Gå til innhold

Er dette frekt å spørre husvert om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter inn til en leilighet, har alt betalt første måned og skal betale 2 mnds depositum, husverten spurte om jeg skulle få nav depositum garanti men det ønsker jeg ikke (er enslig forsørger med en baby)..  og i januar trakk de altså for mye skatt av meg men lovet å ordne opp i det men det tar tid fra nav. Nå skal jeg betale 2 mnds depositum men lurer på om jeg kunne fordelt det på denne mnd og meste mnd, men ønsker ikke å virke frekk og spørre og vil ikke hsn skal oppfatte meg som usikker betaler, jeg kan betale alt men da sitter jeg igjen med 2000 Kr som sksl vare i to-tre uker og må betale regninger..  hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 6c738...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som utleier hadde jeg ikke godtatt det. Enten betaler du, eller så er kontrakten brutt og du må ut av leiligheten i løpet av avtalt oppsigelsestid.

Har du ingen du kan spørre om et lån? Kredittkort?

Anonymkode: 3ca11...6a6

• Liker 7
Gjest making.a.mess
Skrevet

Betalt husleien og heller utsatt andre regninger. Det er veldig kjedelig å begynne et leieforhold med utsettelse selv om dette ikke er din feil. Jeg ville angret litt om jeg var huseier da. Det ønsker du ikke. 

Hadde du bodd der en stund så ville jeg bedt om utsettelse og betalt regningene først, men ikke før innflyttelse. 

Skrevet
Just now, Mrs.Purdey said:

Betalt husleien og heller utsatt andre regninger. Det er veldig kjedelig å begynne et leieforhold med utsettelse selv om dette ikke er din feil. Jeg ville angret litt om jeg var huseier da. Det ønsker du ikke. 

Hadde du bodd der en stund så ville jeg bedt om utsettelse og betalt regningene først, men ikke før innflyttelse. 

Ja jeg betaler alt så får jeg heller leve på stram økonomi :) går helt fint, vi trenger bare mat egentlig 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flytter inn til en leilighet, har alt betalt første måned og skal betale 2 mnds depositum, husverten spurte om jeg skulle få nav depositum garanti men det ønsker jeg ikke (er enslig forsørger med en baby)..  og i januar trakk de altså for mye skatt av meg men lovet å ordne opp i det men det tar tid fra nav. Nå skal jeg betale 2 mnds depositum men lurer på om jeg kunne fordelt det på denne mnd og meste mnd, men ønsker ikke å virke frekk og spørre og vil ikke hsn skal oppfatte meg som usikker betaler, jeg kan betale alt men da sitter jeg igjen med 2000 Kr som sksl vare i to-tre uker og må betale regninger..  hva hadde dere gjort?

Jeg hadde godtatt det om du ga beskjed så raskt du visste

• Liker 2
Skrevet

Og jeg hadde ikke godtatt det da det hadde betydd at du hadde flyttet inn uten å ha betalt fullt depositum og å få kastet ut en enslig mor med et barn ikke er bare-bare. 

Anonymkode: 50cb1...04d

• Liker 1
Skrevet

Husk at depositumet skal på en egen konto, som skal stå i ditt navn. Huseier skal stå for kostnaden for opprettelsen av kostnaden.

Men ja, du kan spørre husverten om det. Jeg har selv fordelt depositumet på to eller tre måneder. Banken må også si ja til det da kontoen skal være sperret.

Dersom husverten sier nei, kan du vel kanskje få et kortsiktig lån fra banken din?

Anonymkode: d9dc7...c4f

• Liker 2
Skrevet

Selv er jeg utleier og har selv godtatt en sånn forespørsel. Viktig med god dialog med leietaker😊

Anonymkode: 02c12...557

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det. I min erfaring, og det er ganske allment kjent, at begynner en leietaker med å ikke prioritere sine hovedforpliktelser overfor andre, så fortsetter det også slik. 

Anonymkode: 2341e...7cb

• Liker 1
Skrevet

Du må ha misforstått, nav kan ikke endre skatten din, det er du som må oppdatere skattekortet ditt med riktige opplysninger!

Anonymkode: b6a8a...d5b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha misforstått, nav kan ikke endre skatten din, det er du som må oppdatere skattekortet ditt med riktige opplysninger!

Anonymkode: b6a8a...d5b

TS skriver ikke at Nav skal endre skatten, men at de har trukket mer enn de skulle. Jeg oppfatter det som at Nav har gjort feil og de skal rette opp feilen. 

Anonymkode: 7e904...8c3

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri godtatt det som utleier. Her hadde ''usikker betaler''-bjellene begynt å ringe med en gang. Hør heller om du får utsatt andre regninger. 

Anonymkode: 11332...fc5

• Liker 3
Skrevet

Husk at depositum skal inn på egen depositumskonto som står i ditt og utleiers navn. Jeg gjorde ikke det før og brant meg skikkelig når jeg skulle få depositumet tilbake. For det første holdt han igjen masse penger (som vi hadde trukket fra husleien pga manglende varmtvann over tre mnd) og for det andre var han slått personlig konkurs så han hadde egentlig ingen av pengene. 

Hadde nok betalt alt på en gang. Som utleier tror jeg det fort hadde blitt mye surr hvis det skulle kommet litt og litt 

Skrevet

Jeg er også utleier, og har ofte kommet leieboer i møte på lignende forespørsler. Mitt mål er å være en ok utleier, det får man sol regel tilbake for. 

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke benytte deg av depositumsgaranti fra NAV likevel, om huseier i utgangspunktet syntes at dette var greit? Det er også mulig å be banken om et midlertidig lån, og si at disse er til depositum. Hvis du uansett får betalt det inn ila. 2 måneder så blir ikke rentekostnadene så ille. Jeg ville holdt utleier utenfor om det er mulig.

Jeg er nemlig ikke så sikker på at du får tilbake den skatten før skatteoppgjøret neste år. Jeg har gjort denne tabben selv flere ganger, og har da måtte justert ned skattetrekket resten av året for å "få de tilbake". Kan være jeg tar feil altså :)

Anonymkode: f0440...1aa

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordele det? Har du ikke ordnet depositum på en konto i banken,?

Anonymkode: f6f55...b16

Skrevet

Jeg ville betalt alt og heller levd med litt stram økonomi i to-tre uker

Anonymkode: 7eea9...b3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville betalt alt og brukt kredittkort til å kjøpe mat og ting for i tre uker (ikke til regninger). 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry avsporing. Men hvordan ordner de opp i dette? Har selv blitt trukket i for mye skatt...

Anonymkode: b7210...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...