Heidipia:) Skrevet 13. februar 2005 #1 Skrevet 13. februar 2005 Er en ting jeg lurer veldig på, skal til gran canaria nå i mars. Går på en del medisiner som:migrenemedin,astmamedisn,medisiner for nakken og div allergimedisin..hmm høres ut som det apoteket men men det jeg lurer på er iallefall om en må ha med noe bekreftelse fra lege på disse medisinene?noen som har peil?
liv Skrevet 13. februar 2005 #3 Skrevet 13. februar 2005 Det kan være lurt å ta en telefon til legen for sikkerhetskyld, for noen land krever attestering fra lege for innføreing av visse medisiner..
Murf Skrevet 13. februar 2005 #4 Skrevet 13. februar 2005 du kan få apoteket/legen til å fylle ut et "to whom it may concern" brev. om at dette er dine medisiner. Disse typene medisiner er ikke problem i tollen, men det er lurt å ha dem i orginaleskene, for der står virkestoffnavnet på esken. Der står jo også navnet ditt, og legens navn, slik at det synes at det er skaffet på lovlig måte. Å ha tabletter løst i vesken er å be om trøbbel. tollvesnet kan da ringe et lokalt apotek og få bekreftet at det er vanlige medisiner, og at du ikke smugler noe. Murf
ivanka Skrevet 21. februar 2005 #5 Skrevet 21. februar 2005 ha med resept, kopi av resept, la alt ligge i originalpakning med ditt og legens navn på. hvis noen av medisinene dine er sterke smertestillende er det lurt med attest.
Gjest gjestekimmi Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 fikk selv beskjed om at legene ikke gjorde dette lenger, men apotekene. det jeg lurer på så er da om hvordan dette er med vanlig smertestillende? vi reiser med tre små, så jeg vil jo ha med litt småsnaks tilfelle noen blir dårlige..... noen som vet?
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 Jeg har også migrene og astma. jeg har fått en slags lege-erklæring fra min lege på både norsk og engelsk. Har hatt denne med på reise til utlandet sammen med medisiner de siste fem årene. Dette har hjulpet stort, spesielt på reise til Sør-Amerika og til Spania. Om man blir stoppet på flyplassen (noe jeg nesten alltid blir:(, er det veldig greit å kunne forklare hvorfor man har med seg så mye medikamenter.
Gjest Koriander ikke innlogget Skrevet 27. februar 2005 #8 Skrevet 27. februar 2005 Dersom du har med endel sterke smertestillende osv. bør du ha med Schengen-attest når du reiser innen EU. Dette får du på apoteket. Ikke gå siste dagen før du skal reise Det står mer om Schengen-attest og hvilke preparater det gjelder for på http://www.legemiddelverket.no/nyheter/sch...en/schengen.htm For andre legemidler er det nok å kunne sannsynliggjøre at medisinene er lovlig kjøpt. Dette gjøres enklest ved å ta med originalemballasjen inkl. apoteketikett. Alternativt kan apoteket eller legen skrive ut et "to whom it may concern"-skriv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå