Gå til innhold

Trenger hjelp om barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Dattera mi har fått barnehage plass. Hun fyller 2 år i mars. 

Spørsmålet er:
Hva trenger barn av klær og sånt  når de starter på barnehage? Fordi jeg har hørt at man må ha ekstra klær og sko i barnehagen. Hva er det de trenger dobbelt av og hva har barnet ditt på seg når de går til barnehagen? Bruker barna mest jeans eller jobbebukse/strømpebukse?barnet mitt bruker fortsatt bleie, body og drikker melk fra tåteflasken til lunsj.
Hva annet må man vite om barnehagen? Jeg har aldri hatt barn i barnehagen før...dette er mitt første barn og jeg kjenner ingen som har småbarn. Derfor tenker jeg å få hjelp fra kvinneguiden :)

Takk på forhånd

Anonymkode: 4daf2...b08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger egentlig ikke dobbelt av noe :) Barnet skal ha vanlige skifteklær til å ha i barnehagen, et par skift holder som regel. Så tar du med hjem og vasker etter behov. Tøfler eller sandaler til innebruk. Yttertøy har hun vel? Dress og regntøy etter årstid. Du trenger ikke dobbelt av dette. Matboks trenger du hvis ikke barnet skal spise alle måltider i barnehagen. 

Kjøp merkelapper så du kan merke alle klær og sko med navn. Jeg liker de på Askeladden.no som man bare klistrer rett på tøyet uten stryking. 

Anonymkode: c426d...c56

Skrevet

Mange barnehager sender ut utstyrslister når barnehagestart nærmer seg, hvor de lister opp må ha og kjekt å ha-ting. Du kan jo ta kontakt med barnehagen og spørre om de har noen slike lister. 

Anonymkode: 9fd00...08d

• Liker 1
Skrevet

Av innetøy bruker barna i vår barnehage mye leggings i bomull og bukser i collegestoff. Jeans får oftest ikke like god bevegelighet, og blir for varmt inne hvis man har ull under og gjerne litt kaldt ute hvis man har jeans innerst. Vi bruker ofte leggings/joggebuksesnitt i ull nå på vinteren, med ullbody og evt en tynn bomullstopp over. Til jente blir strømpebukse litt mer kledd hvis overdelen har litt volanger eller et lite skjørt (som ikke trengs å ta av under yttertøy). Strømpebukse alene er lite brukt i vår gruppe, men egentlig veldig praktisk.

Du trenger ikke dobbelt av yttertøy/sko hvis du bare tar med frem og tilbake det som er i bruk hjemme. Vi har litt ekstra, f.eks støvler/dock boots står fast i barnehagen og et par penere vintersko (ikke nødvendig, kjøpt da vi skulle reise bort og far glemte å ta med vinterskoene ved henting) og en vinterjakke er fast hjemme. Vi har en vinterdress i neste størrelse hjemme som gjør nytten hvis far hentet barnet med bil uten å ta med dressen en fredag. Vi har også mellomlagstøy hjemme, for det trengs ofte ikke på gåturen til og fra barnehagen, votter og lue er også greit å ha ekstra av. Hjemmestrikka tovevotter er det vår har godtatt best. 

Anonymkode: 3b2a8...a34

Skrevet (endret)

Vi fikk liste over det som skal være i bhg, IG null stress med å få ordnet det. Viktigst å ha der er en utedress, utesko, votter og lue, samt fleece eller ull til å ha som mellomlag. Kan fortsatt være kaldt i mars. Ellers litt skiftetøy og levere en pk med bleier. Sånn er det iaf hos oss. Må ikke ha dobbelt opp, men vi har det. Praktisk å bare la alt i bhg henge der men fortsatt ha uteklær hjemme også til helger osv. Men kunne fraktet frem og tilbake hvis nødvendig. Kjøper utedresser brukt, så får man jo to for en omtrent.

edit: bruker comfy inneklær, typ joggebukse, leggings eller strømpebukser. Prioriter god bevegelighet fremfor utseende. Jeg sparer finklær til andre anledninger. Kommer stadig hjem med makrell i tomat etc på klærne, så ingen vits i å fokusere for mye på at det skal se bra ut. Men mi liker strømpebukser med antiskli, for hun er høyt og lavt :) 

Endret av våren14
Skrevet

Google barnehageliste, er ikke værre. 

