AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har etterhvert en ganske stor mengde glass som det har vært stearinlys og duftlys i, type sånne som dette og lignende Jeg vurderer å gå å kaste de i glasskonteiner, men samtidig hadde det jo vært også greit å bruke de omigjen som telys-glass. Hvordan kan jeg vaske de sånn at de kan brukes om igjen? De er skitne med stearin og sot. Jeg har prøvd et par i oppvaskmaskinen, men føler ikke de blir helt rene. Hjelper det å prøve igjen på høyere varme? Hva gjør du med sånne glass? Anonymkode: bfdf0...581
GulSitron Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Jeg pleier å koke vann. Så heller jeg zalo oppi glassene også heller jeg kokende vann oppi. Så legger jeg meg og neste dag har stearinen blitt hard nok til at jeg kan få den ut av glasset
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har etterhvert en ganske stor mengde glass som det har vært stearinlys og duftlys i, type sånne som dette og lignende Jeg vurderer å gå å kaste de i glasskonteiner, men samtidig hadde det jo vært også greit å bruke de omigjen som telys-glass. Hvordan kan jeg vaske de sånn at de kan brukes om igjen? De er skitne med stearin og sot. Jeg har prøvd et par i oppvaskmaskinen, men føler ikke de blir helt rene. Hjelper det å prøve igjen på høyere varme? Hva gjør du med sånne glass? Anonymkode: bfdf0...581 De glassene skal IKKE i glasskontaineren. De er forurenset med sterarin skriver du jo! Da ødelegger du alt glasset i samme konteiner og videre i samme billass. Noen får seg til å kaste herdet glass i glasskonteineren og det samme skjer, alt blir ødelagt. Kast glassene i restavfallet der de hører hjemme. Å vaske disse i oppvaskmaskinen er jo å tilføre masinen rester av stearin og dermed gir det i lang tid fremover stearinfettbelegg til alt du vasker. Vasker du stearin i vasken så tetter du rørene med stearin. Så kast glassene i søpla. Før du får tett både oppvaskmaskin og tette rør. Anonymkode: 16f4e...198
Theano Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Kokt vann og oppvaskmaskintablett, legger de i vannet og lar de ligge over natta. Kjører ny runde ved behov.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De glassene skal IKKE i glasskontaineren. De er forurenset med sterarin skriver du jo! Da ødelegger du alt glasset i samme konteiner og videre i samme billass. Noen får seg til å kaste herdet glass i glasskonteineren og det samme skjer, alt blir ødelagt. Kast glassene i restavfallet der de hører hjemme. Å vaske disse i oppvaskmaskinen er jo å tilføre masinen rester av stearin og dermed gir det i lang tid fremover stearinfettbelegg til alt du vasker. Vasker du stearin i vasken så tetter du rørene med stearin. Så kast glassene i søpla. Før du får tett både oppvaskmaskin og tette rør. Anonymkode: 16f4e...198 Ok, det viste jeg ikke, jeg har lært at telysholdere skal i metall, så trodde ikke litt stearin hadde noe å si. Hiver jo flasker med etiketteri og syltetøyglass med litt rester (er jo skylt, men sukker og å sånt sitter jo ofte i), og det er jo greit. hvorfor er stearin ille? Jeg vil jo ikke kaste glass i søpla, da kan jo avfallstømmere skade seg? Takk for tips om kokende vann dere andre, men vil jo ikke ha stearin i rørene... YS Anonymkode: bfdf0...581
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips om kokende vann dere andre, men vil jo ikke ha stearin i rørene... YS Anonymkode: bfdf0...581 Glovarmt vann i glasset sammen med zalo, men ikke tøm vannet i vasken etterpå. Tøm det i en tom isboks eller noe lignende og vent til all stearin har stivnet og ha det så i søppelet. Anonymkode: 29812...1f1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Glovarmt vann i glasset sammen med zalo, men ikke tøm vannet i vasken etterpå. Tøm det i en tom isboks eller noe lignende og vent til all stearin har stivnet og ha det så i søppelet. Anonymkode: 29812...1f1 Vil alt vannet stivne når det bare er snakk om små rester av stearin da? Det er ikke snakk om store mengder, bare et tynt lag på deler av sidene av glasset som gjør at de ser skitne ut. Hvordan er det med stearin og naturen, hvis jeg kaster vannet ut i stedet? Merker jeg hater stearinlys litt nå, makan så vanskelig det skulle være med de teite glassene Anonymkode: bfdf0...581
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Sett glassene opp ned på litt tørkepapir(ha gjerne bakepapri under igjen)på et stekebrett i stekeovnen. Sett stekeovnen på ca 50 gr, så vil stearinet smelte og renne ned på papiret. Er det fortsatt rester kan du vaske det bort med Zalo og varmt vann. Anonymkode: fbdda...c83 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil alt vannet stivne når det bare er snakk om små rester av stearin da? Det er ikke snakk om store mengder, bare et tynt lag på deler av sidene av glasset som gjør at de ser skitne ut. Hvordan er det med stearin og naturen, hvis jeg kaster vannet ut i stedet? Merker jeg hater stearinlys litt nå, makan så vanskelig det skulle være med de teite glassene Anonymkode: bfdf0...581 Alt vannet vil ikke stivne, men stearinen vil stivne. Jeg rengjør lysestaker på denne måten, tømmer/øser veldig varmt vann over dem i en tom isboks eller lignende. Tørker godt med tørkepapir, og vips så er lysestakene rene og pene igjen. Når vannet blir kaldt så vil stearinen stivne, og jeg kan plukke den ut og kaste den i søppelet. Vannet som er igjen slår jeg i vasken. Lurt triks å bruke stekeovnen, men husk å ta myyye tørkepapir under, du vil ikke ha stearingriseri i stekeovnen. Anonymkode: 29812...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #10 Skrevet 21. februar 2018 Kast nå glassene og bli ferdig med dem. Anonymkode: 16f4e...198
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #11 Skrevet 21. februar 2018 Jeg skrapet ut mest mulig med kniv først, deretter lot jeg glassene ligge i kokende vann. Når vannet avkjøles vil du ha ett "lokk" med stivnet stearin som kan kastes. Jeg har noen glass på badet for å ha småting i, og har seks glass på kjøkken som drikkeglass. Anonymkode: c4aae...fa1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #12 Skrevet 21. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrapet ut mest mulig med kniv først, deretter lot jeg glassene ligge i kokende vann. Når vannet avkjøles vil du ha ett "lokk" med stivnet stearin som kan kastes. Jeg har noen glass på badet for å ha småting i, og har seks glass på kjøkken som drikkeglass. Anonymkode: c4aae...fa1 Du har ikke fått med deg at disse glassene ikke skal brukes til mat og drikke? Bruker du bomull eller andre produkter til oppbevaring i glassene for så å bruke produktene på øynene så er du på sikt ille ute. Du får aldri vasket bor alt, noe det står advarsel på på embalasjen på flere lysglass om. Om om dere aldri så mye bruker kokende vann så blir ikke alt flytende og vannet fritt for stearin. Anonymkode: 16f4e...198 1
Annie Hall Skrevet 21. februar 2018 #13 Skrevet 21. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke fått med deg at disse glassene ikke skal brukes til mat og drikke? Bruker du bomull eller andre produkter til oppbevaring i glassene for så å bruke produktene på øynene så er du på sikt ille ute. Du får aldri vasket bor alt, noe det står advarsel på på embalasjen på flere lysglass om. Om om dere aldri så mye bruker kokende vann så blir ikke alt flytende og vannet fritt for stearin. Anonymkode: 16f4e...198 Makan til krisemaksimering da. Selvfølgelig får man bort all stearin om man vasker det grundig nok. Og jeg nekter å tro at man "på sikt er ille ute" om man oppbevarer bomullspads i de. På hvilken måte da, mener du? https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/stearin-lampeolje-sparepare Jeg pleier for øvrig å varme opp glassene fra utsiden med varm vann, og så skrape ut eventuelle lysrester så snart de løsner. Evt "hinne"/spor på glasset får du bort med vanlig fettløselig oppvaskmiddel (zalo etc) Evt kan du vaske med zalo først for å få bort sot og slikt, og så kjøre en runde i oppvaskmaskin. 2
skrue Skrevet 21. februar 2018 #14 Skrevet 21. februar 2018 Her i huset er det veldig greit. Man bruker ikke energi (strøm, vaskemidler etc) på ting som skal kastes. Da går mye av vinningen opp i spinningen. Rensing gjøres mye mer effektivt på store mengder samtidig. Altså ikke hjemme. Kan til nød bruke litt kaldt vann. Endel glasstyper skal ikke i glasscontainere fordi smeltetemperaturen på glasset er høyere enn det meste man kaster. Det gjør det vanskelig å gjenvinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå