Gå til innhold

Grensesetting og konsekvenser - forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere andre som konsekvenser når det gjelder grensesetting?

Det gjelder et barn på 9 år som er nr. 2 av tre tette søsken. 

Barnet føler seg lett uelsket når det vanker kjeft, så kjeft/straff er ingen god løsning. Og det må tas hensyn til søsken som ofte kan bli utsatt for ganske stygg munn og slåing etc. - så konsekvenser må det jo vanke. Barnet er dårlig til å ta ansvar for negative handlinger og skylder lett på andre - men er veldig flink til å snakke om følelser i fredstid.

Jeg er håpløst inkonsekvent og kan lett i kampens hete komme med dustete trusler som jeg selvsagt ikke klarer å overholde :P. Ikke gi meg masse hat og tyn for dette - jeg vil gjerne høre hva andre familier gjør med barn i tilsvarende alder, og hva slags grensesettingsstrategier som funker for andre - kanskje jeg kan få tips og inspirasjon! 
På forhånd takk!

Anonymkode: bba79...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du vet du er håpløst inkonsekvent så har du svar på spørsmålet ditt.

Endret av duplexx
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, duplexx said:

Hvis du vet du er håpløst inkonsekvent så har du svar på spørsmålet ditt.

Nja, egentlig ikke - for det hjelper ikke om jeg er konsekvent hvis jeg velger dårlige/uhensiktsmessige strategier og konsekvenser som jeg fastholder. Kunne gjerne tenkt meg noen konstruktive innspill, da ;)

Anonymkode: bba79...f98

• Liker 2
Skrevet

cos kurs. 

Anonymkode: 914e1...94e

• Liker 1
Skrevet

Har barn på 8 år. Prøver å være flink med konsekvenser som er nært knyttet mot den oppførselen vi vil ha vekk. Og så snakker vi med henne når ting har roet seg, forteller hvorfor vi ikke liker den oppførselen og hvilke konsekvenser oppførselen får og kan få. Ofte later hun som hun ikke hører etter, men vi ser at hun tar det til seg. Dessuten er tomme trusler forbudt her hjemme, og vi voksne prøver å passe litt på hverandre. Konsekvenser skal være rimelige, begrunnede og gjennomførbare. Vi klarer det ikke alltid, men øvelse gjør mester😊

Anonymkode: 61b48...7cb

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over, snakk med helsesøster på skolen og spør om de har cos kurs i din kommune. 

Skrevet

Har en 7-åring, og sliter litt her også. Jeg er kanskje ikke så konsekvent som jeg trodde og dårlig på å gi "straff" og gir nok litt lett etter🙄

Meldte meg på Cos-kurs, og vil ikke anbefale det, slik de over her gjør. Hele kurset er bygget opp rundt en sirkel med følelser, hvor man til enhver tid skal kunne vite hvor barnet er på sirkelen og hvordan de skal møtes på sine følelser og hva de trenger.

Jeg synes Cos-kurs handler om forebygging, og passer bra for de med småbarn. Verre for oss med eldre barn, hvor "uhellet allerede er ute", og trenger konkret hjelp. Eneste jeg fikk ut av kurset, var at jeg gikk inn i min egen oppvekst og fikk noen tankevekkere, men vil ikke påstå at jeg gikk ut derfra med noe ny kunnskap.

Jeg har derimot blitt anbefalt PMTO, som er mer en-og-en og ikke kursing, hvor man får mer konkret veiledning til det man sliter med, samt oppgaver man kan gjøre sammen med barnet. Håper dette vil hjelpe mer.

Anonymkode: 31255...c64

Skrevet

Sett dere ned med barnet og diskuter dere frem til hvilke regler som skal gjelde for ham, og hvilken straff han får ved første gangs overtredelse osv. Når alle tre er enige signerer dere avtalen. Dersom han f.eks. bryter regel nr. 9 står det i avtalen hvilken straff han vil få, så da er det bare til å gjennomføre den. Det er enklere for både barn og foreldre å forholde seg til noe skriftlig, da er man nødt til å gjennomføre det som står der, i motsetning til når du bare kaster ut trusler i kampens hete som barnet vet aldri vil gjennomføres. 

Anonymkode: b55c6...d63

• Liker 1
Skrevet

Det som er viktig er at konsekvensen henger sammen med det barnet har gjort, og at dere er konsekvent! Det nytter ikke å f.eks. gi mindre TV-tid pga. slåing. Barnet må forstå sammenhengene. Dersom barnet kaster ting rundt i sinne  må han f.eks. rydde før han får gjøre noe annet. Dersom noe blir ødelagt må han "betale" for skaden. Han kan tjene penger ved å gjøre husarbeid han vanligvis ikke gjør (vaske bil e.l.). Alt som ikke ryddes i stuen blir lagt i en boks som settes vekk i en uke e.l. Sett dere gjerne ned og skriv en liste med hvilken konselvens ulik oppgørsel fører til. Man er gjerne ikke så kreativ når man står midt i situasjonen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...