AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Hei! Jeg sliter med unødvendig og totalt tåpelig sjalusi. Jeg har vært sammen med kjæresten min i snart et år. Jeg er fortsatt utrolig forelsket. Har aldri hatt problemer med sjalusi i tidligere forhold, dette er faktisk helt sant. Derfor kunne jeg ikke sette meg i andres situasjoner når det kom til sjalusi. Men nå skjønner jeg, og det er en veldig plagsom og nesten ekkel følelse. Jeg dele leilighet med venninnen min. Vi bor i utlandet og går på samme studier. Kjæresten min er fra landet jeg studerer i. Min venninne snakker språket ganske bra, jeg går på kurs for å lære meg språket. Når han er på besøk snakker han veldig insentivet med henne på dette språket. Han ser ikke på meg når han snakker med henne. De kan snakke i nesten 10 min, og jeg kjenner at sjalusien bruser i meg. Hun ler mye av han , fordi han er morsom.. og det samme gjør han av henne. Han syntes alltid det er koselig når hun er hjemme. Jeg får en stor tung klump i magen. Her forleden spurte han hva slags gutter hun likte da vi alle tre drakk vin sammen. Han ler av henne hele tiden. Føler meg liksom mindre verd Venninnen min er veldig smart og reflektert. En person jeg liker veldig godt. Jeg vet hun ikke er interessert i kjæresten min. Men tanken på at han tenker på henne seksuelt gjør meg helt gal. Jeg kan ikke fortelle han det, fordi da ødelegger jeg stemningen i huset. Pluss at jeg setter tanker i hodet hans. Jeg kan ikke fortelle venninnen min det, fordi det vil også gjøre ting ubehagelig for henne. Hva skal jeg gjøre? Jeg får det ikke ut av hodet! Jeg tror min kjære prøver å bare være hyggelig. Men likevel har jeg en uggen følelse som gjør at jeg blir i dårlig humør når han kommer og jeg må skylde på noe annet. Plis hjelp!!'føler meg helt tåpelig! Noen teknikker som kan hjelpe? Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Du kan be de slutte å prate et språk du ikke forstår når dere er sammen, det er veldig frekt av dem. Ellers så sier magefølelsen din at noe ikke helt stemmer her, vær på vakt Anonymkode: a9f72...3da 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Hva ville dere gjort? Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Si at de må snakke på engelsk så du også forstår, når dere er sammen alle tre, for du blir holdt utenfor siden du ikke forstår alt de sier på hans språk. Da trenger du ikke nevne noe om sjalusien, og får på samme måte overhøre alt de sier så du vet at de ikke flørter, og muligheten til å delta mere selv i samtalene deres. Det er faktisk ganske dårlig gjort av de å sitte å ha lange samtaler seg i mellom på et språk du ikke kan like godt som de! Anonymkode: cad62...61f 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan be de slutte å prate et språk du ikke forstår når dere er sammen, det er veldig frekt av dem. Ellers så sier magefølelsen din at noe ikke helt stemmer her, vær på vakt Anonymkode: a9f72...3da Men det er jo bra for meg også, siden jeg prøver å lære meg språket. Jeg forstår hva de sier delvis. Han prøver å være hyggelig slik at hun får øvd litt når han er der. Jeg ville antagelig gjort det samme med hans rom kamerat. Jeg er jo tilstede og det føles helt feil å nekte dem å snakke tysk. Virkelig. Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at de må snakke på engelsk så du også forstår, når dere er sammen alle tre, for du blir holdt utenfor siden du ikke forstår alt de sier på hans språk. Da trenger du ikke nevne noe om sjalusien, og får på samme måte overhøre alt de sier så du vet at de ikke flørter, og muligheten til å delta mere selv i samtalene deres. Det er faktisk ganske dårlig gjort av de å sitte å ha lange samtaler seg i mellom på et språk du ikke kan like godt som de! Anonymkode: cad62...61f Det blir helt feil å nekte dem det. Jeg kan faktisk ikke gjøre det. Det vil få meg til å føle meg enda mer dritt. Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 Må legge til at hun ikke er flytende og det er for øving i forhold til henne. Da hun har spurt han om han kan snakke språket til henne når han er på besøk. Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Ingen andre som har noen råd? 😐 Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 Det er da fryktelig uhøflig å sitte i lange samtaler bare de to forstår. Det meste bør foregå på engelsk slik at alle tre blir inkludert. Anonymkode: c2269...653 2
Marcia Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Når han er på besøk snakker han veldig insentivet med henne på dette språket. Han ser ikke på meg når han snakker med henne. De kan snakke i nesten 10 min, og jeg kjenner at sjalusien bruser i meg. Hun ler mye av han , fordi han er morsom.. og det samme gjør han av henne. Han syntes alltid det er koselig når hun er hjemme. Jeg får en stor tung klump i magen. Her forleden spurte han hva slags gutter hun likte da vi alle tre drakk vin sammen. Han ler av henne hele tiden. Føler meg liksom mindre verd Det du sier er jo at han fullstendig overser deg i lengre perioder av gangen, og det er temmelig uhøflig helt uavhengig av om du forstår språket eller ikke. Det du føler er ikke unødvendig og totalt tåpelig sjalusi (som du selv kalte det), men en sunn reaksjon på å bli behandlet dårlig. Jeg synes ikke det er riktig å godta at de oppfører seg slik, egentlig, men jeg antar at du ikke har så lyst til å konfrontere dem med den dårlige oppførselen. Kan du kanskje heller si noe om at du synes det er litt vanskelig å følge med på samtalen siden de snakker så fort og mye, og spørre om de kan snakke litt langsommere og huske på å trekke deg inn i samtalen slik at du også får jobbet med språket? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #11 Skrevet 20. februar 2018 Hvafan, be dem snakke fellesspråk hadde selv blitt gal av dette her Anonymkode: 07ba4...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #12 Skrevet 20. februar 2018 46 minutter siden, Marcia skrev: Det du sier er jo at han fullstendig overser deg i lengre perioder av gangen, og det er temmelig uhøflig helt uavhengig av om du forstår språket eller ikke. Det du føler er ikke unødvendig og totalt tåpelig sjalusi (som du selv kalte det), men en sunn reaksjon på å bli behandlet dårlig. Jeg synes ikke det er riktig å godta at de oppfører seg slik, egentlig, men jeg antar at du ikke har så lyst til å konfrontere dem med den dårlige oppførselen. Kan du kanskje heller si noe om at du synes det er litt vanskelig å følge med på samtalen siden de snakker så fort og mye, og spørre om de kan snakke litt langsommere og huske på å trekke deg inn i samtalen slik at du også får jobbet med språket? Han overser meg ikke fullstendig, men han er veldig fokusert på snakke dette språket med henne. Slik at hun lærer. Jeg er ikke på samme nivå, derfor kan ikke jeg delta like mye. Jeg tror jeg kommer til å bli gjennomskuet med barnslig sjalusi i mine øyne da. Jeg syntes det er tåplig fordi 1. Han prøver å være høffelig 2. Han vet at eksen min ikke kom overens med noen av mine venninner (Derfor tror jeg han prøver å gjøre en forskjell med seg selv) 3. Han liker henne som menneske, og det gjør jeg og. Men til tross for dette blir jeg sjalu. Det kan være fordi hun ler mye av han og syntes han er morsom, hun får latterkramper. Jeg har ikke samme humor som det, syntes ikke de tingene er like hysteriske. Det er uaktuelt å konfrontere på den måten. Jeg er helt sikker på at dere ville tenkt det samme om dere så dynamikken til meg og kjæresten, og vennskapet til meg og hun jeg bor med. Det blir rett og slett helt feil. Jeg har også gitt inntrykk for at det er bra hun øver med min kjæreste. Vi snakker også ofte om at det hjelper for oss begge å snakke med han. Jeg har sgat dette tidligere fordi jeg ikke har følt meg truet. Det vil få henne til å føle seg veldig utilpass med han her, og vil antagelig ødelegge mye av vårt vennskap. De begge kommer antageligvis til å tenke at jeg er crazy. Om min kjære ikke har seksuelle tanker om henne nå, vil han garantert få det om jeg punkterer min sjalusi. - Om jeg punkterer min sjalusi har jeg nødt til å forklare begrunnelsen for sjalusien: At jeg faktisk er redd for at han finner henne seksuelt attraktiv. Dette har kommet til det punktet at jeg begynner å miste følelser for hver gang jeg ser han nå. Jeg er en jente med traumer fra barndommen som gjør at jeg lett kan skifte fra å elske noen veldig høyt, til å miste alle følelser i løpet av kort tid. Jeg får avsmak og føler meg ikke like tiltrukket. Så for meg føles denne situasjonen helt håpløs. Om det går lenger, så skal jeg ta rådet ditt og risikere husfreden og god stemning til venninnen min. Men kanskje jeg bare burde jobbe med meg selv på et vis. Takk for råd uansett <3 Anonymkode: d25c0...81f 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #13 Skrevet 20. februar 2018 Du er ikke akkurat sjalu. Du reagerer helt normalt på å være 3. hjul på vogna. Jo han overser deg og behandler deg som luft, ikke bra tegn. De kan finne ut at de liker hverandre og utvikle mer enn bare vennskap hvis de får fortsette sånn. Er det greit for deg? Du er naiv isåfall. Anonymkode: f3f6d...aea 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #14 Skrevet 20. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke akkurat sjalu. Du reagerer helt normalt på å være 3. hjul på vogna. Jo han overser deg og behandler deg som luft, ikke bra tegn. De kan finne ut at de liker hverandre og utvikle mer enn bare vennskap hvis de får fortsette sånn. Er det greit for deg? Du er naiv isåfall. Anonymkode: f3f6d...aea Men jeg kunne gjort det samme om hans venn, som kunne litt norsk trengte litt øving. Derfor føler jeg meg ikke naiv, men faktisk unødvendig sjalu. Like etterpå gir han meg masse kjærlighet og omsorg, om jeg kan si det sånn. Anonymkode: d25c0...81f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #15 Skrevet 20. februar 2018 Det er normalt å føle sjalusi over dette. Ikke noe å være flau over. Du må jo si i fra til kjæresten din at du blir sjalu? Det er det det første du må gjøre. Anonymkode: d4623...747 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå