Gå til innhold

Når du har vært sykmeldt 1 år, hva da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det du man går over på AAP? Er det kraftig reduksjon av inntekten?

Jeg skjønner meg ikke på dette systemet og iallefall ikke at inntekten skal reduseres ned til 65% eller hva det nå er. I og med at jeg har kort reisevei til jobb, så reduseres ikke utgiftene med mer enn 600.- i mnd.

Hvordan klarer folk å leve på så redusert lønn, samtidig som de bor alene?

Jeg skulle gjerne jobbet, men i og med at jobben ikke tilrettelegger så klarer jeg det ikke lenger. Det er utrolig vondt når jeg egentlig trives på arbeidsplassen. Har jobbet der i 14 år og er 51 år, så det å få ny jobb er ikke enkelt heller.

Anonymkode: d8e45...b00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aap er vel 66% av lønnen ja. Er vel rett og rimlig det. Skulle alle gått åresvis med full lønn så ville pengebingen fort bli tom. Man må senke kravene. Er man syk og ikke kan jobbe så skal man vel ikke ut på storferier og supershopping ect. Er jo det samme for de som mister jobbene sine. 62% av lønnen i dagpenger. Er ikke mye, man må snu på kronene. Da utgår frisør, kino, ut å spise ect.

Anonymkode: 7184a...011

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aap er vel 66% av lønnen ja. Er vel rett og rimlig det. Skulle alle gått åresvis med full lønn så ville pengebingen fort bli tom. Man må senke kravene. Er man syk og ikke kan jobbe så skal man vel ikke ut på storferier og supershopping ect. Er jo det samme for de som mister jobbene sine. 62% av lønnen i dagpenger. Er ikke mye, man må snu på kronene. Da utgår frisør, kino, ut å spise ect.

Anonymkode: 7184a...011

Det du nevner er utgått allerede. Frisør maks 3 ganger i året, kino er jeg aldri på og spiser ute toppen 3-4 ganger i året.

Skrevet

Var i samme situasjon som deg TS og jeg løste det med å selge boligen, og kjøpte downsized til en OBOS leilighet. 

I mitt tilfelle, der jeg skal leve på 66% av tidligere inntekt til jeg blir pensjonist, jeg er nå uføretrygdet, så var det viktig når da jeg hadde muligheten,til å gjøre tiltak som gjorde at jeg slipper å snu å vende på hver krone. 

Har du uføreforsikring på jobben? 

Anonymkode: bc9c4...dac

Gjest making.a.mess
Skrevet

Det er vanskelig å få aap også i disse dager. Det er også mye dritkjipe tiltak man må igjennom på aap. Unngå det om du kan. Det er psykisk nedbrytende med restarbeidsevneutprøving og alskens kartlegging.  Men de tilbyr omskolering så det hadde kanskje vært noe? 

Skrevet

Er du fremdeles 100% arbeidsufør? Klarer du jobbe litt, så du slipper det største inntektstapet ved å gå over til 100% AAP? 

Sjekk forsikrings-og pensjonsordningen du har gjennom jobben.  Fex har KLP og Statens pensjonskasse ordninger som gir deg økonomisk kompensasjon for en del av inntektstapet ved arbeidsuførhet. Dette gjelder flere pensjonsavtaler altså, så du må få sjekket dette. 

Kan du komme med forslag til tilpasninger som lar  deg klare noen prosenter i jobb iallefall? 

Skrevet

Jeg hadde så lav lønn fra før når jeg var sykemeldt så for meg ble ikke inntekten redusert med mer enn 1500 da jeg går på minstesats aap. Så det gikk fint når jeg kuttet et par ting (tv, billigere mobilabonnement, billigere mat). 

De som derimot er vandt til stor lønn kan jeg se for meg får litt større problemer. Man må bare kutte på alt som kan kuttes. Billigere mobil, man MÅ ikke ha TV om man har en data og Internett (jeg levde 2 år uten, ikke noe problem). 

Tar nå generell studiekompetanse via 23/5 regelen mens jeg går på aap som et tiltak for at jeg skal få en utdannelse og senere jobb jeg kan være i.

Anonymkode: 70490...c68

Skrevet

Enkelte sykdommer tar lengre tid enn 1 år. Kreft bla. De har i tillegg fått ekstra utgifter. I Norge skal du tynes ekstra om du blir syk eller arbledig.  De mener folk blir fortere frisk av diagnosen, eller det tryllestaven frem flere arbplasser.

Anonymkode: b3f78...44d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner meg ikke på dette systemet og iallefall ikke at inntekten skal reduseres ned til 65% eller hva det nå er. I og med at jeg har kort reisevei til jobb, så reduseres ikke utgiftene med mer enn 600.- i mnd.

Jeg skulle gjerne jobbet, men i og med at jobben ikke tilrettelegger så klarer jeg det ikke lenger. Det er utrolig vondt når jeg egentlig trives på arbeidsplassen. Har jobbet der i 14 år og er 51 år, så det å få ny jobb er ikke enkelt heller.

Etter 1 år med sykemelding må du a) begynne å jobbe igjen, eller b) over på AAP som er 66 % av tidligere inntekt. 

En av grunnene til at AAP er så lite er for å sile ut dem som faktisk er for syk til å jobbe. De som faktisk er syk, har ikke noe valg -men lærer seg å leve med de få pengene. De som egentlig ikke er syk begynner ganske fort å jobbe igjen, siden det er så lav sats :) Det er ofte mange steder man kan kutte mye penger, men man trenger gjerne hjelp til å finne dem (snakker av erfaring). Hvis du skriver litt mer om din boligsituasjon, barn/familie osv er det litt enklere å gi deg råd! 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte sykdommer tar lengre tid enn 1 år. Kreft bla. De har i tillegg fått ekstra utgifter. I Norge skal du tynes ekstra om du blir syk eller arbledig.  De mener folk blir fortere frisk av diagnosen, eller det tryllestaven frem flere arbplasser.

100 % tull. Det finnes nesten ingen andre land i verden som har like gode syke-ordninger som Norge. I de fleste andre land er det ''synd for deg'' om du blir syk - og har du heller ikke helseforsikring er det å bo på gata som er alternativet. Greit, det er mye i Norge som også kan bli bedre - men at syke tynes ekstra i Norge, blir jeg oppriktig sint av å lese. Det viser hvor sinnsykt bortskjemte vi er. 

Anonymkode: 0e81b...dc0

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går ikke automatisk over på AAP. Så hvis det er sjans for at du ikke kan starte etter 1 år så bør du snakke med legen ang og søke. Men det er ingen garanti at man får det. Sjekk rundt på Nav sine sider om kriteriene. Hvis du er nærme 1 år nå må du søke snarest da det kan være lang behandlingstid. 

Anonymkode: dcbcd...103

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du nevner er utgått allerede. Frisør maks 3 ganger i året, kino er jeg aldri på og spiser ute toppen 3-4 ganger i året.

Jeg spiser ikke ute når jeg har dårlig råd, er til frisør en gang i året eller sjeldnere og går aldri på kino. Så du kan faktisk kutte der og. Jeg er jente så frisør burde jeg vel gått til oftere med mitt lange hår. Å kunne gå 3 ganger i året er ganske ofte.

Anonymkode: 24fb8...65e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke en selvfølge å få penger når man ikke kan jobbe for dem. At satsen er lavere enn arbeidslønn synes jeg er helt kurant. At man har hatt høyere inntekt tidligere er utelukkende bare et pluss, da har man hatt gode muligheter til å sette av litt penger, nedbetale en god del gjeld osv. er man i 50 årene og har tatt ansvar gjennom livet så burde det gå helt fint! :) 

Anonymkode: 20d88...cf7

• Liker 2
Skrevet

Jeg er nå på aap etter 1 år sykemelding. Ser ikke helt problemet.,, ja inntekten er lavere, men dette har jeg jo vært forberedt på i god tid, det er ikke slik at det kom som julaften på kjærringa at jeg gikk ned i inntekt. Har hatt noen måneder til å justere forbruket for å si det slik. 

I tillegg har jeg uførepensjon fra KLP, og uføreforsikring via LO favør som jeg får månedlige utbetalinger fra. Har du ikke pensjonsordning og forsikring? Aap, pensjon fra KLP og forsikringspenger utgjør for meg 88% av tidligere lønn. Har ingen problemer med å leve av dette. Vi har ganske gode ordninger i Norge når alt kommer til alt.

Anonymkode: ee676...14d

Skrevet

Unnskyld for avsporing. Men får man aap resten av livet?

Anonymkode: db07b...644

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld for avsporing. Men får man aap resten av livet?

Anonymkode: db07b...644

Nei, kun 3 år

Anonymkode: bc9c4...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...