Gå til innhold

Sykemelding 1. trimester

Anbefalte innlegg

Gjest Graviduke7
Skrevet

Jeg er i uke 7 nå. Jeg sliter ekstremt mye med kvalme og oppkast. Jeg jobber i butikk, og står 6-7 timer alene i butikken før overlapp hver eneste dag. Sjefen min sier at "det å være gravid er ingen sykdom" og at det forventes at jeg yter mitt fulleste hver enest dag gjennom hele graviditeten. Er det feil av meg å sykemelde meg nå? Det er nesten uutholdelig å stå på jobb med denne kvalmen. 

Hva gjorde dere i 1. trimester?

Skrevet

Det er legen som sykemelder deg, ikke du. Sjefen kan heller ikke bestemme om du blir sykemeldt eller ei. 

Om du føler du sliter, så til legen, og snakk med legen om hva som kan gjøres. Enten det nå er sykemelding (gradert eller ei), eller tilrettelegging på jobben (som at du ikke skal være alene på jobb). 

Om sjefen din er en dritt, ta kontakt med fagforeningen din. Du har rett på tilrettelegging om du ikke klarer jobben din pga graviditetsplager. 

Anonymkode: 9b1c1...efd

• Liker 11
Gjest fruktfest
Skrevet (endret)

Åh, den der er så frustrerende å få slengt i trynet, gikk på skolen da jeg var gravid med første, frisørlinja og hadde da kunder og skulle stå der med blant annet stanken fra permanentvæske, men siden "det å være gravid ikke er noen sykdom" så fikk jeg pent stå der å holde på med det.

Har du forsøkt slike seaband armbånd for kvalme også i svangerskapet? Eller noe ingefær greier? (Har aldri prøvd sistnevnte, men har hørt mange skryte av at det fungerer bra, fåes kjøpt hos apoteket)

Endret av fruktfest
Skrivefeil
Gjest Graviduke7
Skrevet
1 minutt siden, SmileyLovise skrev:

Åh, den der er så frustrerende å få slengt i trynet, gikk på skolen da jeg var gravid med første, frisørlinja og hadde da kunder og skulle stå der med blant annet stanken fra permanentvæske, men siden "det å være gravid ikke er noen sykdom" så fikk jeg pent stå der å holde på med det.

Har du forsøkt slike seaband armbånd for kvalme også i svangerskapet? Eller noe ingefær greier? (Har aldri prøvd sistnevnte, men har hørt mange skryte av at det funger bra, fåes kjøpt hos apoteket)

Jeg går med seaband armbånd nå, men det hjelper ikke på meg dessverre.. Men takk for tips :) 

Skrevet

Legen kan forøvrig hjelpe deg med kvalmestillende medikamenter. Annen tilrettelegging på jobben kan være andre jobbtider (om det er noen tider på døgnet kvalmen er verre for deg enn andre). 

Ellers er tips mot kvalme å spise ofte (jeg ble forferdelig dårlig om jeg ble sulten, og om det gikk for lenge mellom mat), og om du er kvalm om morgenen, spise før du står opp av sengen. 

Sykemelding satt for meg veldig langt inne, så jeg led meg heller gjennom det. 

Forøvrig kan du svare folk som sier at graviditet ikke er en sykdom , med at nei, det er helt riktig, men graviditet har mange bivirkninger som er like ille som sykdom. Spør sjefen på hva han mener forskjellen er på å spy grunnet sykdom, og å spy grunnet hormoner ifbm graviditet. 

Gjest Graviduke7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er legen som sykemelder deg, ikke du. Sjefen kan heller ikke bestemme om du blir sykemeldt eller ei. 

Om du føler du sliter, så til legen, og snakk med legen om hva som kan gjøres. Enten det nå er sykemelding (gradert eller ei), eller tilrettelegging på jobben (som at du ikke skal være alene på jobb). 

Om sjefen din er en dritt, ta kontakt med fagforeningen din. Du har rett på tilrettelegging om du ikke klarer jobben din pga graviditetsplager. 

Da jeg jobber i butikk er det ikke veldig populært å bli sykemeldt. Jeg er daglig leder i butikken, så jeg står alene for å spare timer. Derfor ingen kommer før etter 6-7 timer. Sjefen min går heller ikke med på å sette opp de andre før så jeg slipper å stå så lenge alene.. Hun blir også direkte sur hvis jeg sykemelder meg eller ikke yter mitt beste selvom jeg er dårlig. Kanskje dette er en sak for fagforeningen. 

Skrevet
2 minutter siden, Graviduke7 skrev:

Da jeg jobber i butikk er det ikke veldig populært å bli sykemeldt. Jeg er daglig leder i butikken, så jeg står alene for å spare timer. Derfor ingen kommer før etter 6-7 timer. Sjefen min går heller ikke med på å sette opp de andre før så jeg slipper å stå så lenge alene.. Hun blir også direkte sur hvis jeg sykemelder meg eller ikke yter mitt beste selvom jeg er dårlig. Kanskje dette er en sak for fagforeningen. 

Da får hun bare bli sur, da. (og igjen, det er legen som sykemelder deg, du sykemelder ikke deg selv). Om hun prøver å straffe deg på noe vis for det, har du en god sak, og jeg ville gått rett til fagforeninen med det. 

• Liker 6
Gjest Graviduke7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får hun bare bli sur, da. (og igjen, det er legen som sykemelder deg, du sykemelder ikke deg selv). Om hun prøver å straffe deg på noe vis for det, har du en god sak, og jeg ville gått rett til fagforeninen med det. 

Jeg er klar over at jeg ikke sykemelder meg selv! Legen sa på første legetime at jeg skulle si fra hvis kvalmen ble så ille, så skulle jeg få sykemelding. Takk for svar!

Skrevet

Når du sykemldes, så står det ikke grunn for sykemeldingen i det eksemplaret som arbeidsgiver får. Så strengt tatt trenger ikke sjefen din å vite hvorfor du er sykemeldt.

Håper du finner ut av det, og lykke til videre med svangerskapet :-)

Anonymkode: 103d7...475

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært helt eller delvis sykemeldt nesten hele 1 trimester. Sjefen din har ikke noe med hvorfor du evt. er sykemeldt, og er hun ikke villig til å tilrettelegge hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for en sykemelding. 

Dette er mitt 2. svangerskap, og er det noe jeg har lært fra forrige gang så er det dette:

Ingen, absolutt ingen, kommer til å gi deg en ekstra klapp på skuldra for at du presser deg unødvendig fysisk. Aller minst en sånn sjef som du beskriver. Man har ingenting igjen for å tyne seg selv når kroppen prøver å fortelle deg at du bør hvile. Det eneste du oppnår er å bli mer sliten. Så i dette svangerskapet har jeg hørt på kroppen, og stort sett jobbet 50%. Helt uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: f6582...98b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har samme erfaring som bruker over. Presset meg i jobb gjennom hele første svangerskap, jobbet 100% i barnehage, i en svært travel periode. Jeg var helt ødelagt etter jobb og lå på sofaen/senga resten av dagen til jeg la meg kl 20. Var kvalm til langt over halvveis, og hadde det ikke bra. Har i tillegg en sykdom, som gjorde det ekstra ille. Null sympati fra sjefen. Nå i andre svangerskap har jeg vært sykemeldt fra tidlig i graviditeten pga. kvalme, har ikke et snev av dårlig samvittighet. Klarer nesten ikke å smøre meg en brødskive, så jeg har faktisk ikke noe på jobb å gjøre :P Lytt til kroppen, sier jeg! Kom deg til lege. Sjefen har ikke noe med at du sykemelder deg, han/hun får ikke vite grunnen til sykemeldingen med mindre du sier hvorfor.

Anonymkode: f63e5...c8c

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler med deg, og forstår hvor ille det er å måtte dra på jobb når man er så kvalm og kaster opp. Det er ikke lett når sjefen viser så lite forståelse slik din sjef gjør, men husk at helsen og babyen din kommer først. Bestill time hos legen og sykmeld deg til du blir bedre. God bedring og klem til deg :) 

Anonymkode: a01e5...44d

Skrevet

Jeg ville hatt null dårlig samvittighet med å ta i mot sykemelding fra lege med en sånn drittsjef. Gode sjefer skal tilrettelegge for deg og finne en løsning som virker, med delvis sykemelding, men det høres ikke ut som denne personen er en god sjef. 

Sett deg selv først ut. Ikke noe ålreit å være dårlig rundt kunder. 

Anonymkode: e93b5...d4d

• Liker 1
Skrevet

Uff. Jeg fikk tilrettelegging på jobb fra dag én.  Jeg måtte fortelle at jeg var gravid allerede i uke 5 pga kvalme. Sjefen min sier også at graviditet ikke er en sykdom. For henne betyr det at man jobber som normalt så lenge man ikke har noen plager. 

Min mor har en sånn sjef som nekter tilrettelegging.  Hun har en muskelsykdom som gjør at hun ikke kan stå lenge. Hun jobber også i butikk, og fikk ikke ha stol e.l. å sitte på. Da skrev legen et brev til sjefen hvor det sto om min mors rettigheter, og at hun trengte sittepauser (f.eks. når hun bestiller varer). Han skrev at dersom hun ikle fill tilrettelegging umiddelbart måtte hun sykemeldes. Det dikk fart på sakene! Hør med din lege om han kan gjøre noe lignende.

Anonymkode: d8fbf...a22

Skrevet
1 time siden, Graviduke7 skrev:

Jeg er i uke 7 nå. Jeg sliter ekstremt mye med kvalme og oppkast. Jeg jobber i butikk, og står 6-7 timer alene i butikken før overlapp hver eneste dag. Sjefen min sier at "det å være gravid er ingen sykdom" og at det forventes at jeg yter mitt fulleste hver enest dag gjennom hele graviditeten. Er det feil av meg å sykemelde meg nå? Det er nesten uutholdelig å stå på jobb med denne kvalmen. 

Hva gjorde dere i 1. trimester?

Du sykemelder deg ikke, det er en leges jobb å sykemelde mennesker som ikke er friske nok til å gå på jobb. Når legen har sykemeldt overprøver Nav om legens sykemeldingsdiagnose er i samsvar med lovverket og om du kan være helt eller delvis ute av jobb med din problemstilling. 

Graviditet er vel kjent at ikke er en sykdom men en forbigående tilstand. Skulle alle butikkansatte sykemeldes når de blir gravide så vil dette medføre enorme kostnader for staten og at samfunnet blir ikke fungerende. 

Enkelte gravide på dette forumet er skjøre som persillebader. Du får langt flere utfordringer enn  litt kvalme på jobb når du skal føde og bli mor. Så kom deg på jobb og slutt å klage på bagateller i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 459df...6d9

Annonse
Gjest Graviduke7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sykemelder deg ikke, det er en leges jobb å sykemelde mennesker som ikke er friske nok til å gå på jobb. Når legen har sykemeldt overprøver Nav om legens sykemeldingsdiagnose er i samsvar med lovverket og om du kan være helt eller delvis ute av jobb med din problemstilling. 

Graviditet er vel kjent at ikke er en sykdom men en forbigående tilstand. Skulle alle butikkansatte sykemeldes når de blir gravide så vil dette medføre enorme kostnader for staten og at samfunnet blir ikke fungerende. 

Enkelte gravide på dette forumet er skjøre som persillebader. Du får langt flere utfordringer enn  litt kvalme på jobb når du skal føde og bli mor. Så kom deg på jobb og slutt å klage på bagateller i den store sammenhengen. 

Som jeg skrev over her, jeg er fullt klar over at en ikke sykemelder seg selv. Det tror jeg du også skjønner at jeg vet. Det du refererer til som "litt kvalme" er i denne sammenhengen oppkast opptil hver eneste dag. Tenk deg selv at du skal stå i en butikk uten mulighet til å gå på toalett iløpet av seks timer, hvor skal du gå når du må kaste opp? I vasken på bakrommet... ikke veldig heldig for verken deg, dine ansatte eller kundene som eventuelt er til stede. Gravid eller omgangssyken - kvalmen er nogenlunde den samme, og man kaster opp. Da regner jeg ikke med at du noen gang har vært sengeliggende grunnet omgangssyken/oppkast? Klarer du ikke å holde en god tone eller å la være å rakke ned på alle de skjøre gravide, så trenger du ikke å legge igjen et svar heller. 

Skrevet

ekstrem svangerskapskvalme er faktisk regnet som en sykdom, på lik linje med andre sykdommer som trenger sykemelding. 

Anonymkode: f55dc...9cf

• Liker 2
Skrevet

Kvalme fins jo i alle former, alt fra at man er litt morgenkvalm til at man er kvalm og kaster opp til alle døgnets tider. Og den kan variere i styrke. Lett kvalme og litt oppkast er jo ubehagelig nok, men når man knapt klarer å stå på beina og svetten siler fordi man jobber seg gjennom arbeidsdagen for å unngå eller minimere oppkast, så syns jeg det er helt innafor å snakke med legen om sykmelding. Hvis tilrettelegging er mulig, er det jo fint å prøve det først. Men når noen som en generell regel kommer med påstanden om at graviditet ikke er noen sykdom, lurer jeg jo på om disse personene ville gått på jobb med omgangssyke f.eks. (hvis man ser bort fra smitterisikoen). Ja, litt plager må man tåle som gravid, det må de aller fleste, uten at det betyr sykmelding. Men noen symptomer kan i perioder være så plagsomme at jeg mener det kan sidestilles med sykdom.

Det kan jo også være gradert sykmelding kan hjelpe, f.eks. at du får begynne senere og kanskje den verste kvalmen har roet seg.

Skrevet
2 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Kvalme fins jo i alle former, alt fra at man er litt morgenkvalm til at man er kvalm og kaster opp til alle døgnets tider. Og den kan variere i styrke. Lett kvalme og litt oppkast er jo ubehagelig nok, men når man knapt klarer å stå på beina og svetten siler fordi man jobber seg gjennom arbeidsdagen for å unngå eller minimere oppkast, så syns jeg det er helt innafor å snakke med legen om sykmelding. Hvis tilrettelegging er mulig, er det jo fint å prøve det først. Men når noen som en generell regel kommer med påstanden om at graviditet ikke er noen sykdom, lurer jeg jo på om disse personene ville gått på jobb med omgangssyke f.eks. (hvis man ser bort fra smitterisikoen). Ja, litt plager må man tåle som gravid, det må de aller fleste, uten at det betyr sykmelding. Men noen symptomer kan i perioder være så plagsomme at jeg mener det kan sidestilles med sykdom.

Det kan jo også være gradert sykmelding kan hjelpe, f.eks. at du får begynne senere og kanskje den verste kvalmen har roet seg.

Noen lever faktisk med kvalme 24/7 uten å være gravide eller i tillegg til å være gravid. 

Å skulle sette seg ned hjemme med foldede hender å gjøre ingenting løser faktisk ingenting. 

Når ts problematiserer slik hun gjør med å skulle gå på toalettet for å kaste opp og setter alternativt å gå på bakrommet for å bruke vasken, så viser det situasjonen og tankegangen hennes til fulle. Oppkast skal faktisk ikke i verken vask eller toalett på offentlig sted, av hensyn til andre mennesker. 

En spypose i form av en enten kjøpt spypose eller en dobbel frysepose er en del av "antrekket" til oss med sykdom og behandling der oppkast kommer flere ganger i døgnet, ukontrollert. Det kan fint ts også ha med seg på jobb.  Hun kaster ikke opp mindre eller er mindre kvalm av å være sykemeldt.

26 minutter siden, Graviduke7 skrev:

Som jeg skrev over her, jeg er fullt klar over at en ikke sykemelder seg selv. Det tror jeg du også skjønner at jeg vet. Det du refererer til som "litt kvalme" er i denne sammenhengen oppkast opptil hver eneste dag. Tenk deg selv at du skal stå i en butikk uten mulighet til å gå på toalett iløpet av seks timer, hvor skal du gå når du må kaste opp? I vasken på bakrommet... ikke veldig heldig for verken deg, dine ansatte eller kundene som eventuelt er til stede. Gravid eller omgangssyken - kvalmen er nogenlunde den samme, og man kaster opp. Da regner jeg ikke med at du noen gang har vært sengeliggende grunnet omgangssyken/oppkast? Klarer du ikke å holde en god tone eller å la være å rakke ned på alle de skjøre gravide, så trenger du ikke å legge igjen et svar heller. 

I hi smakker du om sjefen her har du begynt å snakke om dine ansatte? Kundene er vel heller ikke på bakrommet? 

Å stå seks timer i jobb uten å ha mulighet til å gå på toalettet er brudd på arbeidsmiljøloven, enten du er ansatt eller sjef. 

Noen gravide "vil" helst være sykemeldt hele svangerskapet. Andre jobber for å komme seg på jobb, er løsningsorientert og opptatt av å fungere best mulig. Hvor på skalaen ts er er ikke helt enkelt å vurdere, men hun er deffinitivt ikke i øvre skiktet. Igjen, mye av verre kakrakter enn svangerskapskvalme kan komme til å ramme deg i fremtiden. Livets gang kjenner ingen. Å lære seg å,ikke gi opp ved minste motstands vei, er ofte lurt.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du vet svært lite om gravidkvalme. Selv måtte bpde jeg og en kollega legges inn på sykehus for å få veske, da vi ikke fikk i iss vann engang. Jeg orøvde å nekte og si jeg måtte på jobb, da truet de med å hente meg i ambulanse. 

Hvorfor var jeg så opptatt av å komme meg på jobb når jeg tydeligvis ikke var i form til det? Vel pga sånne som deg, som klager om man faktisk trenger å sykemeldes.  Dine verdier fucker opp både ungdom og voksne idag. 

Anonymkode: 6aada...2bf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...