Gå til innhold

Jobb, barn, flytting. Hvordan gjør vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par på snart 30. 

Vi bor sammen i en by. Jeg har full jobb mens samboer går på skole. Samboer er ferdig på skolen i sommer og har fått jobb i nabobyen fra i høst. 

Jeg søker jobb i samme by og vi ønsker å kjøpe oss et hus ser. Samboer må pendle før vi får kjøpt noe og får ikke jeg jobb før vi kjøper  må jeg pendle, ca 50 min hver vei.  Siden samboer ikke er ferdig på skolen og lever på studielån,  må vi vente med å gå i banken til han har begynt i nye jobben? Eller holder det at han har skrevet under på arbeidskontrakt? Dette skal vi høre med banken om, men om noen vet? 

Uansett  vi ønsker oss barn. Vi vil ha kjøpt huset først og så var tanken å begynne prøvingen. Problemet er, meg og jobb! Jeg har søkt en jobb jeg virkelig håper å få, hvordan er det om jeg plutselig/ i verste fall blir gravid 3 mnd etter jeg har begynt i ny jobb? Er det fryktelig dumt? Eller bør jeg bli gravid før ny jobb? Det kan jo ta lang tid før man lykkes, så jeg vim ikke vente for lenge heller.. Hva lønner seg? 

Anonymkode: 742b0...c6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og med tanke på økonomi og penger.. Hvor lenge på samboer ha jobbet for å få permisjon og penger?

Skrevet

Ingen råd å komme med? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et par på snart 30. 

Vi bor sammen i en by. Jeg har full jobb mens samboer går på skole. Samboer er ferdig på skolen i sommer og har fått jobb i nabobyen fra i høst. 

Jeg søker jobb i samme by og vi ønsker å kjøpe oss et hus ser. Samboer må pendle før vi får kjøpt noe og får ikke jeg jobb før vi kjøper  må jeg pendle, ca 50 min hver vei.  Siden samboer ikke er ferdig på skolen og lever på studielån,  må vi vente med å gå i banken til han har begynt i nye jobben? Eller holder det at han har skrevet under på arbeidskontrakt? Dette skal vi høre med banken om, men om noen vet? 

Uansett  vi ønsker oss barn. Vi vil ha kjøpt huset først og så var tanken å begynne prøvingen. Problemet er, meg og jobb! Jeg har søkt en jobb jeg virkelig håper å få, hvordan er det om jeg plutselig/ i verste fall blir gravid 3 mnd etter jeg har begynt i ny jobb? Er det fryktelig dumt? Eller bør jeg bli gravid før ny jobb? Det kan jo ta lang tid før man lykkes, så jeg vim ikke vente for lenge heller.. Hva lønner seg? 

1. Lei en leilighet den første perioden, midt mellom begge jobbene, så det blir lik vei for begge i søkeprosessen..
2. Når du selv har fått jobb på det nye stedet, kan dere søke om lån til kjøp av hus.
3. Vent med barn til jobb og hus er på plass. Ikke populært å bli gravid etter 3 mnd i ny jobb..

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Minlillesky skrev:

1. Lei en leilighet den første perioden, midt mellom begge jobbene, så det blir lik vei for begge i søkeprosessen..
2. Når du selv har fått jobb på det nye stedet, kan dere søke om lån til kjøp av hus.
3. Vent med barn til jobb og hus er på plass. Ikke populært å bli gravid etter 3 mnd i ny jobb..

Men da kan jeg beholde den gamle jobben til etter jeg evt har blitt gravid? Og når man først har fått ny jobb så vil det jo uansett ikke spille noen rolle? 

Skrevet

I en periode med så mange omveltninger er det best å ta en ting av gangen. Søk jobb i den byen dere skal flytte til. 50 minutters pendling er overkommelig for begge i noen måneder. Jeg vet ikke hvordan reglene er i banken, men du bør vente til du har fått ny jobb med å søke om lån og finne bolig. Banken kan sikkert gi bedre råd enn meg her. Når det gjelder barn ville jeg ventet til jobber og hus var på plass. Når dere har kjøpt og flyttet inn kan dere starte prøvingen. Jeg vil tro det er det beste for både økonomi og kropp. Da har du vært en liten stund i den nye jobben før du må ut i permisjon. Jeg kan ikke reglene for permisjon for mannen når han har jobbet så kort, så det må noen andre svare på. Tipper det vil lønne seg for han å jobbe en stund før han går ut i permisjon 

Anonymkode: dda61...a30

Skrevet

Flytt og søk jobb samtidig. Vi kjøpte hus for 2 år siden, og da holdt det at mannen min viste arbeidskontrakt. ( han var også student til vi flytta) Nå vet jeg ikke om det holder. Jeg synes det virker som at det blir vanskeligere og vanskeligere å få lån... da vi flytta var jeg gravid, og det gjorde at det var umulig for meg å få jobb, så om du skal bytte jobb, gjør det før du blir gravid. Men om du skal bli gravid 3 mnd etter ny jobb er ikke det noe problem ift permisjon. Du må ha vært i arbeid i 6 av de siste 10 mnd for å få full opptjening. Men om du har bytta jobb imellom, har ikke det noe å si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...