Anonymkode: 25e5d...004

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke stresset med det. Min på to år går mest i ullundertøy nå på vinteren. Eventuelt vanlige klær, joggebukse og en genser de dagene det er for kaldt til å være ute. Har ekstra skift der oppe med vanlig tøy, og sokker osv. Har bare en vinterdress, et sett med regntøy osv. Det ligger hovedsakelig der, men tar det med hjem etter behov og for vask osv. Har ikke sett behovet for å ha dobbelt foreløpig :)

Også er det lurt å alltid ha en god fleece dress eller ulldress.

Det eneste jeg har masse av er votter og luer. Greit å ha både vintervotter, tynne ullvotter og regnvotter. Også har han tynne bomullsluer, vindtette ullluer og sydvest. Sånn erfaringsmessig så er det sånne småting som blir borte og må erstattes oftest.

Anonymkode: 37482...9e3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei
Dattera mi har fått barnehage plass. Hun fyller 2 år i mars. 

Spørsmålet er:
Hva trenger barn av klær og sånt  når de starter på barnehage? Fordi jeg har hørt at man må ha ekstra klær og sko i barnehagen. Hva er det de trenger dobbelt av og hva har barnet ditt på seg når de går til barnehagen? Bruker barna mest jeans eller jobbebukse/strømpebukse?barnet mitt bruker fortsatt bleie, body og drikker melk fra tåteflasken til lunsj.
Hva annet må man vite om barnehagen? Jeg har aldri hatt barn i barnehagen før...dette er mitt første barn og jeg kjenner ingen som har småbarn. Derfor tenker jeg å få hjelp fra kvinneguiden :)

Takk på forhånd

Anonymkode: 4daf2...b08

- To-tre helskift av innetøy som passer årstiden. 

- Tøfler/innesko med antiskli, linoleum kan være glatt. 

- Yttertøy til årstiden, gjerne ekstra lue/votter/hals. (Ikke skjerf da det kan henge seg fast i lekeapparater og forårsake kvelning.)

- Solkrem om sommeren og evt kuldekrem om vinteren dersom hun reagerer på kulde.

- Bleier og evt salve om hun har tendens til å bli sår.

- Sovevogn med utstyr til årstiden i de fleste barnehager. Smokk/koseklut/bamse som hun er vant til å ha når hun sover. 

- En liten sekk til evt matpakke, skittentøy, koseklut etc.

- Noen barnehager har tåteflasker, noen ikke. Det er uansett kanskje på tide å øve tutekopp/vanlig kopp? Har barnehagen fullkost, eller må hun ha med matpakke til frokost/ettermiddagsmåltid? 

Ha på yttertøy til årstiden på vei til barnehagen. Bruk behagelige klær som er lett å leke i og som barnet trives i. 

Anonymkode: abfe2...259

Skrevet

Vi har regnklær, vinter-uteklær, skalldress, dockboots, støvler, votter og luer liggende i bhg hele tiden. Hun går deltid i bhg så vi er jo mye ute hjemme også og vi orker rett og slett ikke å ta med alt fram/tilbake hver dag. Ellers har hun skifteklær liggende; body, strømpebukse, tights, sokker, genser. Tynn ulldress, tykk ulldress, hjemmestrikket tykt ullsett. Vogn, vognpose, teppe til varme dager, myggnett, regntrekk. 

Hun går stort sett i body/strømpebukse og tøfler inne, joggedress i collegestoff av og til. Noen ganger tights og genser over body/strømpebukse. 

Bruker sekk hver dag hvor hun har matboksen sin (frokost i bhg), veldig stolt når hun går med den, haha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...