Gå til innhold

Hva regnes med på Blogglisten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor skulle jeg oppgradere noe for noen som driver en fagblogg, og forvillet meg etterpå inn på statistikken til blogglisten.no. Antall sidevisninger og unike besøkende som den listen lages ut fra, stemte ikke overens med statistikken fra plattformen det blogges fra. Det er i og for seg en bagatell, men jeg ble nysgjerrig og la inn en ekstern teller på siden. Jeg har fulgt litt med på Blogglisten og tatt notater for å sammenlikne, og i dag så jeg at det konsekvent er omlag 35-40% av de unike treffene som registreres på Blogglisten. Den eksterne telleren matchet den fra bloggplattformen. 

Dette er ikke snakk om en stor blogg med annonsekroner og mye å tape på å fremstå som "mindre" enn den er, så det er sånn sett uviktig. Men jeg lurer da altså på hva som egentlig telles, hvilke tall er det som kommer med? Kun treff fra Norge? Omlag 90% av treffene til den bloggen kom fra Norge, så det kan ikke stemme. Henvisninger fra Blogglisten? Omlag 5% av treffene kom via den listen, så det stemmer heller ikke. 

En annen ting jeg bet meg merke i var at innleggene aldri ble vist på Blogglisten rundt den tiden de ble postet. At det forsvinner for fra forsiden er ikke så rart, det er sikkert flere hundre nye poster i de mest aktive timene, men om man går inn på undergruppen til det fagområdet, så er det langt færre innlegg som skal vises frem. De ble ikke vist der heller, men eldre innlegg kunne man finne om man scrollet langt nok ned. 

Hva er logikken bak tellingen til Blogglisten.no? :) 

Anonymkode: a4558...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...