Nuttery Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Jeg kjøpte meg et teak-bord på Finn i fjor. Bordet er fint, men selve bordplaten hadde en del merker på seg, og var ganske tørr. Platen er hel teak. Jeg har både renset, pusset og oljet bordet. Det har blitt oljet så mange ganger at jeg ikke husker antall. Noen partier virker knusktørre uansett hvor mange ganger de blir oljet. Når jeg ser bordet i en slik vinkel hvor det blir skinn i overflaten ser jeg at flere områder er svært blasse og fremstår som tørre. Hva kan jeg gjøre? Jeg har restaurert et par teak-møbler tidligere uten større problemer. Blant annet en godt brukt bokhylle som ikke hadde blitt oljet på rundt 60 år.. den trengte bare et par lag før den var god som ny. Jeg har lest litt om bruk av sprit-beis, men har ingen erfaring med det. Jeg har også en flaske med Jo-Ni møbelpolish, som jeg har vurdert å bruke. Er det noen som har noen gode råd som kan hjelpe meg på vei til å få bordet tilbake til sin prakt?
Gjest Geirfuglen Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Hvilken type olje har du brukt? Personlig synes jeg vanlig teakolje funker veldig dårlig på gamle teakmøbler som har mistet glansen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Det kan være gamle lakkrester eller rester av annen overflatebehandling i treverket som gjør at oljen ikke trenger ned i treet. Mulig du bør begynne på nytt med pussing og ev bruke et spesialmiddel for gamle møbler om du nå har brukt moderne teakolje. Anonymkode: d124e...c17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 4 timer siden, Nuttery skrev: Jeg kjøpte meg et teak-bord på Finn i fjor. Bordet er fint, men selve bordplaten hadde en del merker på seg, og var ganske tørr. Platen er hel teak. Jeg har både renset, pusset og oljet bordet. Det har blitt oljet så mange ganger at jeg ikke husker antall. Noen partier virker knusktørre uansett hvor mange ganger de blir oljet. Når jeg ser bordet i en slik vinkel hvor det blir skinn i overflaten ser jeg at flere områder er svært blasse og fremstår som tørre. Hva kan jeg gjøre? Jeg har restaurert et par teak-møbler tidligere uten større problemer. Blant annet en godt brukt bokhylle som ikke hadde blitt oljet på rundt 60 år.. den trengte bare et par lag før den var god som ny. Jeg har lest litt om bruk av sprit-beis, men har ingen erfaring med det. Jeg har også en flaske med Jo-Ni møbelpolish, som jeg har vurdert å bruke. Er det noen som har noen gode råd som kan hjelpe meg på vei til å få bordet tilbake til sin prakt? Du harnikke pusset gjevnt før du oljet. Eller du har pusset med noe du ikke burde pusse med? Hva brukte du? Anonymkode: 6df43...580
Nuttery Skrevet 20. februar 2018 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du harnikke pusset gjevnt før du oljet. Eller du har pusset med noe du ikke burde pusse med? Hva brukte du? Anonymkode: 6df43...580 Stålull 0.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 3 minutter siden, Nuttery said: Stålull 0. Det er nok gamle produktrester eller fett i møblet som tetter porene i treverket. Anonymkode: d124e...c17 1
Nuttery Skrevet 20. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være gamle lakkrester eller rester av annen overflatebehandling i treverket som gjør at oljen ikke trenger ned i treet. Mulig du bør begynne på nytt med pussing og ev bruke et spesialmiddel for gamle møbler om du nå har brukt moderne teakolje. Anonymkode: d124e...c17 Det kan være - dog jeg er usikker. Da jeg brukte rens på den så kom det av utrolig mye inntil det til slutt stoppet..
Nuttery Skrevet 20. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 20. februar 2018 40 minutter siden, Geirfuglen skrev: Hvilken type olje har du brukt? Personlig synes jeg vanlig teakolje funker veldig dårlig på gamle teakmøbler som har mistet glansen. Eh. Godt spørsmål, den er kjøpt på Maxbo, og selve boksen er kastet ettersom den var tom.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 Har ikke noe annet forslag enn å bare pøse på med mer olje. Det er jo også en grunn til at den minste dagligvarehandel solgte teakolje på 70-tallet, disse møblene ble jo ofte oljet inntil en gang i uken. Jo-Ni møbelpolish tror jeg ikke er tingen. Den er vel beregnet på (gammeldagse) lakkede møbler, ikke oljede? Men det skal jeg ikke si sikkert, hjemme var det oljet teak og Jo-Ni teakolje som stinket ned huset hver gang den var brukt. Anonymkode: e3ebd...f93
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke noe annet forslag enn å bare pøse på med mer olje. *) Det er jo også en grunn til at den minste dagligvarehandel solgte teakolje på 70-tallet, disse møblene ble jo ofte oljet inntil en gang i uken. Jo-Ni møbelpolish tror jeg ikke er tingen. Den er vel beregnet på (gammeldagse) lakkede møbler, ikke oljede? Men det skal jeg ikke si sikkert, hjemme var det oljet teak og Jo-Ni teakolje som stinket ned huset hver gang den var brukt. Anonymkode: e3ebd...f93 *) Rettelse: Dersom bordet blir bra med en gang du oljer det, men veldig fort ser tørt ut igjen, er det bare mer olje som gjelder. Dersom de tørre flekkene ikke trekker til seg olje i det hele tatt er det antakelig rester av gammel olje/skitt/lakk, og du må pusse ned litt til før du oljer mer. Anonymkode: e3ebd...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå