Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes utdannelsen virker veldig spennende, men såvidt jeg ser tilbyr de ikke denne i Bergen. Og jeg må studere her. Er det noen som vet om en lignende utdannelse som kan føre til samme type jobb?

Anonymkode: de756...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

master i historie om du vil jobbe i depot, gjerne kombinert med informatikk siden det er stort behov for kunnskaper innen dette nå.

Anonymkode: c4c19...312

Skrevet

Vet en del som jobber i arkiv har utdannelse som bibliotekar. IT-kunnskaper er definitivt bra, pga digitale arkiv + større IT-prosjekter der arkiv er en del av det store puslespillet :) Juss kan jeg tenke meg også er relevant til en viss grad, da kan man også jobbe med saksbehandling feks? 

Anonymkode: c5480...009

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet en del som jobber i arkiv har utdannelse som bibliotekar. IT-kunnskaper er definitivt bra, pga digitale arkiv + større IT-prosjekter der arkiv er en del av det store puslespillet :) Juss kan jeg tenke meg også er relevant til en viss grad, da kan man også jobbe med saksbehandling feks? 

Anonymkode: c5480...009

Dersom man vil jobbe som saksbehandler kan man ha en bachelor i nesten hva som helst innen samfunnsfag/humanoira så da er det veldig mange muligheter, men også flere om beinet på jobbene. De arkivstudiene jeg sjekket ut før jeg startet tar for seg all juss som er relevant, så det virker kanskje litt tungvint å bli jurist for å få saksbehandle tenker jeg (ser for meg at juss er et vanskeligere studie).

Til TS, er det noe spesiell grunn til at du ikke kan flytte til en av byene som tilbyr arkiv? Vet at i Trondheim så er det veldig lite obligatorisk (om du er motivert nok til å lese selv), så om du har mulighet til å reise et par ganger i året kan det kanskje være et alternativ likevel?

Skrevet

Nå har jeg arkiv i fagkretsen min, og jeg ble ferdig for noen år tilbake. Å få jobb i arkiv i dag er  nesten umulig for nyutdannede med mindre man får jobb via kjente. De fleste jobber krever minst 1 års erfaring, samtidig må man i hvert fall kunne vise til erfaring i ett system - Websak, ePhorte eller P360. Jeg måtte gå via Nav for å få erfaring OG praksis. Man må ellers regne med å bruke vikarbyråer og få jobber som vikarer. I min praksis gikk jeg sammen med ei som var vikar. Hun hadde bare fått jobber som vikar i 5 år og sa at nå er markedet umulig om man ikke har flere års erfaring og kanskje i tillegg er utdannet som IKT-arkivar (Tromsø er eneste tilbyder av utdanningen.) Det er for mange arkivarer til jobbene og de som får jobbene er dem med erfaring. Har du ikke erfaring så får du ingen jobb. Vurder et annet studium. 

Anonymkode: cf27e...20d

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg arkiv i fagkretsen min, og jeg ble ferdig for noen år tilbake. Å få jobb i arkiv i dag er  nesten umulig for nyutdannede med mindre man får jobb via kjente. De fleste jobber krever minst 1 års erfaring, samtidig må man i hvert fall kunne vise til erfaring i ett system - Websak, ePhorte eller P360. Jeg måtte gå via Nav for å få erfaring OG praksis. Man må ellers regne med å bruke vikarbyråer og få jobber som vikarer. I min praksis gikk jeg sammen med ei som var vikar. Hun hadde bare fått jobber som vikar i 5 år og sa at nå er markedet umulig om man ikke har flere års erfaring og kanskje i tillegg er utdannet som IKT-arkivar (Tromsø er eneste tilbyder av utdanningen.) Det er for mange arkivarer til jobbene og de som får jobbene er dem med erfaring. Har du ikke erfaring så får du ingen jobb. Vurder et annet studium. 

Det er over 80 ledige stillinger på finn, så skjønner ikke hvor dette kommer fra. På utdannelsen til NTNU får man praksis (hos bedrifter hvor man får opplæring og får prøvd systemene), lab på skolen med ephorte o.l. programmer til arkiv og museum.

Studiet består også av 1/3 IT (alt fra teori til web, programmering, databasesystemer o.l), så flere enn Tromsø som har IT inkludert i studiet.

Skrevet

Glemte å legge til at det er merkelig om det er så vanskelig å få jobb, vi er ikke mange på studiet, men siden februar har vi fått tilbudd om sommerjobber (rundt 10 sommerjobber ble tilbudt oss direkte i fjor, slike som ikke blir utlyst) og deltidsstillinger og vi går bare 2. året (første kull). Sist jeg hadde praksis fikk jeg spørsmål om jeg ville jobbe deltid 2 dager i uka fordi de hadde så store problemer med å finne folk med riktig utdannelse, jeg hadde ikke tid til det, men har blitt tilbudt 6 uker sommerjobb på samme sted for denne sommeren som jeg takket ja til.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er over 80 ledige stillinger på finn, så skjønner ikke hvor dette kommer fra. På utdannelsen til NTNU får man praksis (hos bedrifter hvor man får opplæring og får prøvd systemene), lab på skolen med ephorte o.l. programmer til arkiv og museum.

Studiet består også av 1/3 IT (alt fra teori til web, programmering, databasesystemer o.l), så flere enn Tromsø som har IT inkludert i studiet.

Vel, sånn er det i Oslo. Og det er vanlig nå med mer enn 2 års erfaring. Jeg finner for øvrig kun 66 ledige jobber på Finn.no. 

Skrevet

Jeg har barn, så kan ikke flytte på meg dessverre. Har heller ikke mulighet til å reise til studiested flere ganger i året. Har vurdert juss, så kanskje det er veien å gå. Men som en annen skriver her, så virker det litt i overkant for å jobbe med arkiv. På den annen side gir det meg samtidig flere muligheter. Har fra før noen fag innen organisasjonsvitenskap, kanskje det er mulig å bygge på noe der? 

Anonymkode: de756...d67

Skrevet

Jeg var lærling innen kontor i kommunen og har arkiverfaring gjennom der :)

Anonymkode: ecc11...6ba

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 20.2.2018 den 0.55, AnonymBruker skrev:

Er det bare NTNU som har praksis?

Anonymkode: f128c...77d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...