AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Del Skrevet 19. februar 2018 Min mor og far har snart bryllupsdag og har vært gift i mange år. Min bror og jeg har derfor bestemt oss for å gi en reise (som koster litt) i gave. Broren min er singel, student og har ikke jobb, mens jeg og mannen min har felles økonomi og inntekt på 500-600 000 i året hver. Jeg og broren min ble derfor enige om at han skulle betale 1/4 for gaven, så betaler jeg og mannen min resten. Når jeg snakket om dette med mannen min var han helt uenig og syntes det ble mest rettferdig hvis broren min betaler halvparten, noe jeg mener blir urettferdig siden vi har mye bedre økonomi enn han har. Hvem mener dere har rett her, jeg eller mannen? Er jeg helt på bærtur? Anonymkode: a6924...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 19. februar 2018 #2 Del Skrevet 19. februar 2018 Ingen som har rett eller tar feil her. Jeg synes kompromisset høres ok ut, men jeg kan også forstå uenighet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlikkFlakk Skrevet 19. februar 2018 #3 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg ville også gjort det på den måten du vil. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 19. februar 2018 #4 Del Skrevet 19. februar 2018 Hadde dere begge hatt inntekt hadde jeg vært enig med mannen din, men broren din er student og lever nok temmelig marginalt som det er om han ikke skal ut med halvparten av en større gave. Så her holder jeg med deg. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Del Skrevet 19. februar 2018 Du har rett. Samtidig er nok foreldrene dine så veletablerte selv at det er rart å gi de en så dyr gave. Mine foreldre hadde klikka om min studerende bror hadde brukt så mye penger på de. Anonymkode: 388b3...808 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Del Skrevet 19. februar 2018 Tenker kanskje at det mest naturlige blir at bror betaler 1/3? Dumt å gi en gave man ikke egentlig har råd til, da. Anonymkode: b1828...b61 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg er ikke enig i det. Spleiser man på gave, tar vi halvparten hver. Dere kan jo gjøre det pga situasjonen. Sånn sett om det blir flere spleiselag så vil dere sitte med mesteparten av regningen. Hadde min bror eks 18 og uten jobb, så har jeg strukket meg langt Anonymkode: 10e0d...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #8 Del Skrevet 19. februar 2018 Enig med deg. Men synes også det er en noe spesiell gave å gi når en er student. Anonymkode: 0a86a...b56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg synes egentlig at gaven er for dyr for broren din, han har jo ikke penger til å legge så mye i gaven. Men hvis det hadde vært ok for mannen din så ser jeg ikke problemet. Det er jo litt spesielt å avtale en dyr gave til sine foreldre og ikke ha penger til å betale for den likevel. Anonymkode: 61f6e...b84 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg tenker at uansett hvem som har rett så er man veldig smålig om man krever like mye av en som har en tøff periode økonomisk. Jeg slet også økonomisk en periode. Tilfeldigvis på samme tid bestemte Broren min og jeg oss for å bytte to gjenstander som kostet ca det samme. Men han krevde å få de 200kr i mellomlegg da hans gjenstand kostet mer enn min. Noen år senere vant jeg en større sum penger der jeg delte mye med mine foreldre. Å spandere på broren min som ikke en gang unte meg en 200kr da jeg slet var/ er ikke fristende... Nå når jeg har det bra økonomisk, så faller det meg aldri inn å krangle på småsummer når jeg er glad i og har et godt forhold til noen. Er det alt familie og venner har blitt liksom? Alt skal måles i kroner og ører? At noen snylter eller lurer seg unna er en ting, men å være raus mot familien/ vennene sine iblant synes jeg burde være en selvfølge. Anonymkode: 81ce4...3e1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 19. februar 2018 #11 Del Skrevet 19. februar 2018 Har det noe å si hvem som har rett? Det er du og broren din som skal gi en gave, og dere bestemmer fritt hvordan dere fordeler kostnaden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Del Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at uansett hvem som har rett så er man veldig smålig om man krever like mye av en som har en tøff periode økonomisk. Jeg slet også økonomisk en periode. Tilfeldigvis på samme tid bestemte Broren min og jeg oss for å bytte to gjenstander som kostet ca det samme. Men han krevde å få de 200kr i mellomlegg da hans gjenstand kostet mer enn min. Noen år senere vant jeg en større sum penger der jeg delte mye med mine foreldre. Å spandere på broren min som ikke en gang unte meg en 200kr da jeg slet var/ er ikke fristende... Nå når jeg har det bra økonomisk, så faller det meg aldri inn å krangle på småsummer når jeg er glad i og har et godt forhold til noen. Er det alt familie og venner har blitt liksom? Alt skal måles i kroner og ører? At noen snylter eller lurer seg unna er en ting, men å være raus mot familien/ vennene sine iblant synes jeg burde være en selvfølge. Anonymkode: 81ce4...3e1 Men i ts sitt tilfelle hadde det kanskje vært mer naturlig at ts og mannen ga en gave og broren en annen han hadde råd til. Hvorfor må det gies en gave han ikke har råd til å være med på? Anonymkode: 61f6e...b84 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at uansett hvem som har rett så er man veldig smålig om man krever like mye av en som har en tøff periode økonomisk. Jeg slet også økonomisk en periode. Tilfeldigvis på samme tid bestemte Broren min og jeg oss for å bytte to gjenstander som kostet ca det samme. Men han krevde å få de 200kr i mellomlegg da hans gjenstand kostet mer enn min. Noen år senere vant jeg en større sum penger der jeg delte mye med mine foreldre. Å spandere på broren min som ikke en gang unte meg en 200kr da jeg slet var/ er ikke fristende... Nå når jeg har det bra økonomisk, så faller det meg aldri inn å krangle på småsummer når jeg er glad i og har et godt forhold til noen. Er det alt familie og venner har blitt liksom? Alt skal måles i kroner og ører? At noen snylter eller lurer seg unna er en ting, men å være raus mot familien/ vennene sine iblant synes jeg burde være en selvfølge. Anonymkode: 81ce4...3e1 Enig Brødrene mine kjøpte for noen år siden en reise til foreldrene våres runde dag, noe jeg ikke hadde økonomi å være med på, de spurte aldri om penger, og sa at gavene var fra alle sammen inkluder kone og barn og meg Anonymkode: 17aa8...bc7 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, Viktualia said: Har det noe å si hvem som har rett? Det er du og broren din som skal gi en gave, og dere bestemmer fritt hvordan dere fordeler kostnaden. Enig. Anonymkode: 17aa8...bc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #15 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men i ts sitt tilfelle hadde det kanskje vært mer naturlig at ts og mannen ga en gave og broren en annen han hadde råd til. Hvorfor må det gies en gave han ikke har råd til å være med på? Anonymkode: 61f6e...b84 Det MÅ ikke det. Men sannsynligvis har TS og broren funnet noe de vet vil falle i god smak og har vært villig til å gjøre det på denne måten for å gi en gave de vet vil settes pris på. Jeg regner med dette ikke er noe de gjør flere ganger i året og ser ikke hvorfor det skal være et problem denne ene gangen. De kan alltids gi noe annet, men nå er diskusjonen rundt det hvor rause man skal være med familie og hvor langt man kan strekke seg. Alt etter hva summen er, så hadde jeg personlig bare betalt 2/4 selv og broren og samboeren kunne betale 1/4. Det hadde gått fint for en gang om samboeren skulle være så nøye på¨det. Men skal sies at jeg aldri har hatt en slik problemstilling med samboeren min, og jeg hadde fått et ganske annet syn på han om han var så smålig. Gode forhold til andre mennesker er viktigere for meg enn penger, og jeg kunne ikke hatt en samboer som var mye annerledes. Selvsagt er det viktig å sette grenser når det gjelder snyltere eller de som forsøker utnytte deg, men som sagt, jeg regner ikke med det er tilfelle her Anonymkode: 81ce4...3e1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
galaxy Skrevet 19. februar 2018 #16 Del Skrevet 19. februar 2018 spesielt at du og broren din bare tar avgjørelser uten at mannen er involvert. det er da hans penger også 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 19. februar 2018 #17 Del Skrevet 19. februar 2018 det mest rettferdige er om broren din betaler 1/3 (evnt 1/4) og i tillegg får mannens foreldre eller noen andre i familien hans en like stor gave (som deres andel) ved en passende anledning om ikke alt for lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Del Skrevet 19. februar 2018 Med felles økonomi burde det vært løftet med mannen før du avtalte med bror, såfremt det er snakk om større beløp. Jeg og mannen har en løs regel om at forbruk over 5 000 skal diskuteres med den andre. Det sagt, vi har begge fornuftig forhold til økonomi så setter aldri foten ned når den andre ønsker noe. Så i tilfellet du nevner her ville ikke mannen brydd seg om hvilken løsning jeg valgte. Men han hadde nok likt å bli informert før jeg forpliktet meg økonomisk på våre vegne. Anonymkode: ef898...4c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Del Skrevet 19. februar 2018 4 minutter siden, galaxy skrev: spesielt at du og broren din bare tar avgjørelser uten at mannen er involvert. det er da hans penger også Dette tenker jeg også. Dersom mannen min ønsket å kjøpe en veldig dyr gave til foreldrene sine sammen med broren sin så hadde nok jeg ikke helt gått med på det heller dersom jeg måtte betale en stor del selv også. Synes personlig at veldig dyre gaver ikke er spesielt ok, og blir heller ikke bedre av at alle ikke klarer å betale samme sum hver. Kanskje mannen til TS er lik og ser liten vits i å kjøpe en såpass dyr gave? Jeg ville enten ventet noen år til broren til TS har økonomi nok til å dele kostnadene på 3 eller rett og slett betalt 1/2 av summen selv slik at broren og mannen fikk betale 1/4 hver. Anonymkode: 4ca83...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. februar 2018 #20 Del Skrevet 19. februar 2018 Mannen din har rett. Det er rimelig at du og broren din spleiser 50/50 på gaven til deres foreldre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå