AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Vi trenger en større bolig, men er nå i en situasjon der kun en av oss har inntekt. Vi hadde allerede planer om å søke boliglån i fjor, da vi følte vi trengte mer plass og vi også hadde planer om et nytt familiemedlem, men nå er jeg uten jobb og babyen er rett rundt hjørnet. Ikke akkurat den perfekt økonomisk situasjon, men vi klarer oss akkurat. Siden jeg snart skal føde, så kan jeg ikke finne meg en ny jobb helt enda. Så mine spørsmål er 1. Jeg skal jo begynne å jobbe igjen når babyen er større, men jeg må vel ha jobbet i den nye jobben en stund før vi kan søke lån? Eller er det en mulighet for at vi får lån nå, med kun en inntekt. 2. Hvordan ser banken på betalingsevne? Går de bare etter lønn, SIFO budsjettet og renteøkning? Feks, kan vi bruke det at vi nå på kun en inntekt betaler alle utgifter og en fellesgjeld(på ca 7.600kr) som et argument for at vi kan betjene et boliglån på rundt 8-9.000kr, spesielt når jeg begynner å jobbe igjen? Også, kan vi ta med eget budsjett? SIFO budsjettet er lang høyere enn hva våre månedlige utgifter er. 3. Kan vi få lån i husbanken? Jeg vet vi kan betjene et boliglån, men regner med vi ikke får lån fra banken akkurat nå. 4. Vi har ikke noe boliglån i fra før og egenkapital har vi. Så jeg vurderer å kjøpe et rekkehus i borettslag, her er det lav innkjøpspris(kan kjøpe bare med egenkapitalen vår) men høye fellesutgifter. Det er i nabolaget vårt, relativt nytt, nok plass og rett ved barna sin barnehage. Her er problemet at jeg er redd vi kommer til å slite med å selge det igjen, spesielt når lånet skal betales ned om noen år(nå er det kun renter). Det frister veldig og jeg føler det er eneste mulighet for en større bolig akkurat nå, det haster med å flytte og jeg kan ikke vente til langt ut i 2019, kanskje 2020, med å søke lån. Er en smule desperat hehe. Noen råd? Fakta om boliglån(har aldri søkt lån før)? Erfaringer med andelsleilighet med høy fellesgjeld? Takk på forhånd:-) Anonymkode: 6d48f...e17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke akkurat den perfekt økonomisk situasjon, men vi klarer oss akkurat. Siden jeg snart skal føde, så kan jeg ikke finne meg en ny jobb helt enda. Anonymkode: 6d48f...e17 Tror egentlig du svarte på ditt eget spørsmål.. hvis dere «klarer dere akkurat», så er ikke dette tiden for å øke boutgiftene. Når du har fått deg jobb, og dere går med et pent overskudd fra måned til måned kan dere begynne å tenke på å øke boligutgiftene. Anonymkode: 71603...fb3 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror egentlig du svarte på ditt eget spørsmål.. hvis dere «klarer dere akkurat», så er ikke dette tiden for å øke boutgiftene. Når du har fått deg jobb, og dere går med et pent overskudd fra måned til måned kan dere begynne å tenke på å øke boligutgiftene. Anonymkode: 71603...fb3 Noen tusen ekstra i utigifter i måneden hadde ikke vært noe problem, så vi kunne fint betjent et lån på 8.-9.000kr. Grunnen til at jeg vil flytte nå og ikke vente er at det ikke er plass til en til person her. Hadde jeg visst at jeg sto uten arbeid nå, så hadde vi selvsagt ventet med familieforøkelse. Anonymkode: 6d48f...e17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 Tviler sterkt på at banken gir dere mer lån. Du sier selv at dere klarer det så vidt, hva når renten øker (som den kommer til å gjøre) eller dersom dere får uforutsette utgifter? Hva om din mann også mister jobben og inntekten skrumper enda mer? Hva om du ikke får deg ny jobb? Alt for mye risiko i dette for banken, tviler sterkt på at dere får huslån før du har fått deg fast jobb igjen. Anonymkode: 9221b...2c0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 Bor dere så voldsomt smått nå da? En baby tar jo minimalt med plass de første årene, så det er ingen grunn til å finne større sted å bo på flere år på grunn av den. Anonymkode: 44e64...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 Jeg lurer fælt på dette huset dere vil kjøpe, og tviler på at banken lar dere kjøpe den. Høy fellesgjeld? Hvor mye er det snakk om? Du skriver at man kun betaler renter nå, og avdrag om noen år. Da tenker dere å selge den videre? Anonymkode: c199e...df8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Dere trenger ikke mer plass når babyen er liten uansett. Banken vil nok at dere skal vente, og husbanken gir ikke lån fordi vanlig bank ikke vil gi dere lån akkurat nå. Anonymkode: 9f497...04a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 Banken driter i hva dere klarer å betale i dag. Det spiller ingen rolle at dere viser budsjett og viser at dere klarer betale noen tusenlapper mer. Banken gjør sine egne beregninger, hvor de tar langt flere data med i betraktningen. I tillegg trekker banker fra hvor mye dere for låne for hvert barn dere har, noen opp mot 500 000 pr barn. Det er dyrt å ha barn, så dere kan få dere en overraskelse når barnet faktisk kommer til verden. Hvorfor må dere flytte NÅ, da? Babyer trenger som nevnt over her, veldig liten plass. Jeg tror nok ikke dere har sjangs i havet, når du ikke har jobb, dere har et barn på vei (enormt utgifssluk i banken sine øyne), og du sier det allerede er litt trangt. Men det skader jo ikke å høre med banken, de er de eneste som kan gi deg fasiten på om de vil låne deg penger eller ei. Anonymkode: cbd5d...3fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå