Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke alle fedre barnefedre? Hva er det med denne kollektive ridende rytter til hest-tankegangen på KG?

Anonymkode: 32184...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mange mine dine og våre barn. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, RoH skrev:

Litt mange mine dine og våre barn. 

Ja, men vil ikke «far» være tilstrekkelig for både dine, mine og våre? Hva skiller far fra barnefar. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg antar for å presisere det er far til barna, ikke til ts selv. I de fleste tilfellene er det jo relativt klart ut fra kontekst om at man med "far" mener far til ungene man nevner i innlegget, men det kan være behov for å spesifisere at man ikke mener sin egen far. 

Anonymkode: 8df73...008

• Liker 3
Skrevet

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble at hun flyttet inn til faren. 

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble at hun flyttet inn til barnefaren. 

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble å flytte inn til faren sin. 

Ser du forskjell? :fnise: Hele poenget er jo at alle fedre er fedre men ikke alle fedre er fedre til ditt barn. 

Anonymkode: d0b0c...72b

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble at hun flyttet inn til faren. 

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble at hun flyttet inn til barnefaren. 

Anna ble gravid og hadde ikke noe sted å bo. Løsningen ble å flytte inn til faren sin. 

Ser du forskjell? :fnise: Hele poenget er jo at alle fedre er fedre men ikke alle fedre er fedre til ditt barn. 

Ja. Men slle bruker det ikke sånn. Konteksten er «barnefar gidder ikke rydde og jeg må gjøre alt i huset med vår myfødte sønn». Jeg forstår at det ikke er TS sin egen far hun har barn med. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men slle bruker det ikke sånn. Konteksten er «barnefar gidder ikke rydde og jeg må gjøre alt i huset med vår myfødte sønn». Jeg forstår at det ikke er TS sin egen far hun har barn med. 

Dessuten er det vel de aller fleste som kaller sin far "pappa" eller "faren min"?

Anonymkode: ba2a4...bdf

Skrevet

Det skrives jo (helst av stemødre som klager) barnemor her på forumet, så hvorfor ikke barnefar når betegnelsen barnemor er greit å bruke 

Anonymkode: a47d8...94d

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er det vel de aller fleste som kaller sin far "pappa" eller "faren min"?

Anonymkode: ba2a4...bdf

Ja, ikke sant? Jeg kan til nøds si «far kommer på besøk», men det er jo litt svulstig. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skrives jo (helst av stemødre som klager) barnemor her på forumet, så hvorfor ikke barnefar når betegnelsen barnemor er greit å bruke 

Anonymkode: a47d8...94d

Betegnelsen «barnemor» er like rar som «barnefar». Det kan vel til nøds benyttes i situasjonen du beskriver, og om stefar snakker om barnas far kan man sikkert også bruke «barnefar». Men det er jo strengt talt unødvendig, det også?

Skrevet

Og hvorfor biomor og barnemor? Så lenge folk er ego nok til å skaffe steforeldre blir det slike tullebenevninger.

Anonymkode: 19f79...d8a

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ville man nok kanskje tolket det slik ut i fra kontekst, spesielt siden du slenger på "vår nyfødte sønn, men det er mulig at personene har sine foreldre boende den første tiden for å hjelpe til. Om man bare sier "far gidder ikke rydde" vil det mest naturlig bety at vedkommendes pappa ikke gidder å rydde, ikke at faren til hennes barn ikke gidder å rydde. (Far og Pappa brukes om hverandre og betyr det samme) 

Så man kan si "barnets far", "barnefar" eller "pappaen til barnet", men ikke kun "pappa" eller "far". Pappa eller far betyr din egen forelder. 

Det er sikkert mange måter å gjøre seg forstått på og det å bruke uttrykket barnefar er én av flere måter å gjøre det på. Hvem som sier hva er litt individuelt. Mange gidder vel heller ikke å analysere konteksten til døde, om de bruker barnefar så er de dekket uansett. Jeg ser virkelig ikke problemet? 

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er at folk blir påvirket av sjargong uten å tenke så nøye over betydningen. Jeg merker selv at jeg har måttet ta meg i å ikke bruke betegnelsen barnemor på mor til samboers barn, som ville vært et uaktuelt begrep for meg før KG.

Jeg tenker at barnemor og barnefar virker fremmedgjørende og reduserende, betegnelser jeg kanskje ville brukt på foreldre som er perifere og ikke har en aktiv omsorgsrolle for barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...