Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier, men er ikke interessert i å jobbe som det lenger. Er også flere år siden jeg jobbet i det yrket. Tiden har kommet for å tenke nytt, og jeg lurer på om jeg skulle begynt å studere farmasi? Det var noe jeg vurderte for mange år siden, men la det fra meg da jeg tenkte det ble for vanskelig med så mye kjemi. Har alltid synes det virker gøy å jobbe i apotek. Jeg ønsker meg et yrke med bedre lønn og hvor jeg ikke jobber så direkte med omsorg, samt hvor jeg kan faglig fordype meg og kanskje tom drive med forskning. Litt mer forutsigbare dager og mindre dramatikk enn som sykepleier. Jeg kunne vel aller helst tenkt meg bioingeniør, men da man blir så bundet til å jobbe ved sykehus, så må jeg nok dessverre slå det fra meg.   Dette fordi jeg bor et stykke fra storbyen/sykehuset, og er etablert med mann, barn, og hus. Ser for meg det bør være mulig å få jobb ved et apotek i nærmiljøet? Synes det er veldig interessant med mikrobiologi, anatomi og kjemi. Men er redd det blir vanskelig. Har realfagene fra vgs, bortsett fra 3 kjemi (fikk 5 i 2 kjemi). Er det dumdristig å gi seg i kast med et slikt studie nå? Jeg er i 30-årene. Håper noen svarer😊

Anonymkode: 79a86...08c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det skal gå gra å ta en bachelor i farmasi med 5 i kjemi 2:) Hvis det er dette du ønsker så skader det i hvert fall ikke å prøve!

Anonymkode: f4c78...23f

Skrevet

Du burde nok helst hatt Kjemi 2, altså gamle 3KJ. Den kjemien du en gang kunne er vel long gone nå, 10-15 år etterpå... Hadde det vært provisorfarmasøyt ville jeg ikke anbefalt deg å prøve. 

Anonymkode: 1f608...dfc

Skrevet

Bedre lønn, kanskje jobbe med forskning... da må du minst ta master. Hvis du skal forske må du egentlig i lengden ta doktorgrad. Jeg er også usikker på hvor mye faglig fordypning den gjengse farmasøyt føler at det er tid til i hverdagen, jeg ville snakket med en farmasøyt (eller flere) om det. 

Det jeg tenker er mest nærliggende - og som vil spare deg for mange år med studielån - er å ta en master som du kan komme inn på basert på sykepleierutdanningen. Evt gå videre med doktorgrad etterpå, hvis du virkelig ønsker å jobbe med forskning. Det finnes flere mastere som ikke er direkte pleie-rettet.

Anonymkode: 02aff...acc

Skrevet

Ja har tenkt meg litt om, tror det blir litt for mye med farmasi-utdannelsen. Har lest litt mer om det, og virker som noen farmasøyter angrer seg. Blir en unødvendig hard vei å gå kanskje..

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du burde nok helst hatt Kjemi 2, altså gamle 3KJ. Den kjemien du en gang kunne er vel long gone nå, 10-15 år etterpå... Hadde det vært provisorfarmasøyt ville jeg ikke anbefalt deg å prøve. 

Anonymkode: 1f608...dfc

Kjemi 1 holder massevis om man skal søke på bachelor.

Kjenner til noen som har omskolert seg fra sykepleie til reseptarfarmasøyt så det er ikke noe problem. Det jobbes mye med fagene, type 35-40 timer i uken og praksisperiode. Det arrangeres karrieredag hvor forskjellige instanser gir en presentasjon, så man er ikke bare låst til resepturskranken på et apotek etter endt utdanning.

På apotek etter endt utdanning har de faglige oppdateringer jevnlig. Noen kan oppleve at hverdagen er innholdsløst, men saken er slik at dess lengre unna byer du tar jobb dess mer arbeidsoppgaver har en apotek. Alternativet for spennende reseptar-jobb I byen er på sykehusapotek.

Jeg valgte denne utdanningen fordi jeg vil ha en trygg jobb som jeg kan jobbe med til jeg blir gammel og mer skrøpelig. Det er klart at jeg kan gå lei apotekjobben, men da kan jeg videreutdanne meg, for eksempel klinisk farmasi hvor man jobber tverrfaglig med helsepersonell, eller kommunefarmasøyt, eller folkehelsearbeid... Jeg ser mange muligheter hvertfall.

Hilsen farmasøytstudent

Anonymkode: 2fe17...998

Skrevet

Det blir 5-årig farmasiutdannelse i så fall, har ikke reseptar her jeg bor..

Du som svarte over, er det fortsatt gode arbeidsmuligheter for tiden? Jeg bor litt ute i distriktet. Men kan til nød dra lengre innover mot byen. Virker det som et stressende yrke med tungt ansvar?

Ts

Skrevet

En ting jeg også tenkte på når jeg skrev faglig fordypning, var gjennom utdannelsen. Man blir jo en spesialist gjennom å ta den, da det er en mer spesifikk utdannelse. Sykepleien var meget sprikende og mangelfull i sitt faglige oppsett, spør du meg, og vi var mange som satte spørsmålstegn ved det vi egentlig hadde lært etter ferdig utdannelse. Og hva blir man egentlig en spesialist på- omsorg, medisinsk pleie? Det var vel ikke det jeg egentlig hadde sett for. Vil tro at farmasi er en mye mer grundig utdannelse.

Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir 5-årig farmasiutdannelse i så fall, har ikke reseptar her jeg bor..

Du som svarte over, er det fortsatt gode arbeidsmuligheter for tiden? Jeg bor litt ute i distriktet. Men kan til nød dra lengre innover mot byen. Virker det som et stressende yrke med tungt ansvar?

Ts

Jobbmuligheter vil jeg si er ganske bra, legger ved noen linker til nettsider hvor du kan undersøke mer. Samtidig er det nok mange flere utlysninger enn hva man kan finne på nett, og slik jeg oppfatter det er det større behov for farmasøyter ute i distriktene enn i byer. Enkelte apotekkjeder utlyser stillinger i utlandet så behov er det. Nå har jeg hørt at farmasimasterutdanninger legges om til 3+2 modell (3 år bachelor + 2 år master), men mer vet jeg ikke. Litt vanskelig å svare på om yrket er stressende, man må ta seg god tid for hver reseptkunde. Ellers har jeg hørt at sesonger som jul kan være litt stressende pga kampanje i apoteker samt fridager som tvinger folk til å hente ut resepter i forkant og dermed litt folksomt i apotek.

https://yes.jucan.no/jucan/jobsearch.aspx?FromLandingPage=1 velg: fagfelt, helse og sosial, farmasi.

https://apotek1.attract.reachmee.com/jobs

Facebookside: Farmasi - ledige stillinger

16 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting jeg også tenkte på når jeg skrev faglig fordypning, var gjennom utdannelsen. Man blir jo en spesialist gjennom å ta den, da det er en mer spesifikk utdannelse. Sykepleien var meget sprikende og mangelfull i sitt faglige oppsett, spør du meg, og vi var mange som satte spørsmålstegn ved det vi egentlig hadde lært etter ferdig utdannelse. Og hva blir man egentlig en spesialist på- omsorg, medisinsk pleie? Det var vel ikke det jeg egentlig hadde sett for. Vil tro at farmasi er en mye mer grundig utdannelse.

Ts

Faglig fordypning kan jeg love deg det er, 1. året er veldig grunnleggende med kjemi, biologi og fysiologi osv. hos meg. 2. året blir mer spesifikt med legemiddelkjemi og den slags. 3. året blir en videreføring av dette samt bacheloroppgave og praksisperiode. Men dette gjelder som sagt hos meg på bachelornivå, og alle institutter vil ha sin egen retningsvei.

farmasistudent

Anonymkode: 2fe17...998

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ok, da skjønner jeg bedre hva du mente. Farmasi (master) gir nok helt sikkert en helt annen grad av faglig fordypning enn sykepleie gjør. Men som sagt - det finnes mange mastere som kan være aktuell for deg som sykepleier og som kan gi tilsvarende faglige fordypning men med to års studier, ikke fem. Jeg ville i alle fall sjekket ut det nøye først. Tre års tapt inntekt er lett langt over en million kroner + tapt pensjon i tillegg, det er viktig å ta med i  beregningen. Lønn er ikke alt, men det er nå engang lønn man betaler regningene med. 

Kjenner du noen farmasøyter? Helst noen som jobber i området der du bor? Viktig å få en oversikt over jobbmulighetene, særlig hvis du ikke er flyttbar etter endt utdannelse. Det vil være langt færre tilgjengelige stillinger som farmasøyt enn som sykepleier. Det vil rett og slett være færre stillinger du er kvalifisert til, og da er det greit å vite litt om konkurransen/arbeidsmarkedet. Også for å høre mer om arbeidshverdagen faltisk er slik du ser den for deg. 

Det er nok også mye kvelds- og lørdagsjobbing også som farmasøyt.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da skjønner jeg bedre hva du mente. Farmasi (master) gir nok helt sikkert en helt annen grad av faglig fordypning enn sykepleie gjør. Men som sagt - det finnes mange mastere som kan være aktuell for deg som sykepleier og som kan gi tilsvarende faglige fordypning men med to års studier, ikke fem. Jeg ville i alle fall sjekket ut det nøye først. Tre års tapt inntekt er lett langt over en million kroner + tapt pensjon i tillegg, det er viktig å ta med i  beregningen. Lønn er ikke alt, men det er nå engang lønn man betaler regningene med. 

Kjenner du noen farmasøyter? Helst noen som jobber i området der du bor? Viktig å få en oversikt over jobbmulighetene, særlig hvis du ikke er flyttbar etter endt utdannelse. Det vil være langt færre tilgjengelige stillinger som farmasøyt enn som sykepleier. Det vil rett og slett være færre stillinger du er kvalifisert til, og da er det greit å vite litt om konkurransen/arbeidsmarkedet. Også for å høre mer om arbeidshverdagen faltisk er slik du ser den for deg. 

Det er nok også mye kvelds- og lørdagsjobbing også som farmasøyt.

Er det noen spesielle mastere du tenker på? Jeg vet ikke om noen der man faktisk er sikret en (bedre) jobb etterpå, som ikke innebærer direkte pleie- og omsorg med full turnus. Det eneste er kanskje helsesøster, men det kommer jeg ikke inn på, pluss det er veldig vanskelig å få jobb. Jeg ser de har mastere ved universitetet som jeg kan søke på, men er usikker på om jobbmulighetene blir så mye bedre..? Ellers så vet jeg jo at farmasøyter med mastergrad tjener ganske godt, selv om det er noe lørdags og kveldsjobbing. Ja jeg vet jeg vil tape penger, men føler jeg allerede gjør det da jeg per dags dato ikke jobber som sykepleier likevel :/ Men jeg ser poenget ditt absolutt. Det er vanskelig dette her.

Skrevet

Må legge til at jeg uansett må ta 3 kjemi (3 klasse) for å komme inn på studiet, så da vil jeg jo få en liten pekepinn på om jeg tar meg vann over hodet..

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen spesielle mastere du tenker på? Jeg vet ikke om noen der man faktisk er sikret en (bedre) jobb etterpå, som ikke innebærer direkte pleie- og omsorg med full turnus. Det eneste er kanskje helsesøster, men det kommer jeg ikke inn på, pluss det er veldig vanskelig å få jobb. Jeg ser de har mastere ved universitetet som jeg kan søke på, men er usikker på om jobbmulighetene blir så mye bedre..? Ellers så vet jeg jo at farmasøyter med mastergrad tjener ganske godt, selv om det er noe lørdags og kveldsjobbing. Ja jeg vet jeg vil tape penger, men føler jeg allerede gjør det da jeg per dags dato ikke jobber som sykepleier likevel :/ Men jeg ser poenget ditt absolutt. Det er vanskelig dette her.

For å være sikret jobb må du nok gå en av de mer pleierettede masterene innen sykepleie, men det finnes andre muligheter. Folkehelse, for eksempel, det er mulig å gå videre med ph.d etterpå hvis du ønsker (og er dyktig). Men lønna er sikkert dårligere enn farmasøyt, i alle fall mens man er stipendiat. Eller noe innen ledelse, hvis du kunne tenke deg å jobbe med det. Det er godt mulig du kvalifiserer til flere masterprogrammer enn du kanskje tror. 

Uansett, ikke lett, det er dyrt å studere hvis man regner med tapt inntekt. Men du må i alle fall sjekke jobbmulighetene godt før du begynner på et femårig studium! Men at man skal være «sikret» en 100% stilling med gode lønnsvilkår som nyutdannet, det må man nok bare innse er ganske uvanlig innen de fleste bransjer for tiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...