AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Hei! Skal søke om ufør etter 7 år på AAP. Blir 26 år i desember, vil jeg automatisk få ung uførtillegget siden jeg er under 26? Og vet noen om man kan få ufør, selvom man fortsatt er i behandling? Går som sagt på AAP, men går til behandling både psykisk og fysisk. Hverken lege eller psykiater mener at jeg vil arbeidsfør etter behandling, men at jeg hvertfall vil klare å fungere sånn nogenlunde, uten alt for mange akutte innleggelser o.l. .. Anonymkode: 24998...ffc
ajarRun Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Jeg kan ikke tenke meg at de slutter å behandle uføre når de blir uføre. De er jo syke...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Om du får ung ufør innvilget kommer an på alvorlighetsgraden. Nav kan være ganske strenge der, selv i klare saker. Du vil nok automatisk bli vurdert for det men jeg ville kanskje ha presisert at det er ung ufør du søker om Anonymkode: 9e3e9...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 Jeg går til samme behandlinger som ufør som på AAP, rett og slett fordi min daglige helse trenger det. Jeg synes det er rart at folk slutter med mye behandling og helsetilbud så fort de blir uføre, de blir jo ikke friske selv om de blir ufør. Anonymkode: 72083...26d 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Skal søke om ufør etter 7 år på AAP. Blir 26 år i desember, vil jeg automatisk få ung uførtillegget siden jeg er under 26? Og vet noen om man kan få ufør, selvom man fortsatt er i behandling? Går som sagt på AAP, men går til behandling både psykisk og fysisk. Hverken lege eller psykiater mener at jeg vil arbeidsfør etter behandling, men at jeg hvertfall vil klare å fungere sånn nogenlunde, uten alt for mange akutte innleggelser o.l. .. Anonymkode: 24998...ffc Etter behandling? Ville tro det var enklere om du fortsatt skal gå i behandlingen. Slutter en behandling, så er en frisk Anonymkode: 6e6c6...dff
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Skal søke om ufør etter 7 år på AAP. Blir 26 år i desember, vil jeg automatisk få ung uførtillegget siden jeg er under 26? Og vet noen om man kan få ufør, selvom man fortsatt er i behandling? Går som sagt på AAP, men går til behandling både psykisk og fysisk. Hverken lege eller psykiater mener at jeg vil arbeidsfør etter behandling, men at jeg hvertfall vil klare å fungere sånn nogenlunde, uten alt for mange akutte innleggelser o.l. .. Anonymkode: 24998...ffc Ung uføretillegget til uføretrygd får du når du både fyller alderskriterinene og diagnosekriteriene for å få tillegget. Alts er det ikke bare alderen din som må passe til paragrafene i lov om Folketrygd men også diagnosen. Har du hatt ung uførtillegg på aap så er det mer sannsynlig at du også får det på uføretrygden din. Har du ikke hatt tillegget på aap så er detmlite sannsynlig at du får tillegget på uføretrygd. Anonymkode: 1b9ac...2cb
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 Du kan spørre inne på NAV spørsmål på Facebook, der fikk jeg gode råd! De som driver det har peiling på NAV, er også advokater som svarer gratisAnonymkode: 557a8...a7b
Gjest making.a.mess Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter behandling? Ville tro det var enklere om du fortsatt skal gå i behandlingen. Slutter en behandling, så er en frisk Anonymkode: 6e6c6...dff Det er hvertfall helt feil. Mange avslutter behandling fordi de ikke liker den, fordi det koster penger, fordi de ikke ser at problemet vil bli bedre. Mange behandlinger er et « vedlikehold». Dette betyr ikke at man er frisk, men at enkelte ting blir man ikke frisk av.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ung uføretillegget til uføretrygd får du når du både fyller alderskriterinene og diagnosekriteriene for å få tillegget. Alts er det ikke bare alderen din som må passe til paragrafene i lov om Folketrygd men også diagnosen. Har du hatt ung uførtillegg på aap så er det mer sannsynlig at du også får det på uføretrygden din. Har du ikke hatt tillegget på aap så er detmlite sannsynlig at du får tillegget på uføretrygd. Anonymkode: 1b9ac...2cb Har aldri søkt om det tillegget tidligere, har heller ikke hatt noe særlig med saksbehandleren min å gjøre, annet enn å fornye aktivitetsplanen som alltid bare er behandling på DPS og sykehuset. Alltid vært for syk til noe arbeidsprøving, prøvde skole, men klarte ikke det heller uten å bli utrolig mye dårligere. Har dog aldri vært noe problem å fornye AAP, selv etter de 4 årene. -TS Anonymkode: 24998...ffc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til samme behandlinger som ufør som på AAP, rett og slett fordi min daglige helse trenger det. Jeg synes det er rart at folk slutter med mye behandling og helsetilbud så fort de blir uføre, de blir jo ikke friske selv om de blir ufør. Anonymkode: 72083...26d Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Har du noe statestikk på dette? Nå finnes det mange typer behandling som har forskjellig virkning, og mål. Noen behandling er livsforlengende, noe behandling er for lindring, noe er forebyggende osv. Hvis det er sånn at noen slutter med behandling etter de har fått ufør er sjansen stor for at behandlingen blir avsluttet fordi den ikke gir det resultatet/virkningen man ønsker, eller man får av avsluttning med utredning både med tanke på det medisinske, og avklaring på arbeidsevne. Det er mange som jobber hardt, og lenge for å bli frisk, og det er mye frem og tilbake med behandling så det er ikke alltid svart hvitt. Tror det er få som slutter på behandling fordi de blir uføretrygdet. Jeg tror det er mer riktig å si at noen avslutter behandling som ikke gir de det utbytte de trenger etter mange år i helsevesen, og NAV-systemet noe uførtrygd blir et svært synlig bevis på. TS når det gjelder ung ufør er det flere ting enn alder som teller. Det finnes en liste over diagnoser NAV ser på alvorlig nok til å få ung uføre tillegget, men den listen er ikke utfyllende i seg selv. Du får søke, og det verste som skjer at du får avslaget på tillegget. Anonymkode: 09cea...e8b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter behandling? Ville tro det var enklere om du fortsatt skal gå i behandlingen. Slutter en behandling, så er en frisk Anonymkode: 6e6c6...dff Skal ikke slutte med behandling, nei, men har sett flere skrive at man må være ferdig i behandling og gått gjennom arbeidsutprøving før eventuell ufør. Jeg har alltid vært for syk til arbeidsprøving.. Anonymkode: 24998...ffc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Har du noe statestikk på dette? Nå finnes det mange typer behandling som har forskjellig virkning, og mål. Noen behandling er livsforlengende, noe behandling er for lindring, noe er forebyggende osv. Hvis det er sånn at noen slutter med behandling etter de har fått ufør er sjansen stor for at behandlingen blir avsluttet fordi den ikke gir det resultatet/virkningen man ønsker, eller man får av avsluttning med utredning både med tanke på det medisinske, og avklaring på arbeidsevne. Det er mange som jobber hardt, og lenge for å bli frisk, og det er mye frem og tilbake med behandling så det er ikke alltid svart hvitt. Tror det er få som slutter på behandling fordi de blir uføretrygdet. Jeg tror det er mer riktig å si at noen avslutter behandling som ikke gir de det utbytte de trenger etter mange år i helsevesen, og NAV-systemet noe uførtrygd blir et svært synlig bevis på. TS når det gjelder ung ufør er det flere ting enn alder som teller. Det finnes en liste over diagnoser NAV ser på alvorlig nok til å få ung uføre tillegget, men den listen er ikke utfyllende i seg selv. Du får søke, og det verste som skjer at du får avslaget på tillegget. Anonymkode: 09cea...e8b Vet du om det finnes noe sted man kan se denne listen? Eller kan man høre med nav? Anonymkode: 24998...ffc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 Alvorlighetskravet til ung ufør er veldig strengt. Man må være såpass syk at det går sterkt utover livet på andre områder enn bare jobb. Jeg hadde hjemmehjelp flere dager i uken og ellers hjelp fra familie til alt av handling og matlaging. Kunne ikke gå noen steder og heller ikke gjøre annet enn å ligge i en seng å skifte TV kanal eller lese/skrive litt på nett, alivel anså ikke NAV meg som syk nok Anonymkode: c2c4e...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det finnes noe sted man kan se denne listen? Eller kan man høre med nav? Anonymkode: 24998...ffc Dette står som tidligere skrvet i tråden i Lov om Folketrygd eventuelt med utfyllende forklaring i forskriften. Slik er det med det meste en lov og utfyllende forklaring i forskriften. Bruk google. Anonymkode: 1b9ac...2cb
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #15 Skrevet 19. februar 2018 Ung ufør er om du ble syk FØR du nådde en viss alder, tror det er noe og 20. Anonymkode: 72083...26d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør er om du ble syk FØR du nådde en viss alder, tror det er noe og 20. Anonymkode: 72083...26d 26. Anonymkode: 9e3e9...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 26. Anonymkode: 9e3e9...6fb Mange takk. Anonymkode: 72083...26d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Skrevet 19. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det finnes noe sted man kan se denne listen? Eller kan man høre med nav? Anonymkode: 24998...ffc Den listen er egentlig ikke så viktig. Siden det er bare en pekepinn, og ikke nødvendigvis at du får ung ufør fordi diagnosen står på listen. Hvis du feks har angst, men på tross av angst har klart å jobbe 100 prosent i mange år så betyr det ikke at du får ung ufør selv om angst kan stå på ung ufør listen. Det som avgjør om du kan få ung ufør handler ikke om diagnose, men alvorlighetsgraden. Altså hele tillegget er til for at de som ikke har hatt noen sjans til å tjene seg opp noe grunnlag før en uføretrygd, fordi man har vært for syk, og man var under 26 år når man begynte å slite. Hvis du har jobbet slik at du kan få laget et grunnlag til uføretrygden så får du ikke ung ufør. Anonymkode: 09cea...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Skrevet 19. februar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør er om du ble syk FØR du nådde en viss alder, tror det er noe og 20. Anonymkode: 72083...26d Og så finnes det unntak, sånn som når man har sjeldne diagnoser for eksempel. Jeg kan få ung ufør selv om jeg blir 30 år om noen måneder, for meg er grensen for ung ufør 36år. Anonymkode: 557a8...a7b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #20 Skrevet 19. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Og så finnes det unntak, sånn som når man har sjeldne diagnoser for eksempel. Jeg kan få ung ufør selv om jeg blir 30 år om noen måneder, for meg er grensen for ung ufør 36år. Anonymkode: 557a8...a7b Du skal ha søkt om UU-tillegg før fylte 36 år, men sykdommen må ha vært alvorlig NOK før 26 år for å få den innvilget. Tillegg er en gode for de som ikke har fått mulighet til å opparbeide seg grunnlag som uføretrygden skal baseres på (og dermed må ha minsteytelsen). Jeg fikk UU-tillegg når jeg var 29, men jeg oppfylte kravene (som er strenge) lenge før jeg ble 26. Man får heller ikke automatisk UU-tillegg selv om man er under 26 når man søker. De gjør også unntak for denne 36 år regelen i enkelte tilfeller. Anonymkode: 58276...c2b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå