AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Hei, Dere som har studert X antall år på Universitetet, har Bachelor / Master, kanskje til og med Ph.D, men aldri fikk startet på noen relevant karriere...hva gjør dere nå? Trives du? Hvordan takler dere det mentale om å ikke få jobbe med noe relevant? (Kan jo gå begge veier, dersom du var misfornøyd med studievalg f.eks). Søker dere fortsatt på relevante "drømmejobber", eller har dere gitt opp (i så fall, hvor lenge siden var du ferdig?) ? Hilsen en som sitter i den saksa. Anonymkode: 9709d...d54
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Har bachelor pluss grunnfag i pedagogikk. Jobber ikke med det nå. Forsøker å tenke ut hva jeg kan bruke det til som ikke er barnehage. Anonymkode: cb7fd...a51
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Jeg har studert lenge i utlandet, et humanjora-fagområde som ikke finnes på universitenene i Norge. Jeg var veldig engasjert i faget mens jeg studerte, fikk gode karakterer, og prøvde å vri studiet mitt i en retning som gjorde at jeg kunne få jobb også her i landet, for jeg ville hjem. Det var kun 2 andre kvinner noen sinne som hadde tatt mastergrad i dette faget på den tiden, og det var en stor seremoni ved universitetet da jeg fikk diplomet mitt. Så flyttet jeg hjem etterpå, og det var ikke noe fagmiljø. Jeg hadde ikke noe nettverk. Jeg klarte å få en fot innenfor et prosjekt ved et universitet i noen år, men så tok det slutt. Alternativet ble å ta et prosjekt her og der i et halvt år, eller 20% stilling, skrive bøker, eller andre ting som gir usikker inntekt. Det tør jeg rett og slett ikke med huslån og småbarn. Jeg tok en kontorjobb ved et universitet. Her jobber mange andre med mastergrad, som ikke har fått relevant jobb. Det har nå gått så mange år siden jeg var ferdigstudert, nye teorier og nye mennesker har kommet inn, og jeg føler det ikke går an å komme tilbake til faget mitt lenger. Det er en liten sorg, når jeg tenker over det. Jeg trives ikke spesielt godt innenfor administrasjonsjobben min, da jeg egentlig er mer en fagperson. Prøver å bøte på følelsen av en meningsløs yrkeshverdag ved å ha mange spennende hobbyer på fritiden. Angrer på en del valg jeg har tatt i fortiden... Anonymkode: 8b3d6...5d3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 Jeg har en mastergrad i et humaniorafag som man nesten bare får jobb innen via kontakter, og det innså jeg ikke før jeg var ferdig med graden og sto der uten kontakter. Nå ti år senere har jeg en mellomlederstilling innen administrasjon og sliter med å finne fred med at det er administrasjon jeg skal jobbe med til pensjonsalderen. Vurderer derfor sterkt å ta mer utdannelse. Anonymkode: 13b77...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Har en venn som studere økonomi og foretningssjus og har gått over halvt år nå. Vedkommende får ingen jobb, særlig pga bachelor + ingen erfaring. Annen jeg kjenner studerte grafisk design men jobber på bokhandelen, men er også en freelancer. Bare ikke lett å få jobb i denne relevante bacheloren. Jeg selv tror jeg vil slite; studerer som grunnskolelærer, men siden det er på IB og ikke som norsk grunnskolelærer, så vil jeg slite å få jobb innenfor det norske skolesystemet. Får heller ikke søkt PPU pga nye lovverk, altså min er 4-årig studie men ikke en master Tror jeg må gå 2 år til for å bli faglærerer, men er redd jeg ikke kan få jobb på fulltid. Anonymkode: 32bfb...a02
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 Har en både bachelor og master i fag innenfor helse. Søker og søker, men blir ikke innkalt til intervju engang. Skal ta en ny bachelor til høsten Anonymkode: ce3bd...260
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 Er ikke i den situasjonen selv, men kjenner flere som er det. Her på jobb er det en med phd i fysikk som nå jobber som programmerer, og en med siving innen fysikk som jobber mye med det samme. Så kjenner jeg en med master i geofysikk som ga opp og nå jobber som lærer (det er jo forsåvidt bittelitt relevant når han underviser i naturfag, da). Anonymkode: 57743...782
Knirke Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 Har bachelor, påbegynt Master, et sommerstudie i USA og en rekke strøfag fra Universitetet som jeg aldri har fått bruk for... Ser i ettertid at jeg manglet mål og mening med det hele. Begynte helt på nytt på yrkesrettet bachelor i en alder av 32. Veien har vært tung, ikke minst økonomisk, men forhåpentligvis verd det til slutt... 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Skrevet 19. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bachelor pluss grunnfag i pedagogikk. Jobber ikke med det nå. Forsøker å tenke ut hva jeg kan bruke det til som ikke er barnehage. Anonymkode: cb7fd...a51 Hva jobber du med nå da? Anonymkode: 56b3e...df9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 Har master innen markedsføring. Det finnes forsåvidt mest jobber i Oslo området, men nå bor jeg på Vestlandet.. Lei av å søke på jobber så jeg begynte på ny utdanning, føler denne kan passe meg bedre også. Har jobbet mange år med salg så da er det godt å gjøre noe annet. Anonymkode: 5d168...f32
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 Jeg har en mastergrad i historie. Fikk aldri relevant jobb, men har gjort akseptabel karriere innenfor et helt annet fagområde. Anonymkode: e699c...78a 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke i den situasjonen selv, men kjenner flere som er det. Her på jobb er det en med phd i fysikk som nå jobber som programmerer, og en med siving innen fysikk som jobber mye med det samme. Så kjenner jeg en med master i geofysikk som ga opp og nå jobber som lærer (det er jo forsåvidt bittelitt relevant når han underviser i naturfag, da). Anonymkode: 57743...782 Ja, er selv Siv.Ing innen Anvendt Fysikk / FysMat. Det er få jobber i landet innen akkurat det området, enormt mange andre jobber vi får. Oftest innen utvikling / programmering, bank/finans, konsultering, eller "vanlige" Ingeniørjobber. Dersom noen har lyst å bli "rene" fysikere i Norge, så må en nok belage seg på: 1. Bli Doktor/ Ph.D 2. Kjempe om jobber innen Akademia 3. Hyppig flytte til utlandet, for å jobbe der i 2-3 år om gangen 4. Vente til forskerne som jobber i næringslivet dør ut. Fysikermiljøet i Norge er lite og godt etablert, og veldig, veldig mange av dem jobber innen R&D / Forskning. Vanskelig å konkurrere mot andre om du selv ikke har en doktorgrad, samt en mengde men erfaring / publikasjoner. Slik det er nå, føler jeg at det nesten er uforsvarlig av skolene å tilby Fysikk på Bachelornivå, dersom formålet er å jobbe som Fysiker. 95% av Fysikkstudenter ender opp med å jobbe helt andre steder og bransjer. Anonymkode: 9709d...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå