AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 En 18 år gammel jente som ser etter mulige måter å komme inn i jussens verden på. Kort fortalt er det ingenting annet enn juss jeg ønsker å studere. Jeg virkelig interesserer meg for dette emne, og har vært opptatt av lover og regler så lenge jeg kan huske. Fikk 6 i rettslære eksamen muntlig, og får 5/6 i faget skriftlig. Men, selvsagt har jeg dessverre ikke alltid gjort det så godt på skolen, og spesielt ikke i 1.kl på VGS. Dette må jeg selvfølgelig lide for nå.. Uansett, jeg tenker å ta opp fag for å komme inn til neste år. Så jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon, eller vet om andre som har vært i sammen klemme. Hvordan løste det seg? Jeg er veldig motivert, så dere trenger ikke fortelle hvor hardt det blir. Jussen sitter virkelig dypt i meg... Flere av mine venner skal også på folkehøgskole osv. så å komme tilbake på skolen igjen tror jeg skal gå fint. Ikke at jeg har friår, men må virkelig stå hardt på. Takk på forhånd! Anonymkode: 6fe01...de6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Det kan lønne seg å ta et år på universitet/høyskole for å få 2 ekstrapoeng, folkehøyskole får du også ekstrapoeng for og da kan du gå opp som privatist samtidig. Anonymkode: 1127e...394
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Hallo! Jeg var i samme båt som deg. Er veldig god i de fleste lesefag, men jeg dreit rett og slett i skolen og fikk et snitt på 3,4 etter vgs. Har alltid hatt lyst til å studere rettsvitenskap, men ga opp pga mitt lave snitt. Da jeg var 21 år fant jeg ut at jeg må virkelig ta i et tak. Jeg tok opp en eksamen, fikk 6. Det motiverte meg. Fant til slutt ut at jeg rett og slett skulle søke meg på vg3 på nytt(måtte uansett ta opp fag, så heller vg3 på nytt enn å ta eksamen i ALLE fag). Da fikk jeg 5 og 6 i alle fag. Fikk en 4er i nynorsk. Uansett. Snittet mitt økte betraktelig. Kom meg inn på juss i Tromsø(har nord-norsk kvote), men hadde et snitt på ca 4,8. Altså jeg gikk fra 3,4 i snitt til 4,8! Nå går jeg mitt tredje år og er så glad for det jeg gjorde. Det er aldri for sent og du klarer det! Du får jo også alderspoeng, og så kan du eventuelt ta et årsstudium og få 2 ekstrapoeng. Lykke til:-D Anonymkode: 67b3d...98f 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En 18 år gammel jente som ser etter mulige måter å komme inn i jussens verden på. Kort fortalt er det ingenting annet enn juss jeg ønsker å studere. Jeg virkelig interesserer meg for dette emne, og har vært opptatt av lover og regler så lenge jeg kan huske. Fikk 6 i rettslære eksamen muntlig, og får 5/6 i faget skriftlig. Men, selvsagt har jeg dessverre ikke alltid gjort det så godt på skolen, og spesielt ikke i 1.kl på VGS. Dette må jeg selvfølgelig lide for nå.. Uansett, jeg tenker å ta opp fag for å komme inn til neste år. Så jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon, eller vet om andre som har vært i sammen klemme. Hvordan løste det seg? Jeg er veldig motivert, så dere trenger ikke fortelle hvor hardt det blir. Jussen sitter virkelig dypt i meg... Flere av mine venner skal også på folkehøgskole osv. så å komme tilbake på skolen igjen tror jeg skal gå fint. Ikke at jeg har friår, men må virkelig stå hardt på. Takk på forhånd! Anonymkode: 6fe01...de6 Er det ikke kun det 3.året som betyr noe for avgangsvitnemålet? Anonymkode: 99af9...d11 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke kun det 3.året som betyr noe for avgangsvitnemålet? Anonymkode: 99af9...d11 Nei, hallo. er du femti år? Anonymkode: 40a59...412 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hallo. er du femti år? Anonymkode: 40a59...412 Nei. Hva er det fra 1. og 2. kl som blir stående da? Anonymkode: 99af9...d11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #7 Skrevet 20. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hva er det fra 1. og 2. kl som blir stående da? Anonymkode: 99af9...d11 Førsteåret har(på skolen jeg gikk på) matte, naturfag, engelsk, samfunnsfag og geografi som avgangsfag fra 1året. Fra andreåret er det matte, fremmedspråk + 2 valgfag. Anonymkode: 67b3d...98f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #8 Skrevet 20. februar 2018 Noen velger å ta bachelor, men da er en ikke garantert å få fullført utdanningen sin. Ikke alle studiesteder ser på karakterene på jusstudiet ved masteropptak, og da må en søke seg videre inn på vgs-karakterene via samordna opptak. Anonymkode: 40613...5bf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen velger å ta bachelor, men da er en ikke garantert å få fullført utdanningen sin. Ikke alle studiesteder ser på karakterene på jusstudiet ved masteropptak, og da må en søke seg videre inn på vgs-karakterene via samordna opptak. Anonymkode: 40613...5bf Det der er absolutt ikke anbefalt dersom man vil bli jurist! Anonymkode: 9cc55...b43 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå