Gå til innhold

Flytting av fondsandeler untenfor IPS-sparingen, til IPS-sparingen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg, etter å ha fylt opp IPS-sparingen min i år, kjøper fondsandeler med tanke på å overføre de til IPS-sparingen neste år. (Jeg fikk vite fra banken at det er mulig å få flyttet slike fondandeler til IPS-sparingen, men jeg må ta ut utbyttet før jeg fytter de til IPS-sparingen neste år).

Hvordan blir det da? Blir andelene mine da færre når jeg flytter de neste år, dersom kursen er høyere på det tidspunktet jeg flytter de, enn kursen var da jeg kjøpte de? Tjener jeg i det hele tatt noe på å gjøre det slik (bortsett fra utbyttet jeg må ta ut før flyttingen), dersom kursen er høyere når jeg foretar flyttingen enn kursen var da jeg kjøpte andelene?

(Jeg tenkte å kjøpe flere andeler utenfor IPS-sparingen hvis det blir lave kurser etter at jeg har fylt opp IPS-sparingen med andeler for 40 000,- kr i år, og deretter flytte de til IPS-sparingen neste år. Vil det lønne seg for meg, dersom kursene neste år er mye høyere enn kursene er når jeg kjøper andeler i år?)

Anonymkode: 0b081...676

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spare kr 3.334,- pr mnd for å oppfylle kr 40.000,- kriteriet i IPS sparingen din. 

Først da får du skattefradrag for IPS?

Anonymkode: ce8e7...9ec

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må spare kr 3.334,- pr mnd for å oppfylle kr 40.000,- kriteriet i IPS sparingen din. 

Mange spartekr  40 000,- i IPS i løpet av november og desember 2017, og fikk skattereduserende effekt på kr 9200,-. Man velger selv om man vil spare jevnt ved feks faste månedlige beløp eller om man foretar enkeltkjøp av fondsandeler i IPS..

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bestemmer selv om man vil spare kr 40 000,- eller et mindre beløp i løpet av året. Man får skattefradrag (23 % av sparebeløpet) for det man har spart i IPS uansett beløp. (Dette gjelder for den nye IPS-ordningen som startet i november 2017).

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg, etter å ha fylt opp IPS-sparingen min i år, kjøper fondsandeler med tanke på å overføre de til IPS-sparingen neste år. (Jeg fikk vite fra banken at det er mulig å få flyttet slike fondandeler til IPS-sparingen, men jeg må ta ut utbyttet før jeg fytter de til IPS-sparingen neste år).

Hvordan blir det da? Blir andelene mine da færre når jeg flytter de neste år, dersom kursen er høyere på det tidspunktet jeg flytter de, enn kursen var da jeg kjøpte de? Tjener jeg i det hele tatt noe på å gjøre det slik (bortsett fra utbyttet jeg må ta ut før flyttingen), dersom kursen er høyere når jeg foretar flyttingen enn kursen var da jeg kjøpte andelene?

(Jeg tenkte å kjøpe flere andeler utenfor IPS-sparingen hvis det blir lave kurser etter at jeg har fylt opp IPS-sparingen med andeler for 40 000,- kr i år, og deretter flytte de til IPS-sparingen neste år. Vil det lønne seg for meg, dersom kursene neste år er mye høyere enn kursene er når jeg kjøper andeler i år?)

De flyttes ikke. Men du kan selge andelene dine, betale skatt og så flytte 40 000 kr inn i IPS.

Så lenge markedet går oppover og du har penger å investere, lønner det seg å få pengene inn i markedet fortest mulig. Selg deretter andeler for 40 000 kr i januar for så å flytte pengene til IPS og kjøpe aksjefond der. Men hvis du har rom nok til å fylle IPS fra månedlig lønn, så lønner nok det seg enda mer.

Anonymkode: a2228...016

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det vil lønne seg. Gitt forutsetningen om at markedet er høyere neste år enn i år.

Anonymkode: a2228...016

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg fikk vite fra banken at det er mulig å få flyttet slike fondandeler til IPS-sparingen, men jeg må ta ut utbyttet før jeg fytter de til IPS-sparingen neste år).

Jeg antar du mener "ta ut avkastningen"? Meg bekjent er det ingen fond i Norge som betaler ut utbytte. 

Anonymkode: 01d51...1c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...