AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Har igjen 200 000 på boliglånet mitt. Regner med å ha nedbetalt det de neste par årene. Er 25 år nå. Etter hva jeg har forstått er det lite lønnsomt å spare penger i banken. Lurer derfor på å investere i leilighet for så videre leie ut. Noen som har gjort det og anbefaler det eller ikke? Hva brukte dere penger på når boliglånet var nedbetalt? Anonymkode: 1cd4f...46a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Det ville jeg aldri gjort. Å investere i eiendom er overhodet ikke noe sikkert prosjekt. Jeg betalte ned først lånet på leiligheten. Da visste jeg jeg kom til å kjøpe større bolig innen 3-5 år, så da sparte jeg på høyrentekonto. Så kjøpte vi enebolig, og jeg betalte ned min del av lånet da jeg var 35. Siden da har jeg spart til pensjon i pensjonssparefond, samt spart i et fond med høy aksjedel (80%) for langsiktig sparing, et fond med lavere aksjedel (rundt 50%) for mer kortsiktig sparing, og har en god buffer på høyrentekonto. Å spare penger på ren konto er ikke lønnsomt, men å spare i fond med høy aksjeandel, er langt bedre enn å spare i noe så usikkert som bolig. Samt mye mer sutalaust, da du slipper alt styret med å finne leieboere, vedlikeholde leiligheten, osv osv osv. Samt at det er lettere å få tak i pengene når du evt skulle trenge dem. Anonymkode: e2f0d...71f
Gjest making.a.mess Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Kjøp leilighet og lei den ut. Når du har nedbetalt den så kjøper du ny osv. Etterhvert har du en pen inntekt. Enda bedre prosjekt er å bygge hus med en eller to utleieleiligheter under. Da har du tre enheter å leie ut. Evnt kan du seksjonere ut leilighetene og selge alle tre enhetene med svært god profitt. Men litt greie på kommune og regelverk må du ha.
Gjest making.a.mess Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville jeg aldri gjort. Å investere i eiendom er overhodet ikke noe sikkert prosjekt. Jeg betalte ned først lånet på leiligheten. Da visste jeg jeg kom til å kjøpe større bolig innen 3-5 år, så da sparte jeg på høyrentekonto. Så kjøpte vi enebolig, og jeg betalte ned min del av lånet da jeg var 35. Siden da har jeg spart til pensjon i pensjonssparefond, samt spart i et fond med høy aksjedel (80%) for langsiktig sparing, et fond med lavere aksjedel (rundt 50%) for mer kortsiktig sparing, og har en god buffer på høyrentekonto. Å spare penger på ren konto er ikke lønnsomt, men å spare i fond med høy aksjeandel, er langt bedre enn å spare i noe så usikkert som bolig. Samt mye mer sutalaust, da du slipper alt styret med å finne leieboere, vedlikeholde leiligheten, osv osv osv. Samt at det er lettere å få tak i pengene når du evt skulle trenge dem. Anonymkode: e2f0d...71f For noe sludder. Eiendom er svært god butikk og har alltid vært. Men man må jo kjøpe og selge når markedet er gunstig for det. Å leie ut er alltid noe å tjene på. Spesielt hvis du pusser opp selv og enda bedre om du har øye for de riktige proskjektene. Jobben med å forholde seg til leieboer er godt betalt. Ellers så er våpen og kunst skattefri profitt (utrolig nok), men her må man ha god kunnskap om hva man gjør og tidsperspektivet blir d samme som på bolig.
nordlending Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Det du må huske på om du skulle ende opp med å kjøpe en annen leilighet, er jo at du blir nødt å skatte på det. Tror jeg heller ville byttet til en bolig med utleiedel. 2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: For noe sludder. Eiendom er svært god butikk og har alltid vært. Men man må jo kjøpe og selge når markedet er gunstig for det. Å leie ut er alltid noe å tjene på. Spesielt hvis du pusser opp selv og enda bedre om du har øye for de riktige proskjektene. Jobben med å forholde seg til leieboer er godt betalt. Ellers så er våpen og kunst skattefri profitt (utrolig nok), men her må man ha god kunnskap om hva man gjør og tidsperspektivet blir d samme som på bolig. Investering i bolig trenger absolutt ikke å være noe sikkert prosjekt, det er veldig varierende ut fra hvor en bor. Noen steder er det f.eks. vanskelig å få solgt (iallefall uten tap), og da vil det ikke være svært lønnsomt å investere.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: For noe sludder. Eiendom er svært god butikk og har alltid vært. Men man må jo kjøpe og selge når markedet er gunstig for det. Å leie ut er alltid noe å tjene på. Spesielt hvis du pusser opp selv og enda bedre om du har øye for de riktige proskjektene. Jobben med å forholde seg til leieboer er godt betalt. Ellers så er våpen og kunst skattefri profitt (utrolig nok), men her må man ha god kunnskap om hva man gjør og tidsperspektivet blir d samme som på bolig. Duverden så hyggelig og diplomatisk debattstil du kjører, da... Jammen trivelig med folk som deg på forumet. Eiendom er ikke alltid svært god butikk, nei. Man er avhengig av boligmarkedet. Om ts trenger pengene NÅ, og markedet er dårlig, risikerer hun å måtte selge med tap. Og selv om hun skulle gå med overskudd, må hun skatte av det om hun ikke bor i boligen selv. Ikke alle kan pusse opp selv. Å pusse opp selv er heller ikke nødvendigvis lukurativt, da mange ikke vil ha boliger pusset opp av amatører og hvor ting er gjort på dugnad. Å investere i bolig får å drive utleie, krever mye jobb. Både i form av å sette seg inn i lover og regler, styre med leieboere, styre med vedlikehold, og så er ikke pengene akkurat lett tilgjengelige på samme måte som om man har dem i fond. Anonymkode: e2f0d...71f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 Av penger til overs: 50% i fond 50% på høyrente (til jeg er fornøyd med bufferen jeg vil ha der, deretter blir det 80/20 og det som går fra høyrente går til obligasjoner). Slik fordeler du aksjesparingen: 70% i Globalt indeksfond med lav kostnad (0,3% er maks av hva du skal betale i årlig honorar) 30% i andre fond du liker profilen på Sett opp fast spareavtale og ikke få panikk når ting går ned, og opp. Sjekk inn igjen om 20 år og se hvor mye pengene har vokst. Anonymkode: 7b81c...2e0 2
Gjest making.a.mess Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, nordlending skrev: Det du må huske på om du skulle ende opp med å kjøpe en annen leilighet, er jo at du blir nødt å skatte på det. Tror jeg heller ville byttet til en bolig med utleiedel. Investering i bolig trenger absolutt ikke å være noe sikkert prosjekt, det er veldig varierende ut fra hvor en bor. Noen steder er det f.eks. vanskelig å få solgt (iallefall uten tap), og da vil det ikke være svært lønnsomt å investere. Da bør man jo ikke investere på et slikt sted............ åpenbart velger man et sted med bra marked......
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev: Da bør man jo ikke investere på et slikt sted............ åpenbart velger man et sted med bra marked...... Om man skal kjøpe bolig i en annen by er der man bor, er det ihvertfall mye jobb og pes med å investere i eiendom... Måtte reise for å sjekke boligen, holde den ved like, etc. Og siden markedet kan svinge veldig også på samme sted, risikerer man at man plutselig eier bolig på et sted med dårlig marked lell plutselig. Anonymkode: e2f0d...71f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 TS Bor 10 min unna Oslo med tog og her bygges det leiligheter i ett sett. Derfor jeg har lurt litt på og kjøpe rett ved der jeg bor i disse nye leilighetene. Tenker det kan være lurt pga. Husbanklån osv? Tenkte også å legge vekk jobben til andre, når det gjelder og finne leileboere osv. Men det er kanskje ikke så mye å vinne på dette... Anonymkode: 1cd4f...46a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 Jeg har kjøpt leilighet som jeg leier ut. Den betaler ned på lånet og slik har det ballet på seg. 2 leilighet i Oslo, pluss enebolig som jeg selv bor i. Kun den ene leiligheten som har lån nå. Anonymkode: 42fc6...99b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS Bor 10 min unna Oslo med tog og her bygges det leiligheter i ett sett. Derfor jeg har lurt litt på og kjøpe rett ved der jeg bor i disse nye leilighetene. Tenker det kan være lurt pga. Husbanklån osv? Tenkte også å legge vekk jobben til andre, når det gjelder og finne leileboere osv. Men det er kanskje ikke så mye å vinne på dette... Anonymkode: 1cd4f...46a Om poenget er å tjene penger på det, er det jo dumt å betale andre for å gjøre jobben til andre. Da går litt av vinningen opp i spinningen. I tillegg til at firmaene som jobber med å finne leieboere, ikke har samme interessen som deg i å velge leieboere som forlater leiligheten i samme stand som de fikk den i. En venninne leide ut via byrå, og endte opp med en leilighet som måtte omtrent totalrenoveres etter å ha blitt herpet av det som viste seg å være en nav-klient byrået hadde leid ut til. Anonymkode: e2f0d...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå