Gå til innhold

Skurrer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man leser om de forskjellige hunderasene på diverse sider om hunderaser så står det ofte at hunderasen er løsmunnet og vil varsle når noe skjer selv om bjeffinga kan man gjøre noe med.

Også står det: som vakthund egner den seg ikke. De fleste tar lykkelig imot alle besøkende.

Dette skurrer i mine øyne. Skurrer det i deres øyne også eller er det bare meg? 

Er ikke vakthund en hund som bjeffer på fremmende da? Skal dem da angripe dem da? Forsvare eierne?  Hvis dem ikke skal ta de lykkelig imot besøkende?

Ehhh?

Anonymkode: ffa6f...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vakt hun bjeffer for å skremme og kan potensielt angripe om de merker det er fare på gang. Ikke-egnede vakthunder bjeffer fordi de blir oppspilt, og ville bare hoppet av glede på en innsbruddstyv eller lignende.

Skrevet

Det er vel forskjell på å varsle og å vokte. Mange hunder vil bjeffe voldsomt for å si fra om at det kommer noen, men de vil ikke gjøre annet enn å bjeffe. 

Anonymkode: ad372...a92

• Liker 1
Skrevet

Stor forskjell på varsel og vokting. 

Anonymkode: 83458...c06

Skrevet

På ulike nettsider så er beskrivelsene som går igjen at vakthunder er selvsikre, varsler, og beskytter familien om de er i fare. Så jeg tolker det som at de vil angripe og forsvare om de mener at de befinner seg i en farlig situasjon.

Nå vil jo sosialiserte hunder, på generelt grunnlag, være vant til mennesker og ha gode assosiasjoner til dem, så jeg regner med at det er snakk om beskyttelse mot f.eks. rovdyr. Da vil en slik hund som du beskriver ikke kunne beskytte noen mot rovdyr, men de vil kunne varsle om at rovdyr (og mennesker forsåvidt) er i nærheten.

Anonymkode: a71fa...fff

Skrevet

Er det ikke sånn at hundene merker folk om de har onde hensikter?

Hvor mange har hatt en hund som har hindret negative ting som andre gjør mot eieren? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at hundene merker folk om de har onde hensikter?

Hvor mange har hatt en hund som har hindret negative ting som andre gjør mot eieren? 

Ikke alle, vil jeg tro. Er vel en kombinasjon av å reagere på truende adferd og at eier reagerer på personen. De færreste hunder har mot til å gå på. Min hadde nok laget et voldsomt leven, men tviler på at han hadde gått til angrep. Tror i de fleste tilfeller forhindres negative ting bare ved at hunden er der, det er mer stev enn å vente på noen som går uten eller bryte seg inn i et hus uten bikkje.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

På ulike nettsider så er beskrivelsene som går igjen at vakthunder er selvsikre, varsler, og beskytter familien om de er i fare. Så jeg tolker det som at de vil angripe og forsvare om de mener at de befinner seg i en farlig situasjon.

Nå vil jo sosialiserte hunder, på generelt grunnlag, være vant til mennesker og ha gode assosiasjoner til dem, så jeg regner med at det er snakk om beskyttelse mot f.eks. rovdyr. Da vil en slik hund som du beskriver ikke kunne beskytte noen mot rovdyr, men de vil kunne varsle om at rovdyr (og mennesker forsåvidt) er i nærheten.

Anonymkode: a71fa...fff

Er nok store forskjeller mellom rasene og hva de er avlet for. Noen er avlet for å være selvstendige og ta avgjørelser på egenhånd (f.eks beskytte eiendom uten at eier er tilstede), mens andre gjør som eier sier. Noen raser vil aldri kunne sosialiseres nok til å bli omgjengelige med alt og alle, de har et tydelig skille mellom oss og dem slik at de kun er trygge å omgås for sine egne folk. Det er krevende raser å ha. Slike hunder er vriene om de ikke er trygge på seg selv. Kjipt med en skarp hund som ikke har mot og trygghet nok til å lese ulike situasjoner og reagere riktig.

Anonymkode: 4d96e...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...