AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #21 Skrevet 19. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du vet svært lite om gravidkvalme. Selv måtte bpde jeg og en kollega legges inn på sykehus for å få veske, da vi ikke fikk i iss vann engang. Jeg orøvde å nekte og si jeg måtte på jobb, da truet de med å hente meg i ambulanse. Hvorfor var jeg så opptatt av å komme meg på jobb når jeg tydeligvis ikke var i form til det? Vel pga sånne som deg, som klager om man faktisk trenger å sykemeldes. Dine verdier fucker opp både ungdom og voksne idag. Anonymkode: 6aada...2bf Hva jeg vet og ikke vet både i teori og praksis bør du holde deg for god til å spekulere i. Svangerskapskvalme kommer i ulke varianter, like mange ulike varianter som det finnes kvinner til å takle den. Hadde ts lidd av hyperemisis så hadde hun forklart seg på en helt annen måte. Følgelig ville svaret også da blitt ett annet herfra. Anonymkode: 459df...6d9
Vera Vinge Skrevet 19. februar 2018 #22 Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen lever faktisk med kvalme 24/7 uten å være gravide eller i tillegg til å være gravid. Å skulle sette seg ned hjemme med foldede hender å gjøre ingenting løser faktisk ingenting. Når ts problematiserer slik hun gjør med å skulle gå på toalettet for å kaste opp og setter alternativt å gå på bakrommet for å bruke vasken, så viser det situasjonen og tankegangen hennes til fulle. Oppkast skal faktisk ikke i verken vask eller toalett på offentlig sted, av hensyn til andre mennesker. En spypose i form av en enten kjøpt spypose eller en dobbel frysepose er en del av "antrekket" til oss med sykdom og behandling der oppkast kommer flere ganger i døgnet, ukontrollert. Det kan fint ts også ha med seg på jobb. Hun kaster ikke opp mindre eller er mindre kvalm av å være sykemeldt. Anonymkode: 459df...6d9 Det er godt mulig noen må lære seg å leve med kvalme. Men å si at sykmelding ved sterk kvalme og oppkast ikke løser noe, er faktisk feil. Det ene er at ikke alle har en type jobb hvor det passer å kaste opp "når som helst". Hvis man løper av gårde fra kunder eller møter i hui og hast for å kaste opp eller i verste fall rekker verken toalett eller pose, mener jeg det er heller tvilsomt at man bør stå i slike situasjoner, for alles del. Det andre er at hvile faktisk hjelper på kvalme for mange gravide. Både fordi stress kan forverre kvalmen, bil/busskjøring til jobb kan være vanskelig og det å ta igjen evt. tapt nattesøvn kan hjelpe på kvalmen. For min del merket jeg en del til det siste. Jeg var mye våken om natta pga. kvalme og oppkast i den verste perioden, noe som igjen forverret kvalmen på dagtid. Å kunne sove litt på dagen hjalp såpass at jeg fikk i meg litt mat. Og akkurat det er et viktig poeng, som jeg syns du bagatelliserer. Å knapt klare å holde på verken vått eller tørt er ikke bra, og man kan faktisk ende med innleggelse. Så, jeg gjentar, lett kvalme må man tåle, men når det blir mer voldsomt, er jeg fullstendig uenig i at sykmelding ikke kan hjelpe. Og holdninger som dine er veldig vanskelig å håndtere når man er eller har vært sykmeldt pga. kvalme og syns man gjorde alt man kunne for å klare å holde seg i jobb. En annen ting, som jeg syns er verdt å nevne, er dette med reisevei. Jeg er nå i 3. trimester og sliter fortsatt med morgenkvalme og kaster opp i blant, men er i full jobb og det går fint, så lenge jeg får komme litt senere de morgenene hvor kvalmen er verst. Nå vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har kastet opp på vei til jobb og jeg gjør det i blant fortsatt, men det er faktisk en grense for hvor forsvarlig det er også, siden man ikke nødvendigvis kan stoppe nøyaktig hvor som helst. Som bilist har man ikke bare seg selv å tenke på. Så det er flere problemstillinger her som gjør at jeg mener man ikke kan si at alle kvalme gravide bare har å komme seg på jobb. 4
Sandie Skrevet 19. februar 2018 #23 Skrevet 19. februar 2018 Sykmelding kan absolutt være nødvendig om kvalmen er plagsom nok. Skal man stå i en butikk med spyposer bak disken? Alle med erfaring fra den typen yrker skjønner at dette ikke går, og tilrettelegging er ofte ikke mulig når det er snakk om kvalme i kombinasjon med kundeserviceyrker. Ble selv 100% sykmeldt pga kvalme. Jobber i et yrke der jeg står ansikt til ansikt med kunder hele dagen. I tillegg hadde jeg nesten 2 timers reisetid hver vei med kollektivtransport. Måtte ofte gå rett til sengs når jeg kom hjem fra jobb. Kvalmen kom både dag og natt, uten at jeg kunne forutsi når. Både jeg, legen og arbeidsgiver var enige om at det var bedre med sykmelding enn at jeg skulle komme og gå, med den uforutsigbarheten det ville føre med seg for arbeidsgiver. Sykmelding hjalp meg mye fordi jeg fikk litt overskudd tilbake da jeg kunne hvile på dagtid og spise når jeg ville. Det å unngå sult var noe som tok toppen av den verste kvalmen for min del, og det å kunne ta igjen søvnunderskudd. Ta vare på deg selv ts. Du har ingenting igjen for å presse deg på jobb og ihvertfall ikke med en sjef som er slik du beskriver. Det er ikke verdt det. 2
Gjest Graviduke7 Skrevet 19. februar 2018 #24 Skrevet 19. februar 2018 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har fått legetime i morgen, så vi får se hva legen sier Ønsker alle sammen en strålende dag!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #25 Skrevet 19. februar 2018 I 1.trimester løp jeg på do mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvordan greier du deg alene i 6-7 timer alene? Eller kan du snike deg på do på bakrommet å la butikken stå ubevoktet? Anonymkode: 5306d...4b5 1
Gjest Graviduke7 Skrevet 19. februar 2018 #26 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I 1.trimester løp jeg på do mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvordan greier du deg alene i 6-7 timer alene? Eller kan du snike deg på do på bakrommet å la butikken stå ubevoktet? Anonymkode: 5306d...4b5 Jeg må rett og slett holde meg. Har ikke toalett på bakrommet så må bruke sentertoalettene. Kanskje hvis jeg er heldig kan vektere passe på for meg, men er ikke alltid de har tid til dette.. Jeg kan sette opp folk til å komme før, men jeg får ikke lov av sjefen fordi det er «unødvendig bruk av timer» og vi «ikke har råd til det» 😅
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #27 Skrevet 19. februar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Noen lever faktisk med kvalme 24/7 uten å være gravide eller i tillegg til å være gravid. Å skulle sette seg ned hjemme med foldede hender å gjøre ingenting løser faktisk ingenting. Når ts problematiserer slik hun gjør med å skulle gå på toalettet for å kaste opp og setter alternativt å gå på bakrommet for å bruke vasken, så viser det situasjonen og tankegangen hennes til fulle.1) Oppkast skal faktisk ikke i verken vask eller toalett på offentlig sted, av hensyn til andre mennesker. En spypose i form av en enten kjøpt spypose eller en dobbel frysepose er en del av "antrekket" til oss med sykdom og behandling der oppkast kommer flere ganger i døgnet, ukontrollert. Det kan fint ts også ha med seg på jobb. 2) Hun kaster ikke opp mindre eller er mindre kvalm av å være sykemeldt. I hi smakker du om sjefen her har du begynt å snakke om dine ansatte? Kundene er vel heller ikke på bakrommet? Å stå seks timer i jobb uten å ha mulighet til å gå på toalettet er brudd på arbeidsmiljøloven, enten du er ansatt eller sjef. Noen gravide "vil" helst være sykemeldt hele svangerskapet. Andre jobber for å komme seg på jobb, er løsningsorientert og opptatt av å fungere best mulig. Hvor på skalaen ts er er ikke helt enkelt å vurdere, men hun er deffinitivt ikke i øvre skiktet. Igjen, mye av verre kakrakter enn svangerskapskvalme kan komme til å ramme deg i fremtiden. Livets gang kjenner ingen. Å lære seg å,ikke gi opp ved minste motstands vei, er ofte lurt. Anonymkode: 459df...6d9 1) Men i en spypose mens man sitter i kassa og betjener en kunde er helt grei mener du? 2)Dummeste jeg har hørt. Hvile, spising og skjerming var det som hjalp mest for meg. Anonymkode: 9cb18...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #28 Skrevet 19. februar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: I 1.trimester løp jeg på do mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Hvordan greier du deg alene i 6-7 timer alene? Eller kan du snike deg på do på bakrommet å la butikken stå ubevoktet? Anonymkode: 5306d...4b5 For ikke å snakke om i 3. trimester - da var det direkte smertefullt å holde seg. Anonymkode: 9cb18...7bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #29 Skrevet 19. februar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva jeg vet og ikke vet både i teori og praksis bør du holde deg for god til å spekulere i. Svangerskapskvalme kommer i ulke varianter, like mange ulike varianter som det finnes kvinner til å takle den. Hadde ts lidd av hyperemisis så hadde hun forklart seg på en helt annen måte. Følgelig ville svaret også da blitt ett annet herfra. Anonymkode: 459df...6d9 Det er ikke sånn at enten så har man hyperemesis eller så er man så lite kvalm at man må klare alt man klarte før man ble gravid. Veldig mange ligger et sted midt imellom. Anonymkode: 9cb18...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #30 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, Graviduke7 skrev: Jeg må rett og slett holde meg. Har ikke toalett på bakrommet så må bruke sentertoalettene. Kanskje hvis jeg er heldig kan vektere passe på for meg, men er ikke alltid de har tid til dette.. Jeg kan sette opp folk til å komme før, men jeg får ikke lov av sjefen fordi det er «unødvendig bruk av timer» og vi «ikke har råd til det» 😅 Herregud stakkars deg. Jeg er sykepleier og synes det er ille når jeg må holde meg en time eller to. På slutten var det enda verre. Da måtte jeg ha tilrettelegging for å kunne fyke på do fort(blæra var så svak at jeg begynte å lekke om jeg måtte holde meg). Høres ut som en skikkelig sjarmerende sjef du har. Anonymkode: 5306d...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #31 Skrevet 19. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva jeg vet og ikke vet både i teori og praksis bør du holde deg for god til å spekulere i. Svangerskapskvalme kommer i ulke varianter, like mange ulike varianter som det finnes kvinner til å takle den. Hadde ts lidd av hyperemisis så hadde hun forklart seg på en helt annen måte. Følgelig ville svaret også da blitt ett annet herfra. Anonymkode: 459df...6d9 Jeg skjønner godt hvorfor du skriver som anonym, i hvert fall Anonymkode: 973b0...097 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå