Gå til innhold

Liv hofte-ratio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde det var slik at hvis man som kvinne hadde et midjemål over 80 cm så har man sannsynligvis mer fett enn man burde. Men så leste jeg at liv-hofte-ratio var et bedre mål og at det helst skulle være under 0.8 (midjemålet delt på hoftemålet). 

Jeg er 170 cm høy  og har en bmi på 21.5, så er egentlig langt fra overvektig. Midjemålet mitt er på 65 cm og derfor langt unna de farlige 80 cm. Men så har jeg smale hofter da...., 85 cm og da blir jo ratioen min 0.76.., fortsatt under 0.8, men betyr det at om jeg blir 70 cm rundt midjen så er jeg egentlig for feit? For da blir ratioen 0.82. Kan noen forklare? Leste og at "idealet" var en ratio på 0.7, da kan jeg ikke være mer enn 59 cm rundt midjen.., er ikke det veldig lite? 

Anonymkode: ef457...946

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det målet der blir bare tull med meg også. Jeg har en BMI på 18,5 og får liv-hofte-ratio 0.77. Midjemålet mitt er forøvrig 69 cm. Det stemmer at jeg har det ekstra fettet mitt rett under navelen, men med en BMI på 18,5 er jeg åpenbart langt fra feit

Anonymkode: 10594...5f3

Skrevet

Nei, du er ikke feit. Liv/hofte-ratio må sees i sammenheng med generelt midjemål og vekt. 

Ellers snakker man mest om liv/hofte-ratio mht. attraktivitet, ikke helse.

Anonymkode: a6d15...cf9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...