AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 En sommerdag måler vi temperaturen i en innsjø. Temperaturen i grader celsius x meter ned i vannet er gitt ved funksjonen f(x) = 0,0033x^3 – 0,10x^2 + 20,0 Dette gjelder for x-verdier mellom 0 og 20. Tegn grafen på et digitalt verktøy, og finn a) temperaturen 13,2 meter ned i vannet b) hvor langt ned i vannet temperaturen er 11,3 C. Jeg skjønner alt, bortsett fra at jeg ikke vet hva jeg skal skrive på x-aksen og y-aksen. Blir så fryktelig forvirret. Skal det stå "Temperatur celsius" i x-aksen eller i y-aksen? Hvordan akse skal jeg skrive "antall meter ned" feks? Anonymkode: 59f07...517
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Verdien x skal stå på x-aksen, verdien f(x) på y-aksen. Anonymkode: 4eb54...c7e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Verdien x skal stå på x-aksen, verdien f(x) på y-aksen. Anonymkode: 4eb54...c7e Så på x-aksen skriver jeg grader celsius og på y-aksen skriver jeg antall meter ned, f(x)? Anonymkode: 59f07...517 1
Kruset Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 Dette er gitt i oppgaven. X meter betyr at variabelen x er antall meter ned i vannet. Altså skal meter på x-aksen. F(x) er temperaturen i vannet, altså skal temperaturen stå på y-aksen. Jeg ville benevnet slik: y: temperatur i °C, x: dybde i meter. X-verdien (variabelen) skal alltid stå på x-aksen, f(x) på y-aksen.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, Kruset skrev: Dette er gitt i oppgaven. X meter betyr at variabelen x er antall meter ned i vannet. Altså skal meter på x-aksen. F(x) er temperaturen i vannet, altså skal temperaturen stå på y-aksen. Jeg ville benevnet slik: y: temperatur i °C, x: dybde i meter. X-verdien (variabelen) skal alltid stå på x-aksen, f(x) på y-aksen. Tusen takk! Anonymkode: 59f07...517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå