AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Min mamma kjøpte en bil for meg, eller hun står ansvarlig, men det er jeg som betaler og i over 6 mnd har jeg betalt punktelig. I dag kom de plutselig på døra og skulle hente denne bilen, da mamma uten å varsle meg har slått seg konkurs, hun drev firma. Så da står jeg der da. Og nei jeg kan ikke ta opp lån selv. Irriterende, men syntes det er rart når jeg står som innbetaler. Men men Har jeg ingen rettigheter? Anonymkode: a9ff1...638
Fjompen Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Nei, du har ingen rettigheter. Du slipper i det minste styret med salg, omregistrering o.l siden det står på din mor. Om du kun har betalt "vanlig takt" så har verditapet på bilen antagelig vært større enn det du har betalt for den, så du går ut i null eller bedre. 1
Gjest padawan Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Personlig konkurs eller slo hun firmaet konkurs? Jeg regner med det siste men hun har helt sikkert tatt opp lån på bilen via firmaet og da er det firmaets kreditorer som har sørget for at alle aktiva i firmaet tas inn.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, padawan skrev: Personlig konkurs eller slo hun firmaet konkurs? Jeg regner med det siste men hun har helt sikkert tatt opp lån på bilen via firmaet og da er det firmaets kreditorer som har sørget for at alle aktiva i firmaet tas inn. Vil anta at moren drev et EMK slik at det nødvendigvis ikke er opptatt lån med sikkerhet i bilen. Anonymkode: 936f3...338
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Dette er et komplisert juridisk spørsmål som kan berøre mange rettsområder. Man skal ha god kjennskap til dynamisk tingsrett, kjøpsrett, sameierett og eventuelt konkursrett for å kunne svare på spørsmålet ditt. Derfor bør du ta svarene du får i denne tråden med en klype salt, og heller stille spørsmålet på diskusjon.no, der henger det jurister som har stålkontroll på dette. Anonymkode: 8adfd...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 Nei du har ingen rettigheter. Det blir som at du er kausjonist for noen, dersom de ikke betaler faller det på deg, selv om det er de som har betalt hele veien (helt til de sluttet). Anonymkode: 95cd4...023 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mamma kjøpte en bil for meg, eller hun står ansvarlig, men det er jeg som betaler og i over 6 mnd har jeg betalt punktelig. I dag kom de plutselig på døra og skulle hente denne bilen, da mamma uten å varsle meg har slått seg konkurs, hun drev firma. Så da står jeg der da. Og nei jeg kan ikke ta opp lån selv. Irriterende, men syntes det er rart når jeg står som innbetaler. Men men Har jeg ingen rettigheter? Anonymkode: a9ff1...638 Helt normalt når eier er konkurs. Du har ingen rettigheter annet enn å bruke hodet ditt og tenke deg om før du finner lure løsninger. Anonymkode: b7bde...900 1
Fjompen Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt når eier er konkurs. Du har ingen rettigheter annet enn å bruke hodet ditt og tenke deg om før du finner lure løsninger. Anonymkode: b7bde...900 Det er i og for seg ikke dumt å kjøpe/lease bil gjennom firmaer i nær familie, men det forutsetter jo en del bedre kommunikasjon enn at partner "plutselig og uten å varsle" sier seg insolvent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå