Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan jobbe 50% av de timene man har fått oppgitt. Jeg har 20 timer. Altså 10 timer. Er det da 5 timer pr uke, eller kan man jobbe 0 ene uken og 10 den andre?

Og detter man ut av systemet hvis jeg da jobber 11 timer? Må man da søke dagpenger på nytt og får 3 nye ventedager?

Jeg blir fortvilet over dette pga ingen vil gi noen jobb 5 timer uken. Har ikke råd til å være ringevikar da. 

Anonymkode: df2f1...e19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det 20 timer fordelt på 2 uker? 

Skrevet

Du kan jobbe 10 timer. Det spiller ingen rolle hvordan de timene er fordelt på de to ukene.

Du detter ikke ut med en gang om du jobber mer. Men om du gjør det tre ganger på rad tror jeg du detter ut. Men det er vel ikke verre enn å søke å begynne på dagpenger igjen

Anonymkode: 81bf4...36b

Skrevet

20 timer mente jeg. Det spiller ingen rolle hvordan de 20 timene er fordelt på de to ukene.

Skrevet

Hvis din normale arbeidstid er oppgitt å være 20 timer er det pr uke. Dvs at du kan jobbe inntil 10 timer pr uke, før du mister alle dagpengene. Det har ingenting å si hvordan disse er fordelt pr meldekort. Men hvis du har jobbet så lite før du ble arbeidsledig får du heller ikke all verden i dagpenger? Det betyr at du ikke skal jobbe så mange timene før du får mer enn du får hos Nav uansett. Regn ut hvor mange timer med nåværende lønn du må jobbe for å få det samme. Sett dette som et minimum av hva du må ha, for å takke ja til en stilling. Så kan du jobbe maks et skift pr uke, som tilkallingsvikar. 

I perioden du jobber leverer du meldekort som vanlig, og når du er ferdig fyller du bare ut null jobb igjen, og mottar dagpenger. Ingen venteperiode. Etter noen måneder med full jobb detter du ut av systemet, men du må være i jobb i 52 uker før du må søke fra begynnelsen igjen. Før dette søker du bare om gjenopptak av dagpenger, som er mye enklere, men som også gir deg gammel sats. 

Anonymkode: f82b3...2e4

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg jobbet kun 50 % før kontrakten gikk ut. Då er ikke store  beløpet nei. 

Skrevet

Når jeg søkte på nytt, så hadde jeg jobbet full tid i lang tid. Fikk høy sats. Siden jeg søkte på nytt, regnet de med hele året. Da kom de til at jeg hadde jobbet 5 t uke.😂😂

Så jobber jeg tre t en uke mister jeg alle dagpenger.  Blir ikke motivert. Galskap satt i system.

Anonymkode: 645cb...d97

Skrevet

Ja jeg forstår det ikke. Har utbet 4998 kr hver 14.dag etter skatt. Hvis jeg jobber 19 timer på de 14 dagene får jeg da dagpenger og lønn samtidig? Eller mister jeg de 4998? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg forstår det ikke. Har utbet 4998 kr hver 14.dag etter skatt. Hvis jeg jobber 19 timer på de 14 dagene får jeg da dagpenger og lønn samtidig? Eller mister jeg de 4998? 

Du får halvparten. Det vil si lønn + ca 2500 i dagpenger

Skrevet

Husk at hvis du mister dagpengene etter å ha jobbet for mye, må du søke om gjenopptagelse på dagpenger og det tar 12 uker.. 

Lærte det på den harde måten etter jeg tok meg sommerjobb der jeg jobbet så mye jeg kunne. 😒

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg søkte på nytt, så hadde jeg jobbet full tid i lang tid. Fikk høy sats. Siden jeg søkte på nytt, regnet de med hele året. Da kom de til at jeg hadde jobbet 5 t uke.😂😂

Så jobber jeg tre t en uke mister jeg alle dagpenger.  Blir ikke motivert. Galskap satt i system.

Anonymkode: 645cb...d97

Dersom det er mindre enn 52 uker siden sist du mottok dagpenger kan du søke gjenopptak. Da kan du be om å få en ny beregning av timer og sats, ellers beholder du den du hadde i forrige vedtak.

Skrevet
1 time siden, Punhunter skrev:

Husk at hvis du mister dagpengene etter å ha jobbet for mye, må du søke om gjenopptagelse på dagpenger og det tar 12 uker.. 

Lærte det på den harde måten etter jeg tok meg sommerjobb der jeg jobbet så mye jeg kunne. 😒

Kan ta 12 uker, varierer i løpet av året og hvor i landet man bor. Kan gjerne ta så lite som en uke dersom alle papirene er sendt inn. Men kan ikke regne med det.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, applestories said:

Kan ta 12 uker, varierer i løpet av året og hvor i landet man bor. Kan gjerne ta så lite som en uke dersom alle papirene er sendt inn. Men kan ikke regne med det.

Det er ikke behandlingstid det er snakk om, men karantenetid.

Jeg jobbet mer enn 50 % i litt over 3 måneder, og måtte vente i 3 måneder på utbetaling pga karantene. 

Skrevet
25 minutter siden, Punhunter skrev:

Det er ikke behandlingstid det er snakk om, men karantenetid.

Jeg jobbet mer enn 50 % i litt over 3 måneder, og måtte vente i 3 måneder på utbetaling pga karantene. 

Karantenetid er brukt dersom du selv har sagt opp jobben, er skyld i at du mistet den, eller har takket nei til en jobb mens du gikk på dagpenger. Mer om det her.

Det er klart at dersom NAV oppdager at TS spekulerer i å ta minst mulig jobb for å holde seg under 50%-grensen så kan det få konsekvenser.

Men dersom du jobber for mye en periode slik at du ikke får utbetalt dagpenger, får du ikke 12 uker ventetid dersom du ikke selv er skyld i at du mistet jobben, eller noen av de andre grunnene som var listet opp på den siden.

Jeg vet ikke hvilken situasjon du var i, men jeg tror ikke det er det TS lurer på her.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, applestories said:

Karantenetid er brukt dersom du selv har sagt opp jobben, er skyld i at du mistet den, eller har takket nei til en jobb mens du gikk på dagpenger. Mer om det her.

Det er klart at dersom NAV oppdager at TS spekulerer i å ta minst mulig jobb for å holde seg under 50%-grensen så kan det få konsekvenser.

Men dersom du jobber for mye en periode slik at du ikke får utbetalt dagpenger, får du ikke 12 uker ventetid dersom du ikke selv er skyld i at du mistet jobben, eller noen av de andre grunnene som var listet opp på den siden.

Jeg vet ikke hvilken situasjon du var i, men jeg tror ikke det er det TS lurer på her.

Det har du helt rett i! Det er lenge siden dette skjedde, og jeg kom på nå at grunnen var at jeg flyttet, og nav ikke så på det som en god nok grunn. Beklager avsporingen. :)

Skrevet

12 uker? Jeg mente de 3 ventedagene man får når man søker dagpenger. Vet man får 12 uker karantene hvis man sier opp jobben selv eller får sparken. 

Jeg lurte hvis man jobber mer enn 50% og dagpengene faller ut. Regnet ut jeg tjener 900 kr hvis jeg jobber de 20 timene på 14 dager 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...