Gå til innhold

1-åringen er veldig aktiv i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 1,5 år gammel jente som akkurat har begynt i barnehagen. En stor barnehage med 90 barn. Men de har 2 småbarnsavdelinger med 16 barn i hver, og hun er på en av disse avdelingene.

Hun har funnet seg raskt til rette og det går veldig bra. Når jeg henter henne bruker de ansatte å fortelle litt om hvordan det går, og jeg har litt problemer med å tolke det de sier. De smiler og ler, mens de sier ting som:

«Ja det er en aktiv jente du har»

»Hoho, ja hun er litt av en klatremus. Her er det bare å henge på.» 

«Ja hun frøkna di har en tendens til å være der det skjer.»

»Hun der hun greier seg her i verden.»

»Hoho, ja vi må le av og til. Hun har mye rart fore hun der.»

Det høres ut som de synes hun er travel, men de ler mens de forteller, og da blir jeg usikker. 

Hun er aktiv, ja. Ikke hyperaktiv. Men hun klatrer mye, på alt hun kommer over. Hun kan fint konsentrere seg lenge om en bok eller en leke, så det er ingen slike utfordringer. Men hun liker godt å klatre, og hun er veldig uredd. Hun klatrer rett opp i store sklier og setter utfor om man ikke passer godt på. Hun er kanskje litt FOR modig. Men hva tror dere barnehagepersonalet mener? Synes de hun er travel? Eller synes de bare hun er artig? 

Anonymkode: 0b7a4...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hun har mye energi og er høyt og lavt.

Anonymkode: bf661...614

• Liker 12
Skrevet

Hun er aktiv, gjør mye rart osv. Det er da ikke noe negativt med det. Hvorfor overtolke alt folk sier? 

Anonymkode: 5fd3f...488

• Liker 25
Skrevet

De mener at du har en aktiv jente med mye energi. Ikke overtolk alt som blir sagt.

• Liker 20
Skrevet

Høres ut som det de sier om barnet ditt er utelukkende positivt. Hun høres jo bare helt skjønn ut :) Det skal være litt futt i de små!

• Liker 5
Gjest ricecrispies
Skrevet

Hun er aktiv og morsom,smil med neste gang ;) 

Skrevet

Som barnehagelærer selv så ser jeg ikke noe negativt i disse utsagnene. Hun er aktiv og uredd, sosial og trygg i barnehagen. Slik tolker jeg det. 

Anonymkode: 4c025...b28

• Liker 11
Skrevet

Som å høre de snakke om min gutt i den alderen😂 han hadde så og si ikke ro i kroppen, høyt og lavt som jenta di og de sa akkurat det samme når jeg henta han. Folk kommenterte det på privaten også. Nå er han litt eldre og har roet seg litt mer. Det er normalt at noen barn er sånn tror jeg. De roer seg etterhvert.

Skrevet

Gi de 2 år så vil de ha henne til PPT og BUP for utredning. Når alle de ansatte kommenterer hvor aktiv hun er og dette er noe som blir kommentert jevnlig så er det der det ender opp til slutt.

Anonymkode: 23e7d...e13

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi de 2 år så vil de ha henne til PPT og BUP for utredning. Når alle de ansatte kommenterer hvor aktiv hun er og dette er noe som blir kommentert jevnlig så er det der det ender opp til slutt.

Anonymkode: 23e7d...e13

Haha, what

Syns kommentarene vitner om engasjerte og observante ansatte, som får med seg hva barnet til TS gjør. Barn skal være aktive, noe annet ville vært foruroligende...

Anonymkode: 23b2a...dc5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også ei sånn ei. Hun er høyt og lavt, overalt hele tiden og vil være med på alt som er moro. Skjer det ikke noe så finner hun på noe :ler: hun er aktiv, trygg og koser seg MAKS i barnehagen. Hadde ikke tolket det barnehagen sier som noe negativt i det hele tatt.

Skrevet

TS her. Takk for mange fine svar :) Hun er som mange sier, aktiv og veldig trygg. Satser på de ansatte mente det som en positiv ting da :) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for mange fine svar :) Hun er som mange sier, aktiv og veldig trygg. Satser på de ansatte mente det som en positiv ting da :) 

Hvis de hadde ment det negativt hadde de sagt i fra om det. De har ansvaret for å følge opp barna. :)

Anonymkode: f2345...faf

Skrevet

Som mor og barnehagelærer ville jeg spurt om hun klarer å roe seg ned med en aktivitet? Klarer hun å holde på med en lek en liten stund? Eller farer hun mellom aktivitet til aktivitet? Får hun lov til å stadig veksle mellom aktiviteter? Hva gjør i såfall personalet for å få henne til å holde fokus på en ting en stund? Har de smågrupper? Deler de seg noe på avdelingen? (noen går ut, noen på formingsrommet, noen i dukkekroken osv).

Mener absolutt ikke at det er noe med jenta di, det høres veldig normalt ut :) Men det stiller litt krav til personalet, for barn med mye fart i bena må få litt hjelp til å roe seg ned med noe, hvor lenge er jo avhengig av alderen. De må ikke få flakse rundt fra ting til ting :) 

Anonymkode: dd6f8...fc7

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mor og barnehagelærer ville jeg spurt om hun klarer å roe seg ned med en aktivitet? Klarer hun å holde på med en lek en liten stund? Eller farer hun mellom aktivitet til aktivitet? Får hun lov til å stadig veksle mellom aktiviteter? Hva gjør i såfall personalet for å få henne til å holde fokus på en ting en stund? Har de smågrupper? Deler de seg noe på avdelingen? (noen går ut, noen på formingsrommet, noen i dukkekroken osv).

Mener absolutt ikke at det er noe med jenta di, det høres veldig normalt ut :) Men det stiller litt krav til personalet, for barn med mye fart i bena må få litt hjelp til å roe seg ned med noe, hvor lenge er jo avhengig av alderen. De må ikke få flakse rundt fra ting til ting :) 

En normal 1 åring flakser fra leke til leke. Helt normalt 👍

Anonymkode: 0aa2b...ec3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En normal 1 åring flakser fra leke til leke. Helt normalt 👍

Anonymkode: 0aa2b...ec3

Inntil en viss grad ja, men en 1-åring som ikke finner ro i noen aktivitet kan trenge litt hjelp til det gjennom feks å dele barnegruppa i mindre grupper. Når man er 1 år er gjerne ei gruppe på 3 barn bedre enn ei gruppe med 15 barn. Så om dette barnet bare flakser rundt er det de voksnes ansvar å tilrettelegge, for det er jo normalt for en 1-åring, men det betyr jo ikke at man ikke skal tilrettelegge for at barna får ro til å konsentrere seg om en ting :) 

• Liker 3
Skrevet

Det høres litt ut som vår datter. Hun har alltid hatt en ønske om å komme seg opp i verden, så hun hadde knapt lært å stå før hun skulle høyere. Under en samtale fortalte pedleder at de gjorde sitt beste for å trygge rommet slik at hun ikke skader seg når hun ramler ned, for å hindre henne i å klatre var verken mulig eller ønskelig. Klatring er en viktig form for fysisk utfoldelse, og inaktivitet er farligere enn en brukken arm eller en kul i panna.

Det var en prøvelse en stund, men hun lærte seg å ikke falle før hun skadet seg. Nå er hun ei veldig aktiv jente, og til høsten når hun begynner på skolen skal hun få starte på klatring. I tillegg har det vist seg at hun har astma, noe som har gjort det ubehagelig for henne å springe. Jeg er derfor ekstra takknemlig for at barnehagen har latt henne klatre så mye, for ellers ville hun ikke vært i så god form som hun er.

Anonymkode: 64077...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...