Gå til innhold

Hvor mye koster det i året å ha hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hund har du?

Hva koster den deg i året?

Anonymkode: 613f9...718

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde familiehund. Hadde årlig helsesjekk (pris varierer fra dyrlege til dyrlege), mat (varierer), leker og annet utstyr kjøpte vi sjeldent så i snitt 2-300 i året, husker ikke hva egenandelen var på forsikring, brukte den vel rundt 7 ganger i løpet av hundens levetid. 

Anonymkode: d135d...b0f

Skrevet

Har en golden retriever. Mat, godbiter og tyggeting koster vel kanskje 12000 i året? (Hun får noe å tygge på hver dag og det er mye dyrere enn mat.) Forsikring ca 4800,- i året. Leker og utstyr kanskje 2-3000 pr år. I tillegg kommer veterinærutgifter, men det varierer hvor mye det er (har vært alt fra 700 til 5000 utenom forsikringen). Har også gått endel kurs.

Anonymkode: 6bde8...fdd

• Liker 1
Skrevet

Kommer veldig an på rase, helsestatus  og størrelse.

hadde regnet slik:

vaksiner 500-1000 per år ( avhengig av hvilke som er nødvendige for dere)

forsikring: 450-1200 per år ( noen rader er dyre å forsikre da de har mange helseproblemer) 

Diett: 400-1200 per mnd. (Størrelse)

hundebur til bil, seng, sjampo/balsam, klosssks, bånd og diverse kan man selv velge hvor man bil legge seg i pris. Du får mye fint brukt på ex Finn.no

i tillegg må du ta høyde for hvorvidt det er behov for mye pelsstell. En hund som må klippes hver 3. Mnd er dyrere i drift enn en korthåra hund som du bare tørker av 

Anonymkode: f121f...f17

Skrevet

Om hunden min ikke er syk koster det meg 4000 i forsikring, Råforing 2500 gir også fiske olje og Glucosamin og øyedråper som han trenger ca 3000. Så rundt 10000 fast 800  i helsekontroll hvert år også. Har en beagle.

Anonymkode: f4c41...8b6

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om hunden min ikke er syk koster det meg 4000 i forsikring, Råforing 2500 gir også fiske olje og Glucosamin og øyedråper som han trenger ca 3000. Så rundt 10000 fast 800  i helsekontroll hvert år også. Har en beagle.

Anonymkode: f4c41...8b6

Hunden din får mao ikke fiber overhode...

dyrt også å drive med organisert feilernæring forstår jeg😜

• Liker 1
Skrevet

2220,- kloklipp. 

8000,- forsikring

3720,- fór

4200,- snacks og leker fra en månedlig leverandør. 

2220,- fiskeolje.

6500,- 2xtannrens i året. 

750,- vaksine

5600,- blodprøver i året. 

2700,- for medisiner i året.

Dette er faste utgifter årlig. Innimellom kommer det annet i tillegg. Operasjoner, antibiotika etc. Det er dyrt å ha hund, men det er absolutt verdt det. 

Anonymkode: fcae7...1dd

Skrevet

Har en blandingdhund på nærmere 20 kg.

Jeg betaler 3-4000/året i forsikring og kanskje en tusenlapp i mnd på mat og godbiter. Leker og utstyr er jo sjeldnere utgifter, men de første par årene vil du oppdage mye du trenger, samt kanskje skifte ut ting om du har en voksende valp, så her ville jeg påregnet noen tusenlapper i året. Det første året gikk vi også en del kurs, noe jeg vil anbefale alle, og la vel igjen 7-8000 hos hundeskolen.

Videre veterinærbesøk (kostnad avhenger naturligvis av hundens helse) og vaksiner. Det er også lurt å legge til side penger til eventuelle kennelopphold.

Alt i alt bruker jeg vel nærmere 20 000,- i året på hunden, men er opptatt av at han skal få kvalitetsfôr og er glad i å kjøpe leker.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2220,- kloklipp. 

8000,- forsikring

3720,- fór

4200,- snacks og leker fra en månedlig leverandør. 

2220,- fiskeolje.

6500,- 2xtannrens i året. 

750,- vaksine

5600,- blodprøver i året. 

2700,- for medisiner i året.

Dette er faste utgifter årlig. Innimellom kommer det annet i tillegg. Operasjoner, antibiotika etc. Det er dyrt å ha hund, men det er absolutt verdt det. 

Ikke alle disse utgiftene er nødvendige. Kloklipp kan man gjøre selv, og så lenge man er flink med tannpuss er det ikke nødvendig med tannrens to ganger i året  (avhenger dog veldig av rase).

Så mye medisiner og blodprøver er vel i utgangspunktet heller ikke nødvendig, selv om man naturligvis alltid bør ta høyde for at noe kan skje eller hunden bli syk.

Skrevet

Shetland Sheepdog på 7 kg. 

3500kr  i forsikring. 

1000 kr i vaksiner ol.

1300 kr i Vom og Hundemat, pluss litt tørrfor.

ca 500 kr til fortilskudd.

Så kommer selvfølgelig variable utgifter til veterinær.

Med andre ord ikke en veldig dyr rase.

Skrevet
2 minutter siden, fina skrev:

Ikke alle disse utgiftene er nødvendige. Kloklipp kan man gjøre selv, og så lenge man er flink med tannpuss er det ikke nødvendig med tannrens to ganger i året  (avhenger dog veldig av rase).

Så mye medisiner og blodprøver er vel i utgangspunktet heller ikke nødvendig, selv om man naturligvis alltid bør ta høyde for at noe kan skje eller hunden bli syk.

Hunden min trenger tannrens to ganger i året. Hunden min må ha medisiner hver dag. På grunn av medisinene må hun ta blodprøve 2 ganger i året, for å sjekke at medisinene ikke skader invollende hennes. Hold kjeft om ting du ikke har peiling på!

• Liker 1
Skrevet

Forsikring 300 kr mnd.

Fôr ca 300 kr mnd. 

Godbiter, leker ca 300 kr mnd. 

Vaksiner og helsekontroll ca 1000 årlig. Betydelig mer om det trengs tannrens. 

I tillegg har jeg gått flere kurs til 2500 kr stk. Det var en del innkjøp i begynnelsen (seng, seler, klosaks, kobbel, bur, bilbur... osv). Jeg har puddel, og har brukt omtrent 4000 kr på utstyr til pelsstell. 

Betaler også for pass de gangene jeg skal bort. 

Anonymkode: 6fdc9...7d3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min trenger tannrens to ganger i året. Hunden min må ha medisiner hver dag. På grunn av medisinene må hun ta blodprøve 2 ganger i året, for å sjekke at medisinene ikke skader invollende hennes. Hold kjeft om ting du ikke har peiling på!

Men må den sederes før kloklipp eller kan du klippe selv? Jeg klipte hos vet første gangen for å lære det, har siden klippet selv i mange år. 

Anonymkode: e6c17...354

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss så sint svar! 

Anonymkode: e5974...688

• Liker 1
Skrevet

Liten selskapshund årlige ca kostnader:

Mat: 1200 kr.

Godbiter: 600kr.

Hundefrisør: 2000-4000 kr

Forsikring: 3000kr

Årlig vaksine: 800kr

Kosttilskudd: 1000 kr.

Leker: 400 kr

Diverse utstyr (bånd, sele, bæsjeposer, børste, klosaks, matskåler, refleks, lys, tannbørste, tannkrem, dekken, Line, shampoo, balm mm) kanskje 1000kr.

I tillegg engangskostnader som hundeseng, bur, sele, redningsvest, turskåler, blåse(3000kr)

Veterinærutgifter utenom ved behov (Har vært heldig og bare hatt to tilfeller og det kosta meg ett par tusen) og har også gått litt kurs (Kanskje 10.000kr)

Tannrens, par tusen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må den sederes før kloklipp eller kan du klippe selv? Jeg klipte hos vet første gangen for å lære det, har siden klippet selv i mange år. 

Anonymkode: e6c17...354

Neida, hun sitter på fanget mitt mens de klipper. Hun har blitt veldig flink og tålmodig. Hunden min er omplasseringshund, jeg overtok henne da hun var 4 år gammel. Hun hadde aldri før klipt klørne, blitt vasket, børstet, gått tur med, kost med, hun var livredd alt. Nå har hun bodd hos meg i 10 år, og blitt veldig trygg og glad. Men jeg er ikke så glad i å klippe klørne, selv. Og siden de er veldig flinke på klinikken klipper jeg klørne der. De gjør det mange ganger hver dag, hele uka. 😊

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser kanskje at min kommentar var av generell karakter - jeg uttalte meg på ingen måte om din hund, men ville oppklare for ts at de fleste hunder ikke har alle de utgiftene du lister opp - i tilfelle dette skulle være noe som hindret vedkommende i å skaffe seg hund.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden din får mao ikke fiber overhode...

dyrt også å drive med organisert feilernæring forstår jeg😜

Dyrt å råfore? Jeg gjør også det og det er mye billigere enn tørrfor. Så lenge du vet hva du driver med eller bruker en av råforene som er fullverdige får hunden alt den trenger. Hundens fordøyelsessystem er mye kortere enn vårt og er designet for kjøtt og innvoller. Min har avføring som er helt normal og i mye mindre mengder enn når hun fikk tørrfor, så det viser at det blir tatt opp mye bedre enn tørrforet som har mye korn/mais (+ kanskje grønnsaker) for å fylle opp. Min får litt grønnsaker eller bær i tillegg til foret fordi jeg slanker henne for å fylle opp mer i magen og øke metthetsfølelsen. 

Så råforing er verken dyrt eller organisert feilernæring.

Anonymkode: 6bde8...fdd

• Liker 1
Skrevet

Har godt voksen labrador, og det koster mer enn jeg liker å tenke på...

Anonymkode: 9684e...b0b

Skrevet

Voksen Sharpei

for+Olje 12 000 i året

medisiner ca 5 500 i året

forsikring 3 600 i året

utstyr ca 1000 i året

i tillegg kommer veterinær fra 1500 - 10 000 i året, og evt kennel ved ferie.

verdt det, men han er jaggu dyrere i drift enn ved anskaffelse 😂

Anonymkode: c2bfd...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...