Gå til innhold

Noen som vet hvor man kan ta uavhengige blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow. Hva er det du mener jeg ikke er åpen for? Jeg ville lyttet til gode argumenter, men at fastlegen alltid vet best? Det behøver ikke stemme. Sikkert mange leger som holder seg oppdatert på forskning og tør å tenke videre, men det er tvilsomt at alle leger har tid til og interesse for å sette seg inn i den nyeste forskningen (eller gammel, for den saks skyld). Helt greit om du ikke gidder, men hadde vært interessant å visst hva du mener :) 

Uansett er det her snakk om en harmløs prøve som ikke gir grunnlag for drastiske tiltak av noe slag, men som gir meg verdifull informasjon om hvordan jeg ligger an i arbeidet med å forbedre egen helse og som har potensial til å spare samfunnet penger på lang sikt. Det er ikke et skudd i blinde, jeg vet hvilke helsetilstander jeg har og hvilke jeg er på vei til å få.

Anonymkode: 7b9fc...f73

Jeg tror ikke du får  oen verdifull informasjon av slike prøver, men grobunn for en disgnosehunger som ikke er sunn. Hvis du virkelig vil ha perspektiver, får du studere faget selv. Jeg oppfatter deg som alt for kategorisk konklusiv til at jeg gidder å gå inn i materien. Snakk med legen din. Kanskje han orker....

Anonymkode: eea10...751

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett er det her snakk om en harmløs prøve som ikke gir grunnlag for drastiske tiltak av noe slag, men som gir meg verdifull informasjon om hvordan jeg ligger an i arbeidet med å forbedre egen helse og som har potensial til å spare samfunnet penger på lang sikt. Det er ikke et skudd i blinde, jeg vet hvilke helsetilstander jeg har og hvilke jeg er på vei til å få.

Hvis du vet at du er i risikosonen, finner du lett også nødvendig informasjon om hvilke livsstilsvaner som er gunstige for å unngå eller forsinke diabetesutvikling. Hvilken avgjørende betydning mener du at et øyeblikksbilde av ditt insulinnivå skulle ha?

Anonymkode: f3f2b...1f6

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vet at du er i risikosonen, finner du lett også nødvendig informasjon om hvilke livsstilsvaner som er gunstige for å unngå eller forsinke diabetesutvikling. Hvilken avgjørende betydning mener du at et øyeblikksbilde av ditt insulinnivå skulle ha?

Nå vil jo en diagnose på alvorlig insulinresistens kunne både være grunnlag for medisinering og for eksempel forklare infertilitet, så jeg vil ikke si en glukosebelastning er en bortkastet prøve. Hadde jeg blitt testet da jeg første gang ba om det og ikke åtte år senere, kunne jeg hatt veldig mye mindre problemer i dag. 

Anonymkode: 360be...59f

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i risikosonen både pga. diabetes i familien og relatert diagnose. Har selvsagt lest mye om det og gjør de tiltak som er anbefalt(kosthold, måltidfrekvens, aktivitet), uten at det har hatt så stor effekt foreløpig. Har tegn på hyperinsulinemi/insulinresistens uansett BMI(har vært i kategori normalvektig, overvektig og fedme), men både HbA1c og vanlig glukosebelastning er "innenfor normalen" og gir derfor åpenbart ikke hele bildet :) Derfor ønsker jeg objektive tall som forteller hvordan det står til så jeg kan sammenligne om en stund og se om tiltakene har effekt eller om jeg må be legen om medikamenter i stedet. Vil jo helst slippe å gjøre drastiske ting som 21-dagers vannfaste:laugh: 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil jo en diagnose på alvorlig insulinresistens kunne både være grunnlag for medisinering og for eksempel forklare infertilitet, så jeg vil ikke si en glukosebelastning er en bortkastet prøve. Hadde jeg blitt testet da jeg første gang ba om det og ikke åtte år senere, kunne jeg hatt veldig mye mindre problemer i dag. 

Nettopp. Langsiktig er det mye billigere for samfunnet om man finner ut hvor ille det er nå og hva man må gjøre med det enn å måtte motta behandling for infertilitet, diabetes og alt det der om en stund.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i risikosonen både pga. diabetes i familien og relatert diagnose. Har selvsagt lest mye om det og gjør de tiltak som er anbefalt(kosthold, måltidfrekvens, aktivitet), uten at det har hatt så stor effekt foreløpig. Har tegn på hyperinsulinemi/insulinresistens uansett BMI(har vært i kategori normalvektig, overvektig og fedme), men både HbA1c og vanlig glukosebelastning er "innenfor normalen" og gir derfor åpenbart ikke hele bildet :) Derfor ønsker jeg objektive tall som forteller hvordan det står til så jeg kan sammenligne om en stund og se om tiltakene har effekt eller om jeg må be legen om medikamenter i stedet. Vil jo helst slippe å gjøre drastiske ting som 21-dagers vannfaste:laugh: 

Nettopp. Langsiktig er det mye billigere for samfunnet om man finner ut hvor ille det er nå og hva man må gjøre med det enn å måtte motta behandling for infertilitet, diabetes og alt det der om en stund.

Hvis du har risikofaktorer, og du har kommunisert dem til fastlegen din (og det har du, siden du refererer til resultat av relevante prøver), vil du bli fulgt opp med tanke på utvikling av sykdom. Legen din har mere og bredere kunnskap om dette enn deg. Hvorfor vil du ikke stole på hans fagkunnskap? Når prøvene du ønsker er indiserte, vil de bli rekvirert. Du har fått en fiks idé som ikke gir deg annet enn stress og ubehag. Senk skuldrene og samarbeid med legen din.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke gitt at testene ville vist noe nyttig om du hadde fått dem på det tidspunktet du ønsket dem i første rekke.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har risikofaktorer, og du har kommunisert dem til fastlegen din (og det har du, siden du refererer til resultat av relevante prøver), vil du bli fulgt opp med tanke på utvikling av sykdom. Legen din har mere og bredere kunnskap om dette enn deg. Hvorfor vil du ikke stole på hans fagkunnskap? Når prøvene du ønsker er indiserte, vil de bli rekvirert. Du har fått en fiks idé som ikke gir deg annet enn stress og ubehag. Senk skuldrene og samarbeid med legen din.

Det er litt det som er problemet, legen min (og etter det jeg har hørt, leger flest, faktisk) har ikke oppdatert kunnskap om den aktuelle tilstanden og hvilke risikofaktorer den innebærer, ellers ville han ikke slått seg til ro med å skrive ut p-piller og si, vi tar tak i dette når du vil prøve å bli gravid ;) Så det virker ikke som om han kan noe særlig mer om det enn jeg, faktisk langt mindre. Men nå har jeg bestilt time, kanskje han hører på argumentene mine denne gangen:nordvesta:

• Liker 1
Skrevet

Det er litt det som er problemet, legen min (og etter det jeg har hørt, leger flest, faktisk) har ikke oppdatert kunnskap om den aktuelle tilstanden og hvilke risikofaktorer den innebærer, ellers ville han ikke slått seg til ro med å skrive ut p-piller og si, vi tar tak i dette når du vil prøve å bli gravid ;) Så det virker ikke som om han kan noe særlig mer om det enn jeg, faktisk langt mindre. Men nå har jeg bestilt time, kanskje han hører på argumentene mine denne gangen:nordvesta:

Det behøver da slett ikke bety at han ikke har oppdatert kunnskap. Du har et enormt fokus på noe du mener er viktig, og opplever at legen din ikke vurderer det på samme måte. Det betyr ikke at legen din er oppdatert. Det er mer sannsynlig at du feiltolker det du leser, og dermed ikke forstår legens vurderinger.

Men snakk for all del med ham. Du trenger nok å avklare din angst for dette.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gitt at testene ville vist noe nyttig om du hadde fått dem på det tidspunktet du ønsket dem i første rekke.

Nei, men det er ganske sannsynlig siden alle symptomer var på plass i rundt 15 år før prøven ble tatt og jeg hadde temmelig ekstreme verdier. 

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan oppdatere denne da.

Dro til legen (han var helt åpen om at min diagnose har han lite peiling på), fikk tatt blodprøver, men som jeg trodde kunne de så klart ikke ta den prøven jeg tenkte på. Alt annet er "innenfor normalen" og forteller meg derfor ingenting om hva som er galt eller hva jeg bør gjøre med det. Kan likevel være interessant å ta nye prøver om en tid og sammenligne, da :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.2.2018 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Ne både HbA1c og glukosebelastning er innenfor normalen så er du IKKE i risikogruppen for diabetes, punktum.

Det at man har familiemedlemmer med diabetes gjør ikke at man automatisk kommer i risikogruppen.

Insulin resistens ville ha vist på en HbA1c og hyperinsulini ville vist på en glukosebelastning med at man fikk føling/hypoglykemi i etterkant. Du har ingen av delene, så det å ta en test for å måle insulinverdiene er totalt bortkastet og vil ikke gi noe nyttig informasjon.

- Har du en normal HbA1c og fastende blodsukker så har man ikke insulinresistens.

- Har man ikke episoder med hypoglyki, blodsukker under 4 mmol så kan man umulig ha hyperinsulinemi.

Ergo å ta en insulinprøve for deg er helt meningsløst. Du sier du har lest deg opp, men du ser tydeligvis ikke sammenhenger. Dette virker bare hysterisk ut, ro deg ned å slutt å lete etter diagnoser og feil du ikke har.

Anonymkode: db219...853

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Kan oppdatere denne da.

Dro til legen (han var helt åpen om at min diagnose har han lite peiling på), fikk tatt blodprøver, men som jeg trodde kunne de så klart ikke ta den prøven jeg tenkte på. Alt annet er "innenfor normalen" og forteller meg derfor ingenting om hva som er galt eller hva jeg bør gjøre med det. Kan likevel være interessant å ta nye prøver om en tid og sammenligne, da :) 

Hvorfor er det interessant å ta en insulinprøve nå og så sammenlikne om et stund? Det blir som å måle blodsukkeret på en frisk person, kunne for å sammenlikne hvor frisk personen fremdeles er etter en stund. 

Du synes sikkert selv at det er interessant, men når alle andre tester er normale, så vil uke en insulinprøve avvike, og du vil derfor ikke få et resultat som er av verdi for noen. En slik prøve vil kun vise det som en HbA1c og en glukosebelastning allerede har vist, at du er innenfor normalen.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2018 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Ne både HbA1c og glukosebelastning er innenfor normalen så er du IKKE i risikogruppen for diabetes, punktum.

Det at man har familiemedlemmer med diabetes gjør ikke at man automatisk kommer i risikogruppen.

Insulin resistens ville ha vist på en HbA1c og hyperinsulini ville vist på en glukosebelastning med at man fikk føling/hypoglykemi i etterkant. Du har ingen av delene, så det å ta en test for å måle insulinverdiene er totalt bortkastet og vil ikke gi noe nyttig informasjon.

- Har du en normal HbA1c og fastende blodsukker så har man ikke insulinresistens.

- Har man ikke episoder med hypoglyki, blodsukker under 4 mmol så kan man umulig ha hyperinsulinemi.

Ergo å ta en insulinprøve for deg er helt meningsløst. Du sier du har lest deg opp, men du ser tydeligvis ikke sammenhenger. Dette virker bare hysterisk ut, ro deg ned å slutt å lete etter diagnoser og feil du ikke har.

Hallo, insulinresistens begynner før det vises på blodsukkeret. Når det viser på blodsukkermålinger er tilstanden ganske langt fremskreden. Så klart kan det være nyttig å måle insulinnivå! Når jeg har symptomer på insulinresistens, men det ikke kan påvises ved å kun teste blodsukker, da kan jeg jo ikke kvantifisere om det skjer en forbedring eller ikke, jeg kan kun observere endring i symptomer. Det er ikke diabetes primært jeg stresser med akkurat nå, men så klart, om noen år utvikler jeg diabetes om jeg ikke følger med og tar det på alvor.

Jeg leter ikke etter diagnoser, jeg HAR en relevant diagnose. Som jeg både av nysgjerrighet og av nødvendighet gjerne skulle hatt mer konkret tallmateriale for å håndtere.

Hvis du googler litt så finner du kilder på at det er fullt mulig å ha høyt insulin og normalt blodsukker, trenger ikke resultere i hypoglykemi. F.eks her http://blog.zrtlab.com/hyperinsulinemia-vs-hyperglycemia

https://insulinresistance.org/index.php/jir/article/view/18/25

https://profgrant.com/2013/08/16/joseph-kraft-why-hyperinsulinemia-matters/

Mye spennende lesestoff om man gidder :) 

På 30.4.2018 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det interessant å ta en insulinprøve nå og så sammenlikne om et stund? Det blir som å måle blodsukkeret på en frisk person, kunne for å sammenlikne hvor frisk personen fremdeles er etter en stund. 

Du synes sikkert selv at det er interessant, men når alle andre tester er normale, så vil uke en insulinprøve avvike, og du vil derfor ikke få et resultat som er av verdi for noen. En slik prøve vil kun vise det som en HbA1c og en glukosebelastning allerede har vist, at du er innenfor normalen.

Man kan fint ha hyperinsulinemi selv om både HbA1c og glukosebelastning er normal. Som nevnt over, hadde vært fint å hatt et konkret tall som jeg kan jobbe for å senke. Du vet, slik alle andre tar grep når de får beskjed om at de har f.eks for høyt kolesterol. Det er ikke sikkert de føler seg noe annerledes før og etter, de hadde kanskje ikke engang kjent at "noe var galt" om ikke de hadde tatt den blodprøven, men dette tallet er så viktig at legen ville satt dem på medisiner om ikke hen så en forbedring. I mitt tilfelle har jeg også symptomer jeg kan observere, men det hadde selvfølgelig vært nyttig å hatt en tallverdi å forholde seg til. Så jeg er ikke "frisk", jeg har konkrete symptomer knyttet til det jeg er interessert i å måle, men jeg har ingen kvantitativ måte å måle forbedring på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo, insulinresistens begynner før det vises på blodsukkeret. Når det viser på blodsukkermålinger er tilstanden ganske langt fremskreden. Så klart kan det være nyttig å måle insulinnivå! Når jeg har symptomer på insulinresistens, men det ikke kan påvises ved å kun teste blodsukker, da kan jeg jo ikke kvantifisere om det skjer en forbedring eller ikke, jeg kan kun observere endring i symptomer. Det er ikke diabetes primært jeg stresser med akkurat nå, men så klart, om noen år utvikler jeg diabetes om jeg ikke følger med og tar det på alvor.

Jeg leter ikke etter diagnoser, jeg HAR en relevant diagnose. Som jeg både av nysgjerrighet og av nødvendighet gjerne skulle hatt mer konkret tallmateriale for å håndtere.

Hvis du googler litt så finner du kilder på at det er fullt mulig å ha høyt insulin og normalt blodsukker, trenger ikke resultere i hypoglykemi. F.eks her http://blog.zrtlab.com/hyperinsulinemia-vs-hyperglycemia

Man kan fint ha hyperinsulinemi selv om både HbA1c og glukosebelastning er normal. Som nevnt over, hadde vært fint å hatt et konkret tall som jeg kan jobbe for å senke. Du vet, slik alle andre tar grep når de får beskjed om at de har f.eks for høyt kolesterol. Det er ikke sikkert de føler seg noe annerledes før og etter, de hadde kanskje ikke engang kjent at "noe var galt" om ikke de hadde tatt den blodprøven, men dette tallet er så viktig at legen ville satt dem på medisiner om ikke hen så en forbedring. I mitt tilfelle har jeg også symptomer jeg kan observere, men det hadde selvfølgelig vært nyttig å hatt en tallverdi å forholde seg til. Så jeg er ikke "frisk", jeg har konkrete symptomer knyttet til det jeg er interessert i å måle, men jeg har ingen kvantitativ måte å måle forbedring på.

Hvis du virkelig har lest mye om dette, så har du ikke forstått hvordan det fungerer.

Hvis du nå får mast deg til måling av insulinnivå - hvordan har du tenkt å korrigere for normalvariasjoner? har du kompetanse til å lese variasjoner over tid, og komme frem til hva som er patologisk og ikke?

Du overvurderer egen kunnskap, og misforstår det du leser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv Lab1

De sender prøvetakingsutstyr og rekvisisjon som man kan gå på sitt lokale sykehus med.

Anonymkode: 334d7...3c9

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv Lab1

De sender prøvetakingsutstyr og rekvisisjon som man kan gå på sitt lokale sykehus med.

Takk for nyttig svar, det skal jeg sjekke ut! :) 

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv Lab1

4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for nyttig svar, det skal jeg sjekke ut! :) 

Da skal du også være klar over at det Lab1 driver med ikke har støtte i medisinske fagmiljøer. Både Steinar Madsen i statens legemiddelverk, Per Farup ved institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU, Viibeke Østberg Landaas (klinisk ernæringsfysiolog ved Rikshospitalet), Eva Stylinou (overlege ved regionalt senter for astma allergi og overfølsomhet ved Ullevål sykehus), overlege Knut Lundin ved Rikshospitalet og Vinjar Fønnebø (professor i alternativ medisin ved NAFKAM) mener at testene til Lab1 er ubrukelige.

Dessuten ser det ike ut til at de tilbyr det du ønsker deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2018 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Du forstår tydeligvis ikke det du leser, og du har langt ifra tilstrekkelig kunnskap til å trekke de slutningene du gjør.

Nei, insulinresistens viser ikke og skjer heller ikke før blodsukkeret blir unormalt. Her er det tydelig at du mangler elimentær kunnskap til å forstå hva insulinresistens er og hvordan det fungerer. 

En person med påbegynt insulinresistens vil ikke klare å respondere normalt på insulin, og dette vil derfor direkte fra det punktet man får insulinresistens påvirke blodsukkeret. 

Du hevder at du har symptomer på insulinresistens, det kaller jeg tull ettersom at du verken har polyuri og polidipsi, som er de vanligste og mest markante symptomene på forhøyet blodsukker.

De linkene du linker til er heller ikke pålitelige kilder. Har du reaktiv hypoglykemi så vil det oppfattes på en forlenget OGTT (glukosebelastningsprøve). Jeg vet ikke hvilke bakgrunn du har for å motsi dette, men selv har jeg mer kompetanse på feltet enn hobbylesing av blogger.

Kan jeg spørre hvilke diagnose du har som er relevant? For det du har oppgitt her viser at du aldeles ikke er i faresonen for diabetes.

Du sier at du ikke leter etter sykdom, men det er nettopp det du gjør når du så bastant kan mene at du kommer til å utvikle diabetes om du ikke tar tak, selv om alle blodprøver viser at du ikke er i faresonen, overhode.

Det at du setter deg selv høyere enn leger, motsier fakta og hevder at du har peiling på et emne hvor du viser total mangel på kunnskap er mildt sagt provoserende.

Sier igjen, du må gi deg. Du er frisk og er ikke i nærheten av å utvikle diabetes. En insulinsprøve vil være totalt unødvendig for deg, og vil kun lage helsekøer lengre for folk som faktisk trenger hjelp og utredning. I tillegg betviler jeg at resultatene på en insulinprøve vil være deg mye hjelp når du knapt forstår fysiologi og hvordan insulin fungerer. Da vil slike prøvesvar kun engste deg mer og skape større grobunn for panikk og irrasjonalitet enn det du allerede har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2018 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Da har du tydligvis ikke lest faglitteratur, det er langt mer spennende (og korrekt) enn hva enkelte ufaglærte klarer å hoste opp på nettet.

Noen eksempler:

- Diabetes : grunnbok for sykepleiere og annet helsepersonell av Skafjeld, Anita (red.)
- Diabeteshåndboken av Grenstad, I., Møinichen, T., & Vaaler, S. (red.)
- Sykdomslære og patalogisk anatomi av Oddvar Næss

For å nevne noen. Jeg holder meg
til dokumentert fakta og faglitteratur, det er å gidde og lese. Hva som står på diverse blogger og uautoriserte sider er ikke fakta.

AnonymBruker
Skrevet

TS, du snakker om at du vet hvilken diagnose du har. Kan jeg gjette at du har PCOS?

Anonymkode: 20b15...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...