Gå til innhold

Ivf og alternative behandlinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vi skal begynne med ivf-behandling og selvsagt er barneønsket stort som alle andre som må gjennom denne prosessen. 

Det jeg lurer på er om noen har prøvd noen alternative behandlinger i tillegg til ivf? Tenker da på akupunktur, soneterapi, homøopati eller noe sånt. Dere forstår hvor jeg vil hen :)

Tanker og erfaringer? Jeg forstår at det ikke kan gå for alle og mange ikke tror på det. Men er det verdt et forsøk? 

Anonymkode: 59b17...e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortkastede penger. Spar heller pengene til ivf-forsøkene (dere får tre gratis, men om det ikke klaffer på de tre, er det greit å ha penger til å gå privatveien). 

Anonymkode: bb874...435

• Liker 4
Skrevet

Ja vi har spart opp midler til eventuell videre behandling hos private hvis dette ikke går. Jeg leste bare en plass at alternative behandlinger kan hjelpe hvis du prøver å bli gravid (tror det var kk eller et annet kjent blad). :)

Ts

Skrevet

Tips til kildekritikk: Ikke bruk KK eller andre kvinneblader når du skal vurdere medisinske behandlinger.

Akkupunktur: Nei. Mange prøver dette, men det finnes ingen resultater som tyder på at det virker.

Homøopati: Nei. Virker på absolutt ingenting, det er tidenes kvakksalveri basert på magi og påstanden om at vann kan "huske".

Soneterapi: Nei. Dyr placebo.

Anekdoter fra folk som "føler det hjalp" eller som kan rapportere om at "jeg ble endelig gravid etter å ha prøvd xxx" er lite verdt i denne sammenhengen; alle gode studier og metastudier tilsier at det ikke har noen effekt.

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, miore skrev:

Tips til kildekritikk: Ikke bruk KK eller andre kvinneblader når du skal vurdere medisinske behandlinger.

Akkupunktur: Nei. Mange prøver dette, men det finnes ingen resultater som tyder på at det virker.

Homøopati: Nei. Virker på absolutt ingenting, det er tidenes kvakksalveri basert på magi og påstanden om at vann kan "huske".

Soneterapi: Nei. Dyr placebo.

Anekdoter fra folk som "føler det hjalp" eller som kan rapportere om at "jeg ble endelig gravid etter å ha prøvd xxx" er lite verdt i denne sammenhengen; alle gode studier og metastudier tilsier at det ikke har noen effekt.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Ikke kast bort penger på kvakksalvere! Det er dyrt nok som det er.

i tillegg bør du være veldig klar over at det er en rekke av disse vitaminene og tullet de anbefaler deg å ta, som kan virke direkte negativt inn på de medikamentene du benytter for ivf

Bruk heller tiden på å lese deg opp på nyeste forskning, rettigheter og å finne de beste klinikkene (unngå norske sier bare jeg) og ta vare på parforholdet slik at dere kommer ut i andre enden med kjærligheten i behold ❤️

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Ikke kast bort penger på kvakksalvere! Det er dyrt nok som det er.

i tillegg bør du være veldig klar over at det er en rekke av disse vitaminene og tullet de anbefaler deg å ta, som kan virke direkte negativt inn på de medikamentene du benytter for ivf

Bruk heller tiden på å lese deg opp på nyeste forskning, rettigheter og å finne de beste klinikkene (unngå norske sier bare jeg) og ta vare på parforholdet slik at dere kommer ut i andre enden med kjærligheten i behold ❤️

Takk for svar :) 

Jeg skal legge det fra meg og kun fokusere på ivf-behandlingen. Blir en spennende tid. Kjenner jeg har så store forhåpninger, som alle andre som er/har vert i min situasjon. Vi tror det skal gå på første innsett. Men jeg vet at det ikke alltid er så enkelt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her tok det 9 runder før spiren satt, så tenk at 1. Forsøk er steg en opp i stigen 😉 

tenk også nøye igjennom hvor mange som skal vite at dere prøver. Støtten du får på forsøk 1 og to blir fort mas på forsøk 4 eller 5.... 

masse lykke til iallefall! Det er verdt det 😘

Endret av Rullerusk
Skrevet

Spar heller pengene.  Ivf er ikke gratis, det er egenandel på medisinene du trenger, den er vel på 16.000 nå. Ta folat, og lev normalt. 

Hilsen en med to ivf-barn 😚

Skrevet

I stedet for alternative behandlinger hadde jeg heller unnet meg noe avslappende som f.eks en massasje før innsett slik jeg kanskje hadde vært mindre stresset :)

Skrevet

Takk for fine svar alle sammen :)

Trist at det måtte gå så langt som 9 forsøk for å få det til, men samtidig så viser det at vi ikke må gi opp så lett! :hug:

Spa høres egentlig ganske herlig ut. Er ganske spent og stresset så kanskje det hadde vert ganske lurt for å få mer ro før innsett :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet

Gynekologen min oppfordret meg til å IKKE skippe den ene glasset med rødvin :P

Neida, men selv om jeg støtter det ovennenvte her så vil jeg gå till andre veien å si at hva enn man har lyst til å prøve er helt innafor sålenge det ikke skaper mer stress/forventninger og ikkeheller innvirker negativt på prosessen.

Om noen føler seg mer rolige av akupunktur så er det like fint som en massasje, eller å bruke penger på hvaenn annet. 

Og om man har tenkt å få flere barn så er det ikke bare egnandelen lengre, men også søskenforsøket som koster privat. Men det er jo om man ønsker flere på sikt - og da ville jeg heller spart pengene selv. 

Men jeg har vurdert akupunktur selv bare for avslapningens - og «placeboeffektens del».Jeg vet jo det ikke virker, men jeg har troa på å fake ut till you make it om det gjør hverdagen bedre. Sålenge det ikke skader. 

Anonymkode: 61b14...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...