Gå til innhold

6% av Amerikanere er nå veganere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forundrer meg ikke det minste, amerikanerne har jo ord på seg for å være uvitende og lettlurte. (Og mangle kultur).

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, GauteS skrev:

Det forundrer meg ikke det minste, amerikanerne har jo ord på seg for å være uvitende og lettlurte. (Og mangle kultur).

:scorpis:

Anonymkode: 66a46...da5

• Liker 5
Skrevet

Forbigående :)

Anonymkode: 415ba...f16

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

:scorpis:

Takk! Barnetegningene over illustrerer på en utmerket måte min kommentar om at amerikanere mangler kultur.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo ikke forbigående. De har jo og klart å lage kjøtt erstatning ut av kjøtt protein. De trenger jo da ekstremt lite kjøtt, for å lage mye kjøtt. Og noe må gjøres, vi kan ikke fortsette med dette kjøttforbruket vi holder på med. Man ser jo at det er en stor økning her til lands og. Har jo aldri vært så lett å være vegetarianer her i Norge, som det har vært det siste året.

Anonymkode: 0332f...6b7

• Liker 3
Skrevet

Tror egentlig at genmanipulering og "dyrking" av kjøtt kommer til å ta over før veganisme eventuelt kunne blitt allemannseie.

Det er jo en stund siden man hadde denne testen av lab-dyrket storfekjøtt. Perfekt var det ikke, men visstnok et langt skritt mot å kunne få det til skikkelig. Den gang kostet det 2,9 millioner å lage en bitteliten hamburger, nå mener visst noen at det samme vil kunne lages for skarve 87 kroner. Jeg tror mange vil være skeptiske til dette en god stund, men at det til slutt vil bli perfeksjonert, bekreftet trygt og kunne erstatte mye kjøttproduksjon. Det virker rart nå, men jeg tror det blir sånn etter hvert.

Det er klart, skal man stå helt fullstendig fast ved det prinsipielle er det klart selv slikt kjøtt inneholder noe animalsk i bånn. Så for de som mener det er grunnleggende uetisk å bruke dyr til å skaffe oss mennesker mat, helt uten unntak, vil dette ikke bli noen erstatning. Men jeg tror en god del veganere, eller i hvert fall mange vegetarianere samt kjøttetere som i det minste på et eller annet nivå synes det er kjipt å tenke på at dyr fostres opp og slaktes som ren industri, kan synes at dette er et akseptabelt alternativ. At de er glade for å bli kvitt dagens kjøttindustri, og at dét er viktigere enn at vi teknisk sett fortsatt spiser dødt dyr. Når tanken får modnet, i hvert fall. Foreløpig tror jeg det føles skummelt og ekkelt for de fleste. Men slikt forandrer seg gjerne over tid.

Jeg spiser kjøtt selv, og jeg synes ikke det er grunnleggende umoralsk å bruke dyr til å mette oss. Samtidig synes jeg det å avle frem og slakte millioner og milliarder av dyr for å mette meg egentlig er litt kjipt, og at mennesker om 300 år vil finne det sprøtt når de leser om det, selv om jeg ikke gjør en dritt med det. Det kan man sikkert kritisere, jeg skjønner det er noe hykleri i det, men sånn er mange av oss. I tillegg er det klart kjøttproduksjonen er et miljøproblem. Derfor hadde jeg gjerne spist "labfremstilt kjøtt" som var kliss likt en ordentlig biff hvis det var tilgjengelig, testet (ingen grunn til at det skulle være utrygt, men jeg forstår at det virker skummelt med "lab-kjøtt") og akseptabelt priset. Noe jeg tror det blir før veganisme eventuelt ville blitt dominerende.

Anonymkode: a37e1...dcd

• Liker 4
Skrevet

Det er nok en forbigående trend. Med et slik usunn og unaturlig kosthold blir de ikke gamle. Så denne trenden dør ut med de. 

Anonymkode: 01b3c...44f

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, GauteS said:

Ser nå at det er en trend over store deler av verden, ikke bare USA. Det har vokst 360% i England det siste tiåret, og 92% i Australia på bare ett år (artikkelen er skrevet juni 2017), så dette gjelder langt fra bare Amerikanere. 
https://www.plantbasednews.org/post/5-surprising-studies-that-prove-veganism-is-growing-around-the-world

Anonymkode: 0eb90...773

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Jeg er ikke veganer, men har det siste året spist langt mindre kjøtt og har flere kjøttfrie dager per uke. At det samme skjer andre deler i verden overrasker meg egentlig ikke. Tror ikke det er særlig forbigående.

Anonymkode: 6c689...083

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke overrasket. Jeg er ikke veganer, men har det siste året spist langt mindre kjøtt og har flere kjøttfrie dager per uke. At det samme skjer andre deler i verden overrasker meg egentlig ikke. Tror ikke det er særlig forbigående.

Interessant ikke sant? Jeg har også minimert kjøtt og fisk mye, og spiser hverken egg eller melkeprodukter lenger. Dette pga kronisk sykdom, og jeg føler meg mye bedre. Har også prøvd det ut før og falt av, men dette tror jeg varer :) 

Skrevet

Vanskelig å si. Det er jo en positiv utvikling sett ut fra både et dyrevelferdsmessig og et miljømessig perspektiv. På den andre siden var jo lavkarbo også en stor trend for noen år siden, og den trenden ser ut til å ha dabbet av. 

Skrevet

Anbefaler og se What the health og Food choices på Netflix.

Anonymkode: 86039...723

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo vært kjent lenge, iallefall de siste 30 åra, at en ikke bør spise rødt- eller behandlet kjøtt mer enn et par ganger i uka.

Stor forskjell på å spise lite kjøtt, å det å bli en arrogant, moraliserende vegetarianer. De fleste går jo rundt og tror at forholdene i naturen er som i en Disney film, og har ikke fulgt med i timen når lærerne fortalte om næringskjeder. 

Anonymkode: 45333...2da

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo vært kjent lenge, iallefall de siste 30 åra, at en ikke bør spise rødt- eller behandlet kjøtt mer enn et par ganger i uka.

Stor forskjell på å spise lite kjøtt, å det å bli en arrogant, moraliserende vegetarianer. De fleste går jo rundt og tror at forholdene i naturen er som i en Disney film, og har ikke fulgt med i timen når lærerne fortalte om næringskjeder. 

Anonymkode: 45333...2da

Hvem var det som var arrogant og moraliserende? :tongue:

Anonymkode: 8574f...c35

• Liker 5
Skrevet

For ordens skyld er jeg, TS, ikke imot kjøttspising, jeg spiser kjøtt en sjelden gang, og også fisk. Grunnen til at jeg er stort sett veganer er helsa, så jeg har ikke noe ideologisk motiv for det. Syns bare dette var en utrolig raskt stigende trend, så jeg lurte litt på hvorfor det er sånn og om det kommer til å fortsette.

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Tror egentlig at genmanipulering og "dyrking" av kjøtt kommer til å ta over før veganisme eventuelt kunne blitt allemannseie.

Det er jo en stund siden man hadde denne testen av lab-dyrket storfekjøtt. Perfekt var det ikke, men visstnok et langt skritt mot å kunne få det til skikkelig. Den gang kostet det 2,9 millioner å lage en bitteliten hamburger, nå mener visst noen at det samme vil kunne lages for skarve 87 kroner. Jeg tror mange vil være skeptiske til dette en god stund, men at det til slutt vil bli perfeksjonert, bekreftet trygt og kunne erstatte mye kjøttproduksjon. Det virker rart nå, men jeg tror det blir sånn etter hvert.

Er enig i dette, tror labdyrket kjøtt kommer til å bli vanlig før vi ser en stor majoritet som vegetarianere eller veganere. Men om labdyrket kjøtt ikke var en mulighet, så mener jeg at det er bare snakk om tid før "alle" går voer til plantebasert kosthold (selvsagt med mindre det skjedde en naturkatastrofe, krig e.l der vi måtte sørge for mat selv)

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det er klart, skal man stå helt fullstendig fast ved det prinsipielle er det klart selv slikt kjøtt inneholder noe animalsk i bånn. Så for de som mener det er grunnleggende uetisk å bruke dyr til å skaffe oss mennesker mat, helt uten unntak, vil dette ikke bli noen erstatning. Men jeg tror en god del veganere, eller i hvert fall mange vegetarianere samt kjøttetere som i det minste på et eller annet nivå synes det er kjipt å tenke på at dyr fostres opp og slaktes som ren industri, kan synes at dette er et akseptabelt alternativ. At de er glade for å bli kvitt dagens kjøttindustri, og at dét er viktigere enn at vi teknisk sett fortsatt spiser dødt dyr. Når tanken får modnet, i hvert fall. Foreløpig tror jeg det føles skummelt og ekkelt for de fleste. Men slikt forandrer seg gjerne over tid.

Anonymkode: a37e1...dcd

Korter ned innlegget ditt. Jeg er veganer og mener det er ok å drepe og spise dyr dersom man må for å overleve og ikke dø. På samme måte som jeg selv ville stjelt for livets opphold om jeg ikke kunne forsørge meg selv på andre måter. Men siden vi i Norge kan leve enkelt som veganer og enda enklere som vegetariener, så mener jeg at det er uetisk å ta livet av friske dyr. Det blir ramaskrik om man hadde avlivet en frisk hund på 3 år fordi man ikke ville ha den, selv om man også spiste den etterpå. Du hadde blitt sett på som en ubehagelig person i beste fall. Å avlive friske griser, sauer, kyr skjer i store omfang hver eneste dag og det er ingen som rynker på nesen en gang. 

Jeg mener at det er noe veldig motstridene og morbid med et samfunn som ser ned på vold som ikke er absolutt nødvendig, men som er helt ok med å drepe dyr, selv om vi ikke må, for å overleve. Å slå et annet menneske uten at man må er forkastelig, å drepe et dyr selv om man ikke må er helt greit.

Det er ikke det at jeg ikke takler tanken på at dyr eller mennesker dør, at jeg sover dårlig om natten fordi jeg synes synd på alle som lider. For meg handler det om at jeg som menneske ikke kan se på gassing av griser og tenke at det er ok behandling av dyr. Siviliserte mennesker dreper ikke dyr i tusentall på den måten (nå reagerer du kanskje på bruken av ordet "sivilisert", men om du forsøker forstå hva jeg mener, så handler det bare om mennesker som ønsker å leve i et samfunn der man ikke bruker vold og trusler for å oppnå det man vil ha, men som er bygget på et sammarbeidsprinsipp der man ikke skader andre i utide)

Ja, jeg kan enkelt drite i andre mennesker og dyr. Jeg kan lyve til andre, jeg kan si frekke og slemme ting til andre mennesker, jeg kan kaste søppel i naturen om jeg vil. Men så er det da en del av meg som tenker at mennesker kan da være bedre og skape et bedre samfunn og fremtid der vi ikke gjør alt dette fordi vi kan og fordi vi driter i andre. Hvilke verdier er det vi vil ta vare på? Ønsker vi å ha verdier? Eller være vesener som utnytter andre og samfunnet for egne fordeler? Om man ønsker å ha verdier der man ikke liker vold med mindre man må forsvare seg selv og lignende, om man ønsker et bedre samfunn som tar vare på flere og der mennesker kan være mer trygge, da ser jeg ikke at de verdiene er forenelige med å ta livet av tusenvis av dyr hver eneste dag. Dyr som har livsvilje, som ønsker å leve, som har personligheter som hundene og kattene våre. 

Mennesker er som regel empatiske vesener som ikke ønsker skade andre. De gråter når dyrene deres dør og ifjor gav min niese på 10 navn til en husflue som surret rundt i stuen og tanten min sa hun ikke måtte gi dem navn for da ville hun ikke klare drepe dem. Men hun spiser kjøtt hver eneste dag, selv om husdyr sannsynligvis er i betydelig større stand til å lide, sørge og frykte enn en husflue. Jeg tror mye av grunnen til at ikke flere spiser plantebasert er fordi de er så fjerne fra det som egentlig skjer med dyr, og hvordan dyrene er ekte, levende vesener på samme nivå som hundene deres. Og selvsagt er det enkelte som tror at du nærmest vil dø på dagen om du blir veganer 

Anonymkode: 6d7c8...031

Skrevet

Vanlig gris som kjæledyr, som dere ser er det mye likt som å ha en hund, en veldig stor hund ;) 

Her er hvordan de bedøves

Anonymkode: 6d7c8...031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...