gå forbi den søte, snille, 35 kilo tunge hunden din som aldri gjort noen noe galt noensinne, i all fremtid. Som fint kan stå helt alene uten eieren sin imens 1åringer vimser 20 cm unna for å komme seg inn i barnehagen. Hvorfor? Fordi du er viktigst i hele verden og overhodet ikke respekterer regler. Du er jo på bygda, her finnes det ikke regler. Det er 2 minutter å gå hvis man skal inn i skogen, derfor bestemmer du at du kan bryte offentlige regler. Ja, jeg vet, det er fullstendig logisk. 8: Når du skal på skitur, må du ha på deg det dyreste antrekket du eier og du må se ut som du skal på fest. Det er ikke skituren, i seg selv, som er viktigst for deg, men å se bra ut når du skal "gå på ski" og poste bildene på Instagram og Facebook så du kan høste likes. Det er det som betyr noe her i verden. Sånn er det å bo på bygda, hvis jeg skal ta et kort sammendrag er det verste hundeholdet. De tror at dersom de skal bo på bygda, så må de ha hund, og de må ha lov til å slippe hunden løs. De tror at regler opphører å eksistere bare fordi det tar politiet 20 minutter å kjøre hit, og jeg er så fantastisk lei av det der.. Anonymkode: 42086...b7f 3
ransfelt are Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Det er en grunn til at bygdedyret finnes, det er for å bli kvitt slike som du beskriver...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Jeg er oppvokst i ei bygd og flyttet til en annen bygd når jeg ble voksen. Hvis det å være en "bygding" er å være som TS håper jeg virkelig at jeg aldri blir det! Ja, det er ikke greit å la dyrene dine drite overalt, klage, kreve og la barna leke i andres blomsterbed, men det er da ikke greit å praktisk talt mobbe alle som er annerledes heller. Hva bryr det deg hvor dyre sko naboen har? Eller at de kjører til skolen fordi de ikke gidder gå? Du klager på at disse folkene baksnakker og lager dårlig stemning. Jeg tror ikke du er så mye bedre. Her var det mye fordommer. Kjipe folk finner du både på bygda og i byen. Noen kjipe folk flytter på seg. Det betyr ikke at dette er sånn folk fra byen er når de flytter til bygda. Vær litt åpen, så kanskje du lærer noe nytt! "Du passer ikke inn her. Alle synes du er teit". Så kvalmt. I min bygd er heldigvis folk velkomne, uansett hvor de kommer fra. Dårlig oppførsel tolererer vi ikke, men det har liten sammenheng med hvor folk er fra. Anonymkode: 4eaca...0e1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Bodde på bygda i litt over 1 år var helt greit egentlig. Merket ikke særlig til dette bygde dyret folk snakker om. Men jeg flyttet uansett tilbake til byen rett og slett fordi jeg trives mye bedre i enn by enn på bygda.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 En god oppsummering av hva du må forholde deg til dersom du flytter til bygda - du lever ikke fritt, du er del av et lite samfunn der mennesker som TS har formeninger om alt du bedriver. Så i konklusjon - bo i byen, lev livet fritt og omgås mennesker som har for mye gående på karrierefronten til å bry seg for mye med andre. Anonymkode: 996e1...835 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 Kjenner meg ikke særlig igjen i disse karikaturene. Her jeg bor er det folk som har bodd her i 60år som ikke pukker opp etter hundene sine, svært mange bygdefolk tar selfier i kjempedyre fancy skidresser, De som baksnakker mest er de som knapt har vært utenfor bygda Anonymkode: 49909...ec5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 Hater bygden jeg vokste opp i. Det er så mye sladder, smålighet og faenskap der inne og det eneste fritidstilbudene de har er fotball og musikk-korps. Jeg kaller meg aldri bygdemenneske. For meg er det en skam og jeg er glad fordi jeg flyttet til byen for over 20 år siden Anonymkode: 71770...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå