Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 ...har jeg ikke lagd før. Lapskaus lages med at man kaster alt mulig i en gryte og koker det, ikke sant? Skal man ha noen krydder i? Bruker man vann, eller skal det være noen slags suppekraft? Hvilket kjøtt bør man bruke? Jeg har noe lammekjøtt og noe oksekjøtt. Jeg antar man ikke kan bruke begge deler? Hva med kylling? Skal det smør oppi? Hvitløk? Noen som har noen tips til hvordan det blir ekstra godt? Jeg skal lage til 8 personer. Takker på forhånd for alle tips jeg kan få.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Skjær poteter og gulrøtter i terninger. Stek f.eks. koteletter og skjær i terninger (la beina koke med for smak, men fjern dem før servering) Lag ertestuing og ha i (lag den ferdig før du har den i) Lag saus enten fra pose eller av kraft. Lager du den dagen i forveien vil den tykne passe før servering. Lager du samme dag kan du tilsette litt jevning (litt mel i vann) for å få den tykkere. smak til med pepper og salt Anonymkode: d250b...281 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Skjær kjøttet i biter og fres det i gryta med no løk. Hell i vann og buljong. Putt i poteter, gulrøtter, kålrot i biter, purre eller vårløk og smak til med no salt og pepper. Serveres med flattbrød og smør. Anonymkode: 8dc38...180 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 40 minutter siden, Tøytigern skrev: ...har jeg ikke lagd før. Lapskaus lages med at man kaster alt mulig i en gryte og koker det, ikke sant? Skal man ha noen krydder i? Bruker man vann, eller skal det være noen slags suppekraft? Hvilket kjøtt bør man bruke? Jeg har noe lammekjøtt og noe oksekjøtt. Jeg antar man ikke kan bruke begge deler? Hva med kylling? Skal det smør oppi? Hvitløk? Noen som har noen tips til hvordan det blir ekstra godt? Jeg skal lage til 8 personer. Takker på forhånd for alle tips jeg kan få. Lappskaus er man tager hva man haver. Søk i oppskrifter på mat sider eller finn en gammel kokebok. Alt skal i passe s,å biter og i samme gryte. Alle tuper kjøtt og pølser er brukbare, smaken bestemmer. Anonymkode: 50d90...ff6 1
BiancaH96 Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Lapskaus er meget enkelt. Du åpner boksen, heller innholdet i kjelen og skrur på varmen. Easy peasy! 2
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 19. februar 2018 27 minutter siden, BiancaH96 skrev: Lapskaus er meget enkelt. Du åpner boksen, heller innholdet i kjelen og skrur på varmen. Easy peasy! 2
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2018 Da skal jeg forsøke å brune kjøttet. Det hadde jeg ikke tenkt på. Kan jeg ta både lam, okse og kylling sammen? Lurer fortsatt på det med hvitløken. Jeg leste i kokebøker og på nettet, men det står potet, gulrot og kålrot og det er liksom det... Jeg kunne tenkt meg å prøve å krydre litt... Noen råd? Svart pepper og salt ser jeg som selvsagt. Men hva med ingefær? Malt koriander? Karripulver? Eller muskatnøtter og kardemomme? Jeg tenkte at jeg kan bruke de obligatoriske gulrøttene, potetene, kålrøttene og sellerirøttene. Kanskje noe purre... Kan man ta i paprika? Søtpotet? Linser? Jeg har rødløk og hvitløk. Så jeg kan kanskje brune kjøttet med det og litt meierismør?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 4 minutter siden, Tøytigern skrev: Da skal jeg forsøke å brune kjøttet. Det hadde jeg ikke tenkt på. Kan jeg ta både lam, okse og kylling sammen? Lurer fortsatt på det med hvitløken. Jeg leste i kokebøker og på nettet, men det står potet, gulrot og kålrot og det er liksom det... Jeg kunne tenkt meg å prøve å krydre litt... Noen råd? Svart pepper og salt ser jeg som selvsagt. Men hva med ingefær? Malt koriander? Karripulver? Eller muskatnøtter og kardemomme? Jeg tenkte at jeg kan bruke de obligatoriske gulrøttene, potetene, kålrøttene og sellerirøttene. Kanskje noe purre... Kan man ta i paprika? Søtpotet? Linser? Jeg har rødløk og hvitløk. Så jeg kan kanskje brune kjøttet med det og litt meierismør? Tror du selv at det pleier å være hvitløk, karri, koriander og kardemomme i en norsk lapskaus? Du vil jo åpenbart lage curry i stedet, da er det kanskje like greit å bare gjøre det. Lapskaus er traust husmannskost, og består av kjøtt, poteter, rotgrønnsaker, salt og pepper, ofte med utgangspunkt i rester hvor kraft og kjøtt inngår. Hvor smaksrik lapskausen blir avhenger av hvor god kraft man har å lage den av, stort sett. Anonymkode: 6643f...e0c 1
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror du selv at det pleier å være hvitløk, karri, koriander og kardemomme i en norsk lapskaus? Du vil jo åpenbart lage curry i stedet, da er det kanskje like greit å bare gjøre det. Lapskaus er traust husmannskost, og består av kjøtt, poteter, rotgrønnsaker, salt og pepper, ofte med utgangspunkt i rester hvor kraft og kjøtt inngår. Hvor smaksrik lapskausen blir avhenger av hvor god kraft man har å lage den av, stort sett. Anonymkode: 6643f...e0c Hm, jeg vet igrunnen ikke hva som skal oppi der av krydder... Jeg skal servere til noen som har blitt lovet lapskaus. Så da ville jeg forsøke å lage en god en.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 8 minutter siden, Tøytigern skrev: Da skal jeg forsøke å brune kjøttet. Det hadde jeg ikke tenkt på. Kan jeg ta både lam, okse og kylling sammen? Lurer fortsatt på det med hvitløken. Jeg leste i kokebøker og på nettet, men det står potet, gulrot og kålrot og det er liksom det... Jeg kunne tenkt meg å prøve å krydre litt... Noen råd? Svart pepper og salt ser jeg som selvsagt. Men hva med ingefær? Malt koriander? Karripulver? Eller muskatnøtter og kardemomme? Jeg tenkte at jeg kan bruke de obligatoriske gulrøttene, potetene, kålrøttene og sellerirøttene. Kanskje noe purre... Kan man ta i paprika? Søtpotet? Linser? Jeg har rødløk og hvitløk. Så jeg kan kanskje brune kjøttet med det og litt meierismør? gjør det enkelt og gå på coop extra, rema 1000 eller kiwi. kjøp fryst lapskausblanding (bare grønnsakene) 15 kr. Grønnsaksbuljong (vet ikke om det er nødvendig, men jeg bruker det) salt og pepper. Og hiv oppi det kjøttet du vil bruke. Server med flatbrød eller brød med smør. Anonymkode: b4186...9cc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: gjør det enkelt og gå på coop extra, rema 1000 eller kiwi. kjøp fryst lapskausblanding (bare grønnsakene) 15 kr. Grønnsaksbuljong (vet ikke om det er nødvendig, men jeg bruker det) salt og pepper. Og hiv oppi det kjøttet du vil bruke. Server med flatbrød eller brød med smør. Anonymkode: b4186...9cc husk vann, men ikke så mye at det blir suppe... Anonymkode: b4186...9cc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 Tror ikke jeg ville stekt kylling og okse sammen, de trenger forskjellige varme og steketider, og kyllig bør ikke brunes, det bør gjennomstekes. Anonymkode: 727e7...41a
MorTil2 Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 Jeg pleier å kjøpe frossen lapskausblanding som jeg koker opp i litt vann sammen med buljongpulver. Når det har kokt i ca 15 minutter, vil potetene jevne blanding slik at det ikke blir for mye suppe ut av. Så tilsetter jeg middagspølse i terninger, varmer. På tallerken med kruspersille på toppen og flatbrød til Om det blir for rennende, tykner du med maizenamel. Det som evnt blir til overs, pleier jeg å fryse ned i porsjoner. Veldig kjekt å ha på lur når hverdagen blir travel.
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #14 Skrevet 19. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: gjør det enkelt og gå på coop extra, rema 1000 eller kiwi. kjøp fryst lapskausblanding (bare grønnsakene) 15 kr. Grønnsaksbuljong (vet ikke om det er nødvendig, men jeg bruker det) salt og pepper. Og hiv oppi det kjøttet du vil bruke. Server med flatbrød eller brød med smør. Anonymkode: b4186...9cc Jeg har igrunnen kjøpt grønnsakene. Jeg kjøpte også noe som heter pastinakk. Den ligner på en persillerot, men har mildere smak. Jeg har tenkt å begynne å kutte dem opp ganske snart. Jeg har også skrelt alt sammet etter å ha vasket det. Nå koker jeg skrellet fra rotfruktene sammen med bein fra kylling. Jeg tenker det kan bli grei kraft. Jeg har hatt oppi svarte pepperkorn i gryten.
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #15 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke jeg ville stekt kylling og okse sammen, de trenger forskjellige varme og steketider, og kyllig bør ikke brunes, det bør gjennomstekes. Anonymkode: 727e7...41a Oki. Men jeg kan bruke litt av alt?
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, MorTil2 skrev: Jeg pleier å kjøpe frossen lapskausblanding som jeg koker opp i litt vann sammen med buljongpulver. Når det har kokt i ca 15 minutter, vil potetene jevne blanding slik at det ikke blir for mye suppe ut av. Så tilsetter jeg middagspølse i terninger, varmer. På tallerken med kruspersille på toppen og flatbrød til Om det blir for rennende, tykner du med maizenamel. Det som evnt blir til overs, pleier jeg å fryse ned i porsjoner. Veldig kjekt å ha på lur når hverdagen blir travel. Kruspersille er notert.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Oki. Men jeg kan bruke litt av alt? Jeg vet ikke, men i lapskaus så hadde jeg brukt enten storfe eller kylling, altså ikke blandet de, for de er ikke like i smak og jeg vet ikke hvordan det vil bli, men kanskje andre her har gjort det og vet? Stek det i allefall hver for seg slik det skal stekes, kyllingen godt gjennom og storfe så det enda er mørt. Anonymkode: 727e7...41a
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, men i lapskaus så hadde jeg brukt enten storfe eller kylling, altså ikke blandet de, for de er ikke like i smak og jeg vet ikke hvordan det vil bli, men kanskje andre her har gjort det og vet? Stek det i allefall hver for seg slik det skal stekes, kyllingen godt gjennom og storfe så det enda er mørt. Anonymkode: 727e7...41a Da velger jeg å bruke storfe. Jeg har høyrygg av okse. Så kutter jeg ut det andre kjøttet. Så da bruner jeg det litt og lar det koke litt i kraften før jeg tar oppi grønnsakterningene. Høres det greit ut? Har telefonert og bedt min bedre halvdel kjøpe noe godt flatbrød.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Skrevet 19. februar 2018 Når jeg bruker høyrygg av okse så bruner jeg det i panne med smør, koker jeg det kjapt opp før jeg skrur den ned til laaav temperatur og lar den trekke seg mør i noen timer i vann med buljong, minst 2 timer. Så har du alle grønnsakene i en annen gryte, hiver oppi det møre kjøttet, og ca 3/4 deler av kraften kjøttet har mørnet i. Kok opp og la dette små koke på middels/temperatur til grønnsakene er møre. Anonymkode: 727e7...41a 1
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #20 Skrevet 19. februar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg bruker høyrygg av okse så bruner jeg det i panne med smør, koker jeg det kjapt opp før jeg skrur den ned til laaav temperatur og lar den trekke seg mør i noen timer i vann med buljong, minst 2 timer. Så har du alle grønnsakene i en annen gryte, hiver oppi det møre kjøttet, og ca 3/4 deler av kraften kjøttet har mørnet i. Kok opp og la dette små koke på middels/temperatur til grønnsakene er møre. Anonymkode: 727e7...41a Ah. Supert! Takker for framgangsmåte. Kraften min er ferdig, så da går jeg igang med kjøttet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå